De F-Type is een van de succesnummers van Jaguar. Niet alleen slaagde de Britse constructeur er met die sportieve coupé in de fans van het merk te bekoren, de tweezitter bleek ook een ideale lijn om in andere vijvertjes te gaan vissen. Toen hij acht jaar geleden op de markt kwam, werd de sportieveling van Jaguar al snel concurrentie voor gevestigde waarden zoals de Porsche 911.
...

De F-Type is een van de succesnummers van Jaguar. Niet alleen slaagde de Britse constructeur er met die sportieve coupé in de fans van het merk te bekoren, de tweezitter bleek ook een ideale lijn om in andere vijvertjes te gaan vissen. Toen hij acht jaar geleden op de markt kwam, werd de sportieveling van Jaguar al snel concurrentie voor gevestigde waarden zoals de Porsche 911. Na acht jaar was het tijd voor de tweede generatie. Uiterlijk zijn de wijzigingen vooral te zien aan de lichtblokken, en in het interieur zit een digitaal instrumentenbord. Uiteraard zijn er ook elektronische hulpmiddelen bij gekomen. Maar de grootste wijziging is dat de zescilinder uit het aanbod verdwijnt. Resten dus alleen de versies met een vier- en een achtcilinder. Het ging ons bij de test vooral om de goedkoopste versie, maar we reden ook even met krachtigste V8, de P575 die goed is voor 575 paarden en een prijskaartje van 127.530 euro. Met dat hart onder de kap is de F-Type een projectiel. En toch: ook bij extreem gebruik kan de bestuurder die sportwagen perfect blijven mennen. We probeerden het uit op een nat wegdek en raakten onder de indruk van de beheersbaarheid die de F-Type ook in die omstandigheden vertoont. We werden weliswaar geholpen door de elektronica, zoals in elke hedendaagse auto, al voelt de tussenkomst van die elektronica nooit intrusief aan. Het rijgevoel blijft altijd heel natuurlijk. De ingenieurs hebben het onderstel perfect afgesteld. Met zijn viercilinder is de P300 uiteraard ingetogener, maar minder dan je zou verwachten: ook hiermee kun je scherpe acceleraties doen en onwelvoeglijke snelheden halen, geholpen door de uitstekende wegligging. Uiteraard is de P300 iets lichtvoetiger dan de achtcilinder, omdat er minder gewicht op de voortrein rust. Het immense rijplezier waarvan we proefden achter het stuur van de P300, confronteerde ons tegelijk met de realiteit. Er is geen versie met een elektrische of een hybride motor in de catalogus. De wagen stoot minstens 200 gram CO2 uit. Jaguar lanceerde daarmee een auto die alleen puur rijgenot ambieert en niet past in de ratio die zich de voorbije jaren meester heeft gemaakt van de autosector. Of hoe de F-Type een uitstervend ras is. Maar het is een dinosaurus waarmee het wel heerlijk rijden is.