Terwijl SN Brussels Airlines en Virgin Express besluiten om niet samen te gaan, bouwt KLM zijn vluchten op de luchthaven van Deurne af. Dat inspireert de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM) om haar aanbod uit te breiden. Morgen 8 maart wordt aan de Universitei...

Terwijl SN Brussels Airlines en Virgin Express besluiten om niet samen te gaan, bouwt KLM zijn vluchten op de luchthaven van Deurne af. Dat inspireert de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM) om haar aanbod uit te breiden. Morgen 8 maart wordt aan de Universiteit Antwerpen een colloquium gehouden over de luchtvaart (*). "De nieuwe managers voor Deurne zouden er goed aan doen om VLM in de watten te leggen," vindt professor transporteconomie Eddy Van de Voorde (Ufsia-Ruca en ITMMA).EDDY VAN DE VOORDE (RUCA). "Er is absoluut een markt, maar je moet weten hoe die te bespelen. Ik zeg niet dat de KLM-route naar Amsterdam een succes was, maar de HST is op dit moment geen alternatief. Er is een markt voor kleine vliegtuigen, met een product tussen economy en business, 's morgens heen, 's avonds terug." VAN DE VOORDE. "Dat heeft voor- en nadelen. Deurne kan mee profiteren van de groei van een Belgische maatschappij, die haar wortels heeft in Antwerpen. Het nadeel is dat je als luchthaven afhankelijk wordt van de VLM, terwijl die maatschappij veel meer afhangt van Londen City dan van Deurne. Het enige wat Antwerpen kan doen, is de VLM verwennen, eventueel zelfs door kruisparticipaties of een gezamenlijke joint venture à la Ryanair in Charleroi." VAN DE VOORDE. "Ik vind het niet zo dom dat ze niet samengaan. Het resultaat zou wel erg flou geweest zijn: een maatschappij die een beetje mikt op zakenreizigers, een beetje op leisure-klanten, een beetje op low cost enzovoort. Het is veel beter dat ze met elkaar allerhande commerciële akkoorden afsluiten, maar dan niet zoals die tussen Sabena en Virgin Express. Voor een fusie was het merk SN Brussels Airlines nog niet sterk genoeg. Kortom, ze moeten elkaar vooral niet dood doen." L.H. [{ssquf}]