Antwerpen betaalt 400.000 euro aan Flanders Classics om als startplaats voor de Ronde van Vlaanderen te fungeren. Een goede publicitaire zet van de Scheldestad?

DAAM VAN REETH. "Wel voor het imago van de stad. Maar ze kan die 400.000 euro nooit terugverdienen met inkomsten van mensen die daar een voormiddag aanwezig zijn. Vergeet ook niet dat Antwerpen, naast die 400.000 euro, ook de kosten van de organisatie op zich moet nemen. Zal het extra toeristen aantrekken? De start van de Ronde van Vlaanderen komt enkel in Vlaanderen op televisie. In het buitenland is dat een shot van twee minuten voor het begin van de namiddaguitzending en dat is het. Vergelijk het met Milaan-Sanremo, een andere topklassieker. Aan he...

DAAM VAN REETH. "Wel voor het imago van de stad. Maar ze kan die 400.000 euro nooit terugverdienen met inkomsten van mensen die daar een voormiddag aanwezig zijn. Vergeet ook niet dat Antwerpen, naast die 400.000 euro, ook de kosten van de organisatie op zich moet nemen. Zal het extra toeristen aantrekken? De start van de Ronde van Vlaanderen komt enkel in Vlaanderen op televisie. In het buitenland is dat een shot van twee minuten voor het begin van de namiddaguitzending en dat is het. Vergelijk het met Milaan-Sanremo, een andere topklassieker. Aan het begin van de uitzending zien wij hier ook even de start aan de dom van Milaan. Je maakt enkel in Vlaanderen reclame voor Antwerpen. Dat is eigenlijk absurd." VAN REETH. "Met de start van een Tour-rit krijg je toch meer internationale publiciteit. Zoiets haalt 15 miljoen kijkers in plaats van 3 tot 5 miljoen voor de Ronde van Vlaanderen. De 360.000 euro die Antwerpen vorig jaar betaalde voor de start van een Tour-rit, is al veel. Antwerpen wou vorig jaar echt graag de start van een Tour-rit binnenhalen en daar zal de organisator ASO handig op hebben ingespeeld. Andere buitenlandse steden tellen zo'n 200.000 euro neer, voor Franse steden is het bedrag nog een stuk lager. Antwerpen zit echt in de bovenste prijzencategorie." VAN REETH. "Wat ASO op wereldschaal is, is Flanders Classics in Vlaanderen. Het is een statement van Wouter Vandenhaute: hij kan straks ook de aankomstplaats wijzigen als hij dat wil. Oudenaarde betaalt 175.000 euro. Wat als een andere stad meer biedt? Er is wellicht geen opbod geweest tussen Brugge en Antwerpen voor de startplaats. Maar wat niet is, kan nog komen. Als over vijf jaar het contract afloopt, staan andere steden klaar om de prijs nog op te trekken." VAN REETH. "Dat zou logisch zijn. Maar men moet daar toch voorzichtig mee zijn. Ik denk dat ze bij Flanders Classics beseffen dat de VRT bekendstaat als de wielerzender. Als je bepaalde wedstrijden verplaatst naar een andere zender, zou het aantal kijkers weleens kunnen dalen. Misschien niet voor de Ronde van Vlaanderen, maar zeker voor andere wedstrijden als Gent-Wevelgem of Omloop Het Nieuwsblad. Kijk naar het veldrijden: nadat een aantal wedstrijden naar Sporting Telenet verplaatst was, kregen ze minder aandacht." VAN REETH. "Internationaal staat Flanders Classics op een tweede plaats, na het almachtige ASO, de organisator van de Ronde van Frankrijk. Dat is niet niets. Wouter Vandenhaute telt in de wielersport mee op wereldniveau. Er wordt echt rekening met hem gehouden. En waarom zou hij op termijn ook niet de Waalse wedstrijden zoals Luik-Bastenaken-Luik overkopen van ASO?" ALAIN MOUTON"Het is een statement van Wouter Vandenhaute: hij kan straks ook de aankomstplaats wijzigen als hij dat wil" - Alain Mouton