Het hoger onderwijs keert niet gewoon terug naar overvolle aula's, maar blijft ook niet alleen maar digitaal. Proffen en studenten zien brood in blended learning, waarbij onlinelessen en colleges op de campus worden gecombine...

Het hoger onderwijs keert niet gewoon terug naar overvolle aula's, maar blijft ook niet alleen maar digitaal. Proffen en studenten zien brood in blended learning, waarbij onlinelessen en colleges op de campus worden gecombineerd. Dat bleek tijdens een digitaal evenement van de educatieve uitgever Acco. Uit een enquête van Acco bleek vorig jaar al dat 67 procent van de docenten corona als een belangrijk duwtje in de rug ervaren heeft om cursusmateriaal te digitaliseren. Maar digitaal lesgeven heeft ook beperkingen. Daarom wil Acco het hoger onderwijs ondersteunen in de ontwikkeling van lesmateriaal dat beide combineert. In elk geval heeft blended learning de toekomst. Over de juiste mix tussen on-campus- en off-campusonderwijs zijn studenten en docenten het niet helemaal eens. De docenten vinden dat idealiter 57 procent van de lessen nog on-campus gebeurt, terwijl studenten juist verkiezen om 58 procent van hun lesmateriaal gedigitaliseerd te raadplegen. "De opstart is het moeilijkste", zegt Vicky Adriaensen, de CEO van Acco. "Het goede nieuws is dan ook dat de kaap van het digitaal lesgeven al is genomen."