Het publiek beslist

Opvallend is dat enkel de eerste twee concerten in het Antwerpse Sportpaleis vaststonden. De rest van de Bringing The World The Madness-tournee ligt volledig in handen van de fans. "Via de dagelijkse voting zagen we al snel welke landen het hoogst stonden, zeggen de deejays. "Een van de koplopers was duidelijk Mexico. Daarom treden we na onze start in België op in Mexico City op 31 januari." De volgende shows worden binnenkort aangekondigd. Gezien de drukke agenda van de deejays -- en volgend jaar komt ook nog hun eerste album uit -- is het puzzelwerk om alles in elkaar te pass...

Opvallend is dat enkel de eerste twee concerten in het Antwerpse Sportpaleis vaststonden. De rest van de Bringing The World The Madness-tournee ligt volledig in handen van de fans. "Via de dagelijkse voting zagen we al snel welke landen het hoogst stonden, zeggen de deejays. "Een van de koplopers was duidelijk Mexico. Daarom treden we na onze start in België op in Mexico City op 31 januari." De volgende shows worden binnenkort aangekondigd. Gezien de drukke agenda van de deejays -- en volgend jaar komt ook nog hun eerste album uit -- is het puzzelwerk om alles in elkaar te passen. Het duo bouwde de afgelopen jaren gestaag zijn reputatie op als uithangbord van het populaire festival Tomorrowland. En ook op Ibiza doen ze de discotheek vollopen waar ze een residentie hebben. Maar als ze dit jaar de tweede plaats bezetten op de DJ Mag Top 100 van beste deejays ter wereld, komt dat ook door de hechte band die ze met hun publiek opbouwden via de sociale media. Het Britse DJ Mag voor elektronische muziek is immers een populariteitspoll, waarin het publiek voor hun favoriete deejays stemt. "We hebben ongeveer 10 miljoen fans en volgers op de sociale media", zegt Dimitri Thivaios. "We proberen zo weinig mogelijk commerciële berichten te posten. Onze fans kunnen onze reizen, shows en nieuwste muziekreleases volgen." Mike vult aan: "We runnen al onze sociale media zelf. Daar ben je toch al snel een paar uur per dag mee bezig. Het is toch een deel van onze dagtaak. Er is een Dimitri Vegas & Like Mike-Facebook-pagina, er is een Smash The House-Facebook-pagina (de naam van hun label, nvdr), we hebben allebei een persoonlijk Twitter-account, er is een Twitter-account voor ons label, we hebben een eigen Soundcloud-pagina, een eigen YouTube-kanaal, een Vine-account, en een Instagram-account." De broers met Griekse roots bevinden zich 70 procent van de tijd in het buitenland voor optredens. Elke zomer verkassen ze voor vier maanden naar Ibiza, waar ze hun residentie in een lokale club combineren met optredens in Europa. De deejays beheren dus hun eigen sociale media en runnen hun label Smash The House, waar ze zelf de artiesten voor tekenen. De rest van de organisatie is in handen van twee managers, een tourmanager, pr-bureaus in België en Londen, bookingagenten in Londen, New York en Los Angeles en freelancers die tijdens hun shows functietitels dragen als light jockey, laserman of video jockey. De deejays schatten dat ze elk jaar 140 shows doen in dertig landen, goed voor een miljoenenpubliek. Op grote festivals als Tomorrowland draaien ze voor 40.000 mensen. In 2010 richtten de broers de bvba Thivaios op om er hun activiteiten in onder te brengen. In 2013 klokte die af op een brutomarge van 468.240 euro en bedroeg de winst van het boekjaar 353.625 euro. Deejays hebben een veel lagere kostenstructuur dan rockgroepen. Bandleden en een lading instrumenten zijn niet nodig. BENNY DEBRUYNE