‘Digitaal is geen doel op zich’

© GF

Patrick De Wachter kreeg een jaar geleden te horen dat hij bij Mediahuis de strategische lijnen voor de digitale fora (Jobat, Vroom, Zimmo, Hebbes, …) mocht helpen uit te zetten. Hij was al aan de slag bij de uitgever. Hij introduceerde er de digitale nieuwsbrief Made In.

Was het moeilijk om Made In – een beetje uw geesteskind – los te laten?

PATRICK DE WACHTER. “Een product heeft verschillende levensfases. Ik ben blij dat ik Made In tot het einde van zo’n fase kon brengen en vol vertrouwen in de handen van het nieuwe team kon leggen. Die overgang is heel vlot verlopen. Made In doet het heel goed.

“Een carrièreswitch in eenzelfde bedrijf is altijd wat hectisch omdat de oude taken nog niet helemaal weg. Maar anderzijds is de omgeving bekend en kun je veel efficiënter van start gaan in je nieuwe rol.”

Sinds een jaar zet u de strategische lijnen uit voor de digitale marktplaatsen. Wat is u het meest opgevallen?

DE WACHTER. “Het zijn mooie en sterke merken met een groot potentieel. De mensen in de teams van die marktplaatsen zijn heel goed in hun vak. Ik was verrast door de snelheid waarmee de omgeving van die merken verandert. Maar dat geldt voor iedereen in de markt. Het is zaak sterktes uit te bouwen en flexibel genoeg in te spelen op de verwachtingen van de klanten. Nieuwe winden zijn niet direct een orkaan. Het komt erop aan de wind te detecteren en vroeg genoeg te bepalen hoe het bedrijf daarop wil reageren. Sommige veranderingen kunnen het beste worden opgevangen door bestaande producten aan te passen, andere vereisen een nieuw product.”

Merkt u evoluties die er een jaar geleden niet of nauwelijks waren?

DE WACHTER. “Echte evoluties of tendensen lopen over een langere periode. Maar ze hebben wel een veel bepalendere rol dan gedacht. Er wordt altijd gretig verwezen naar de grote jongens die alomtegenwoordig zijn in de digitale economie zoals Google, Facebook en Amazon. Hun groeiende aanwezigheid is niet te ontkennen, ook in gebieden waar ze nog niet heel actief waren. De maatschappij kijkt lijdzaam toe hoe die partijen meer en almaar dieper in ons persoonlijke leven binnenkomen. Iedereen zou zich daar meer bewust van moeten zijn.

“Ik merkte het voorbije jaar een grotere bewustwording rond de GDPR-wetgeving (privacybescherming). Als mediabedrijf zijn wij daar heel actief mee bezig. We zien dat als een kans om transparant te zijn in onze relatie met de consumenten.”

Vraagt de consument wel meer digitale toepassingen?

DE WACHTER. “Mensen willen meer betrokken worden en meer controle hebben over al wat rondom hen gebeurt. Digitale oplossingen kunnen daar een goede en relevante oplossing voor zijn. We kunnen de consument ontzorgen. Maar digitale oplossingen zijn geen doel op zich. In belangrijke levensmomenten, zoals een huis kopen of van job veranderen, willen mensen vooral goede begeleiding.”

U aasde vorig jaar op domeinen waar Mediahuis nog niet aanwezig was. Is dat gelukt?

DE WACHTER. “Er is onze deelname in Jellow, een deelplatform in Nederland dat bedrijven helpt de juiste zelfstandige consultants te vinden.”

Hoe was de werk-privébalans het afgelopen jaar?

DE WACHTER. “Het was een druk jaar. Door de toevoeging van de verantwoordelijkheden in Nederland, leg ik veel meer afstand af. Maar ik haal er voldoening uit, dan kan je altijd wat meer.”

KC

“Nieuwe winden zijn niet direct een orkaan”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content