Nu de (zoveelste) episode van het DHL-verhaal de ontknoping nadert, lijkt het fascinerende vooral te zijn dat de uitkomst in grote lijnen al van in het begin vast lag. Want dat de Duitse logistiekgroep een nieuwe basis in Leipzig zou openen, lag voor de hand. Als dochter van Deutsche Post, met een Oost-Duitse economie die schreeuwt om jobs voor laaggeschoolden, met 70 miljoen euro staatssteun ...

Nu de (zoveelste) episode van het DHL-verhaal de ontknoping nadert, lijkt het fascinerende vooral te zijn dat de uitkomst in grote lijnen al van in het begin vast lag. Want dat de Duitse logistiekgroep een nieuwe basis in Leipzig zou openen, lag voor de hand. Als dochter van Deutsche Post, met een Oost-Duitse economie die schreeuwt om jobs voor laaggeschoolden, met 70 miljoen euro staatssteun en met de verwachte groei in Oost-Europa in het achterhoofd, is die stap bijna onvermijdelijk. De schaal van de nieuwe Oost-Duitse hub is een ander paar mouwen. Regionale bestemmingen in Oost-Europa? Zeker. Intercontinentaal vervoer? Wellicht, maar dan vooral voor goederen met een lagere toegevoegde waarde. Want voor high value-goederen zoals dringende medicijnen of vitale machineonderdelen telt elk uur. En dan ligt Brussel, op drie uur rijden van Parijs, Londen, Amsterdam en het Ruhrgebied, de komende jaren nog steeds beter dan Leipzig. Dat is niet de enige reden waarom de kans dat DHL volledig uit Brussel wegtrekt, relatief klein is. Een andere motivatie is wellicht dat een kleinere concurrent - TNT, dat nu in Bierset zit - of een andere logistieke integrator à la ABX binnen de kortste keren in Zaventem voet aan wal zet. Het kind van de rekening zou wel eens de DHL-hub in het Noord-Franse Metz kunnen worden, menen goedgeplaatste onderzoekers. Die luchthaven zou ook een deel van haar trafiek naar Oost-Duitsland zien verdwijnen, maar kan niet bogen op een even uitgebreid netwerk van andere luchtvaartmaatschappijen, waar DHL capaciteit inhuurt. Daarom ook lijkt noch adviseur ING noch de kandidaat-bieders op de Zaventemse luchthavenuitbater Biac echt wakker te liggen van de uitkomst van het DHL-dossier. Wellicht zal de Franse bouwgroep Vinci, het Spaanse Ferrovial of de Australische zakenbank Macquarie met de eer gaan lopen, want volgens waarnemers maken de luchthavens van Wenen en Kopenhagen minder kans. De vijf bedrijven moeten tegen 27 september twee biedingen uitbrengen, afhankelijk van hoeveel minderheidsaandeelhouders hun belang (in totaal 36,34 %) willen verkopen. De Belgische staat verkoopt 33,56 % en wil nog 30 % overhouden. L.H.