Digitale marketing brengt samen

DIGITALISERING De werkingsterreinen van IAB, Stima en BDMA komen almaar dichter bij elkaar te liggen. © IS
Ad Van Poppel medewerker Trends

Met ‘The Rentree’ werken Stima, BDMA en IAB voor het eerst samen. De marketingverenigingen bekijken de mogelijkheden voor een verregaande coöperatie. Digitale marketing vormt de basis van de samenwerking.

An event by IAB Belgium, Stima en BDMA‘ staat op de website van The Rentree. De rode draad van het evenement is ‘Direct Digital Shift‘ en vindt plaats op 15 september in La Hulpe. Die digitale verschuiving in marketing maakt dat de werkingsterreinen van de marketingverenigingen IAB Belgium, Stima en BDMA almaar dichter bij elkaar komen te liggen, of elkaar overlappen. Het is dan ook logisch dat er de afgelopen twee jaar een toenadering is gekomen tussen de drie.

Stima (Stimulating marketing) is de oudste en viert dit jaar zijn 35ste verjaardag. In 1981 is de organisatie opgezet als Stichting Marketing, een brede marketingvereniging die zich richtte op alle facetten van de marketingpraktijk. BDMA (Belgian Direct Marketing Association) is in 1994 opgericht door zes verenigingen die actief waren rond direct marketing. IAB (Interactive Advertising Bureau) ging in 1998 van start. Interactieve reclame is de kern van de organisatie en daar zijn raakpunten met direct marketing.

Het digitale zit BDMA en IAB in de genen. Direct marketing is al van aan het begin met data bezig. Stima was aanvankelijk minder digitaal gericht, maar heeft een inhaalbeweging gemaakt.

Het digitale aspect brengt alle marketingvormen samen. Nicolas Lambert, de voorzitter van Stima: “Digitaal is in alle marketing verweven. Die evolutie heeft ons doen nadenken. En dat heeft geleid tot een samenwerking tussen Stima, BDMA en IAB. Welke vorm die samenwerking zal aannemen, is nog niet bekend. Maar The Rentree is een eerste initiatief.” Daarnaast is er ook een tweede samenwerking. IAB voert sinds 2014 de Matrix-studie, een barometer voor digitale trends, uit. De vierde editie die dit jaar verschijnt, is gebaseerd op gegevens van leden van de drie verenigingen. Dat geeft een sterker resultaat.

Kosten drukken

Bedrijven letten sinds de crisis meer op hun uitgaven en lidmaatschappen van verenigingen maken daar deel van uit. Stima heeft financieel moeilijke jaren achter de rug. De situatie is inmiddels rechtgetrokken. Samenwerken kan de kosten drukken. Annie Courbet, voorzitter van BDMA: “Dat was niet de eerste motivatie, maar samengaan heeft wel schaalvoordelen.” Nicolas Lambert vult aan: “Het speelt zeker mee, maar als dat het enige zou zijn, dan wordt de samenwerking geen succes. We hebben ons van aan het begin verenigd rond positieve projecten.” Hij stelt dat de drie door de samenwerking relevant willen zijn voor de leden. “Er is te veel aanbod. Wij willen meer duidelijkheid creëren. We gaan voor de lange termijn.” Een extra voordeel is dat de overlap van leden klein is. “Enkele grote bedrijven zijn lid van de drie verenigingen. Maar er zijn er veel meer die dat niet zijn”, zegt IAB-voorzitter Patrick Seinfort.

De vraag is wanneer de toenadering resulteert in een eengemaakte vereniging. De raden van bestuur moeten zich daar nog over uitspreken. Ze mikken op het einde van het jaar, maar als er meer tijd nodig is, dan moet dat maar. Annie Courbet: “De motivatie en het enthou-siasme zijn er. Maar iedereen moet zich kunnen vinden in de uitwerking.”

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content