WIE

Bart Cornu (51)
...

Bart Cornu (51) Sales- en marketingdirecteur van Alphabet Bart Cornu behaalde in 1990 een graduaat marketing aan Honim (nu Odisee Hogeschool) in Brussel. Hij kwam in de logistiek terecht bij het Duits-Zwitserse Leuco, waar hij spreadsheatoplossingen uitwerkte voor het maken van een inventaris, een werkje dat toen nog met pen en papier gebeurde. In 1997 stapte hij over naar Brantano, waar hij de logistieke activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken op poten zette. Vijf jaar later werd hij verantwoordelijk voor het distributiecentrum van Honda Europe in Gent. In 2004 trad hij in dienst van BMW Group Belux. "Dat was mijn droom", zegt hij. Cornu werkte er in diverse functies tot oktober. Sinds juli 2018 had hij de leiding over Customer Support. In oktober kreeg hij de kans sales- en marketingdirecteur van de BMW-dochter Alphabet te worden. Bart Cornu zegt dat zijn saleservaring en zijn feeling om in de strategie het overzicht te bewaren meespeelden in zijn overstap. "Je moet je niet verliezen in de waan van de dag. Je moet de beste inschatting maken van hoe je op lange termijn waarde kunt creëren voor de aandeelhouders en de stakeholders", zegt Cornu. In de operationele leasing zijn de verschillen tussen de aanbieders klein, weet hij. Cornu meent dat Alphabet het verschil moet maken met innovaties in de nieuwe mobiliteit. "Dat betekent niet alleen de wagen, maar ook andere vormen van vervoer en nieuwe diensten." Belangrijk is ook de ervaring die de klant met het bedrijf heeft. "De coronapandemie heeft ons geleerd hoe belangrijk de menselijke aanpak is. We snakken naar contact. In deze wereld is digitalisering niet het nieuwe normaal, maar het nieuwe minimum. Computers kunnen menselijke eigenschappen nog niet overnemen." Fietsen en muziek.