Anna Torfs (41) woont en werkt sinds jaren in Praag, een land dat een sterke traditie heeft op het gebied van glaskunst. Haar vazen, schalen en sculpturen worden in meer dan 200 boetieks en galeries in 45 landen verkocht. Onder meer de modewinkel Podium in Moskou, 10 Corso Como in Milaan en Singapore, Arcasa in Parijs, en Donum in Antwerpen en Hasselt.
...

Anna Torfs (41) woont en werkt sinds jaren in Praag, een land dat een sterke traditie heeft op het gebied van glaskunst. Haar vazen, schalen en sculpturen worden in meer dan 200 boetieks en galeries in 45 landen verkocht. Onder meer de modewinkel Podium in Moskou, 10 Corso Como in Milaan en Singapore, Arcasa in Parijs, en Donum in Antwerpen en Hasselt. Hoe deze ietwat frêle uitziende vrouw in Praag belandde? Ze volgde een opleiding architectuur aan de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel en kreeg na haar afstuderen een beurs om zich in scenografie en theatervormgeving te specialiseren in Tsjechië. Daar kwam ze in contact met houtsnijders, kunstsmeden en glasblazers. "Vanuit mijn interieurachtergrond vond ik dat er met die ambachten wel iets te doen was. Ik begon te freelancen en ontwierp daarna een eerste eigen glascollectie. Ik wou niet terugkeren naar België zonder iets bereikt te hebben." Missie geslaagd: Anna Torfs woont en werkt intussen zestien jaar in Tsjechië. "Maar pas sinds 2002 heb ik mijn eigen collectie. In dat jaar werd Praag geteisterd door een reeks zware overstromingen. Ik had net een meubelcollectie ontworpen voor een collega, maar in diens atelier stond het water tot op de tweede verdieping. Onze langetermijnplannen vielen dus letterlijk en figuurlijk in het water, en ik was verplicht om vlug met iets anders te beginnen. Drie weken later stond ik in Brussel op een beurs met mijn eerste glascollectie." Torfs brengt systematisch twee verschillende collecties op de markt: Basics en Edition. "Een beetje zoals een ontwerper die zowel prêt-à-porter als haute couture maakt. De klant heeft een houvast als ik een duidelijk onderscheid maak tussen de twee. En er is ook een stijlverschil natuurlijk: de Edtion-collectie is ingewikkelder en meer gesofisticeerd." Wereldwijde bekendheid geniet Torfs intussen met haar bubbelvaas en met de Armadillo. "Twee werken die opvallen, inderdaad. Dat je bubbels in een vaas ziet, fascineert de mensen blijkbaar. En de Armadillo wekt verbazing omdat deze vaas uit elkaar is gehaald en vervolgens weer aan elkaar is gemonteerd. Ik denk niet dat iemand me dat ooit voor heeft gedaan." De ontwerpen van Anna Torfs staan ver van trends en modes. "Decoratieve spulletjes interesseren me niet. En luisteren naar professionele trendwatchers die me vertellen welke kleuren ik moet gebruiken, doe ik evenmin. Met commerce houd ik me niet bezig. Dat ik out of the box werk, heeft ongetwijfeld te maken met mijn architectuurachtergrond. Ik houd van sobere dingen, van geometrische vormen en van deconstructivisme." Top zijn de glasblazers waarmee de Vlaamse designster werkt. De glasblaaskunst staat in Tsjechië op een zeer hoog niveau, en dat is ook de reden waarom ze samen met haar vriend Dries Coppens - die instaat voor de sales, marketing en financiën van hun bedrijfje - definitief naar Praag verhuisde. "Het is verschrikkelijk hard werken, omdat ik me met heel veel dingen tegelijk bezighoud. Twee keer per jaar lanceren we nieuwe modellen. Direct na de eerste tekening begin ik te experimenteren, maar toch gaan er makkelijk drie maanden tussen de idee en het eindresultaat. En ook voor mijn glasblazers is het zwoegen. Om de stukken uit mijn collectie te vervaardigen, moet je toch tien à vijftien jaar ervaring hebben. De blazers vloeken wel eens op mij, maar dat hoort erbij. We werken op een hoog niveau. We zijn trouwens aan het onderzoeken of we ook niet in andere Europese landen kunnen produceren. Tsjechen zijn nogal gesloten en ook niet altijd vriendelijk. Italië is een van de opties." (T) www.annatorfs.com Door Dominique Soenens