Waarom communiceren sommige beursgenoteerde bedrijven nog steeds erbarmelijk? Deutsche Post World Net, de moeder van DHL, heeft zeer grootse en mooie plannen in België. De voormalige Duitse postbode timmert in sneltreinvaart aan de uitbouw van een logistiek imperium. Met als doel niet minder dan het wereldwijde marktleiderschap. Want brieven bestellen, vandaag nog dé kaskoe voor Deutsche Post, verschrompelt vanaf 2007 door het wegvallen van het monopolie op de thuismarkt tot een verwaarloosbaar niemendalletje.
...

Waarom communiceren sommige beursgenoteerde bedrijven nog steeds erbarmelijk? Deutsche Post World Net, de moeder van DHL, heeft zeer grootse en mooie plannen in België. De voormalige Duitse postbode timmert in sneltreinvaart aan de uitbouw van een logistiek imperium. Met als doel niet minder dan het wereldwijde marktleiderschap. Want brieven bestellen, vandaag nog dé kaskoe voor Deutsche Post, verschrompelt vanaf 2007 door het wegvallen van het monopolie op de thuismarkt tot een verwaarloosbaar niemendalletje. Die leemte wil Deutsche Post en zijn topman Klaus Zumwinkel opvullen met de uitbouw van logistieke diensten. In zijn ruimste betekenis: van het verzenden van pakjes per vliegtuig (de door velen zo vermaledijde nachtvluchten van DHL) tot het logistieke beheer voor derden (de steeds voortschrijdende trend tot outsourcing). Al vanaf 2005 moet die logistieke poot de bulk van de inkomsten en winsten genereren. De belangen zijn groot, de gok van ex- McKinsey boy Zumwinkel en zijn zeven andere leden van het directiecomité is immens. Want met de koerswending staat of valt het gehele voortbestaan van de Duitse moloch met zijn zowat 330.000 werknemers. België krijgt een sleutelrol toebedeeld in die heroriëntatie. Het wereldwijde hoofdkantoor voor de logistiek, voortaan de belangrijkste poot van Deutsche Post, nestelt zich in Diegem. En Deutsche Post kocht de voorbije jaren in duizelingwekkend tempo transportbedrijven. Die worden allemaal gegroepeerd onder die ene, wereldwijde merknaam: DHL. Die strategie biedt mooie perspectieven. Niet in het minst voor het voluntarisme van de federale premier Guy Verhofstadt ( VLD) en zijn 200.000 jobs. Hoorde u dit verhaal van DHL de voorbije maanden? Nee dus. Gaf de federale regering de blijde boodschap van die strategische koerswending en haar impact voor België mee? Twee keer nee. Zag u de ministers even het jaarverslag van Deutsche Post World Net uitpluizen? Drie keer nee. De hele discussie ontaardde de voorbije maanden in een kakofonie over vliegtuigen die vijf kilometer meer naar links, dan wel naar rechts zouden opstijgen. Weliswaar nog steeds tegen de wind in. Een euvel waarvan alvast onze politieke statementcultuur is verlost, want die tolde de voorbije maanden in speelse blijdschap mee met de windhaan. Waarmee Trends niet beweert dat nachtlawaai niet hinderlijk is voor bewoners. Die discussie is misschien onoplosbaar, met zijn even heftige voor- als tegenstanders. Maar het plaatje met de investeringsdrang van DHL oogt alvast heel wat aantrekkelijker in zijn volledige, brede context. Waarom verkoopt Deutsche Post World Net zijn saga over het grote logistieke verhaal niet met meer Gründlichkeit? Waarom plaatst het politieke speelveld de uitbreidingsplannen niet in hun bredere context? Goodwill creëren, kan toch niet onoverkomelijk zijn. Zelfs een moloch als Deutsche Post World Net moet toch van wanten weten met een sexy verpakking. Wolfgang Riepl