Een exclusieve berline in het hoogste marktsegment, aangedreven door een dieselmotor ? Het kan, zoals BMW bewijst met de 725 tds. Qua comfort is er geen verschil met de benzineversies.
...

Een exclusieve berline in het hoogste marktsegment, aangedreven door een dieselmotor ? Het kan, zoals BMW bewijst met de 725 tds. Qua comfort is er geen verschil met de benzineversies. Wat een paar jaar geleden nog onmogelijk leek, is nu werkelijkheid geworden : BMW en Mercedes bieden hun exclusiefste vlaggenschepen aan met een turbogeladen dieselmotor. En al bestaat er een hemelsbreed verschil tussen de kopers van een BMW en die van een Mercedes, toch is het niet uitgesloten dat de BMW 725 tds flink wat klanten zal afsnoepen van het merk met de driepuntige ster. De Mercedes S-Klasse is immers aan vernieuwing toe, terwijl de 7-reeks van BMW aan een nieuw leven begint. BMW heeft nooit de "roeping" gehad om een diesel-constructeur te worden, maar toch gaat de verkoop in stijgende lijn dankzij de dieselversies. Bij Mercedes, de rechtstreekse concurrent van BMW in het hoogste marktsegment, wordt 87 % van de modellen in de S-Klasse verkocht met een turbodiesel.Niemand kan nog beweren dat een dieselmotor lawaaierig, lui en onaangenaam zou zijn. Door het gebruik van elektronische spitstechnologie hebben deze krachtbronnen een diepgaande (r)evolutie doorgemaakt ; dat geldt zowel voor de atmosferische motoren als voor de turbo-versies, met rechtstreekse of onrechtstreekse injectie.Dit jaar biedt BMW zes schitterende diesels, voor prijzen tussen 737.000 en 1.715.000 frank : 318 tds, 325 td, 325 tds, 525 td, 525 tds en 725 tds. De motoren, zowel atmosferisch als met turbo, worden gemeenschappelijk ontwikkeld en geproduceerd door BMW en Steyer. De 725 tds is meteen ook de "goedkoopste" berline in de 7-reeks van BMW. Deze versie valt op door uitzonderlijke prestaties, gekoppeld aan een opvallende zuinigheid en een buitengewoon geruisloze werking. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, kan men vrijwel geen onderscheid meer maken tussen de 725 tds en een benzineversie van de 7-reeks. Wij reden een afstand van 850 kilometer, met de cruise-control op 130 km/u ; het gemiddeld verbruik bedroeg 7,8 liter per 100 km.Het rijgedrag en het comfort aan boord van deze nieuwe BMW diesel staan op hetzelfde hoge niveau als bij de andere versies van de 7-reeks. Door de bijzonder evenwichtige combinatie van motor en versnellingsbak is maar liefst 80 % van het maximum koppel beschikbaar tussen 1600 en 4300 toeren, zodat inhalen altijd en overal kan gebeuren in volstrekte veiligheid. En hoe ongelofelijk het ook moge klinken : wie met deze nieuwe BMW de sportieve toer wil opgaan, kan dat net zo goed doen met de turbodiesel als met om het even welke gelijkwaardige benzineversie. PATRICK OP DE BEECKBMW 725 tds Uitzonderlijke prestaties, gekoppeld aan een opvallende zuinigheid en een buitengewoon geruisloze werking.