Digitaal campagne voeren

© Getty Images/iStockphoto

Root lanceert een platform waarop adverteerders hun digitale campagnes zelf kunnen beheren.

Benoît Michielssens en Stéphene Lucien, die Root anderhalf jaar geleden oprichtten, hebben een verleden bij grote reclameagentschappen. Met Root helpen ze bedrijven hun digitale campagnes te analyseren, te kiezen welke technologie ze het beste kunnen gebruiken en de resultaten van de campagne te meten. Vooral het nieuwe platform MyAdsPlatform valt op. Daarmee kunnen adverteerders hun digitale campagnes volledig zelfstandig beheren. Zo hebben ze niet langer de media-agentschappen nodig.

Op het platform vinden adverteerders een lijst met zo’n zestig gereputeerde nieuwswebsites van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), dat adverteerders betrouwbare gegevens geeft over het aantal lezers of het bereik van een mediamerk. Ongeveer de helft van de websites is Nederlandstalig, de andere helft Franstalig. Op MyAdsPlatform kan een adverteerder de kenmerken van de doelgroep ingeven – zoals leeftijd of locatie – die hij met zijn digitale campagne wil bereiken, de data kiezen en bepalen of hij met displays, video of audio wil werken. Vervolgens kiest de adverteerder op welke websites hij wil adverteren en hoe groot de reclamebanners worden. Op basis van zijn keuzes krijgt de adverteerder te zien hoeveel mensen de campagne te zien krijgen en hoeveel ze zal kosten. Door te spelen met de criteria kan de marketeer gemakkelijk de kosten van de campagne aanpassen.

“Wij willen geen reclameagentschap zijn”, zegt Michielsens. “Root is vooral een data-agentschap.” De oprichters hebben sinds de lancering van hun bedrijf vijanden gemaakt in de conservatieve Belgische reclamesector. “Wij willen die media-agentschappen niet vervangen of doen verdwijnen”, zegt Lucien. “We willen hen ook advies geven. Dat doen we al voor enkele bureaus.” Root werd gefinancierd door de twee oprichters en RMB. Die reclameregie van de Franstalige omroep RTBF investeerde 400.000 euro. De start-up uit Louvain- la-Neuve wil dit jaar uitbreiden naar Nederland, Frankrijk en Spanje.

Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo’n startersviltje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content