De lat niet hoger
...

De lat niet hogerTijdens het jaarlijkse gala van de Creative Club of Belgium (CCB) is LdV/Partners verrassend met de meeste prijzen gaan lopen. Met de campagne voor Fisherman's Friend won dit reclamebureau de topprijs (de Diamond Award) ; daarnaast kreeg het nog twee keer goud, één keer zilver en een speciale prijs. Daarmee hield LdV/Partners diverse bureaus achter zich die anders de meeste prijzen pakten (zoals Young & Rubicam en TBWA). Eveneens verrassend was de tweede plaats van Kadratura in het klassement van de bureaus (met eenmaal goud, eenmaal zilver en drie speciale prijzen). Ook voor juryvoorzitter Werner Van Reck (creative director van LdV/Partners) bleef de uitslag onbekend tot het CCB-gala : de resultaten waren in een gesloten envelop overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De voorzitter vond wel dat men moest proberen om goud, zilver en brons te geven in alle categorieën. "Sinds enige tijd hanteert men een langzamerhand beroemd en berucht geworden zin : 'We moeten de lat hoger leggen'. Dat lees je ook altijd in de verklaringen van de jury. Mij interesseert dat echter niet, de lat hoger leggen. Het is volstrekt zinloos geen goud of zilver toe te kennen onder de dekmantel van die 'lat'. Dat is veeleer een straf dan een motivatie. We proberen toch gewoon het beste te kiezen ? De jury moet beoordelen, niet veroordelen," aldus Van Reck.Hij vindt dat men in de dagelijkse reclamepraktijk moet streven naar beter werk : dààr moet de lat hoger gelegd worden, dààr moet men streng zijn. "Ik weet ook niet hoe dat moet, de lat hoger leggen. Ik ken heel wat creatieven, maar ik heb nog nooit één daarvan horen zeggen : 'Eigenlijk had ik een beter idee, maar we waren al op weg met dat andere'. Iedereen probeert het beste te doen binnen de timing en het budget. We moeten betere reclame maken, maar dat kan niet op commando. Daarom moet de jurering een hoogtepunt zijn, en zeker geen gelegenheid om te laten zien wat fout is."Hieronder de complete uitslag.Diamond Award : Fisherman's Friend (bureau LdV/Partners). Dagbladadvertentie : goud voor D'Ieteren (bureau DDB). Dagbladcampagne : goud voor De Morgen (bureau GV/Company). Tijdschriftenadvertentie : goud voor Sadolin (bureau TBWA). Tijfdschriftencampagne : goud voor Fisherman's Friend (bureau LdV/Partners). Affichage : goud voor Coca-Cola Light (bureau Lowe Troost). Affichagecampagne : goud voor Belgacom Directory Services (bureau DDB). Tv-commercial : goud voor Canal+ (bureau Equator). Tv-campagne : geen prijs.Radio-commercial : goud voor Opel Belgium (bureau McCann-Erickson). Radio-campagne : goud voor Fanta (bureau McCann-Erickson). Bioscoop : goud voor Delvaux Maroquinerie (bureau Kadratura). Trade : goud voor TBWA (bureau TBWA). Public service single : goud voor Amnesty International Vlaanderen (bureau Bates). Public service campagne : geen goud.Sales promotion : goud voor Proximus (bureau Saatchi & Saatchi). Point of sale : goud voor Airstop (bureau Bark & Byte). Nieuwe media (cd-rom) : goud voor Ex Machina (bureau Ex Machina). Nieuwe media (website) : goud voor De Efteling (bureau Quattro DMB&B). Book/editorial/coverdesign : goud voor Ola Delekuku (bureau Sign). Direct mail : goud voor Mercedes (bureau LdV/Partners). A.V.P.