Als deSingel niets doet, is dat ideaal. Directeur Jerry Aerts van het Antwerpse cultuurcentrum zegt het met een kwinkslag. Per bezoeker kost het internationaal kunstencentrum immers 50 euro aan de gemeenschap. Daarom zet deSingel de tering naar de nering, en verschuift het verschillende activiteiten naar een later tijdstip. Drie voorstellingen, gepland voor de lente van dit jaar...

Als deSingel niets doet, is dat ideaal. Directeur Jerry Aerts van het Antwerpse cultuurcentrum zegt het met een kwinkslag. Per bezoeker kost het internationaal kunstencentrum immers 50 euro aan de gemeenschap. Daarom zet deSingel de tering naar de nering, en verschuift het verschillende activiteiten naar een later tijdstip. Drie voorstellingen, gepland voor de lente van dit jaar, verschuiven naar de herfst. En nog eens drie producties moeten wijken naar het voorjaar van 2003. "De voorbije twee jaar liep het tekort op de begroting op tot meer dan 5%," zegt Aerts. "Ik vond dat een kritisch moment. Ingrepen waren noodzakelijk, ook al betekent dat een serieuze vertrouwensbreuk met het publiek." De voorbije twee boekjaren gaf deSingel jaarlijks bijna 5 miljoen euro uit, maar de inkomsten bleven daar flink onder. De oorzaken zijn minder publieksinkomsten, een dalende subsidiëring door de overheid, en de ontslagvergoeding voor een medewerker.Aerts wil met een hertimmering van de programmatie 272.500 euro besparen. Dat zou de begroting weer in evenwicht brengen. Daarnaast wordt een forse inspanning van de overheid verwacht: de subsidiëring zou moeten klimmen van 2,8 naar 3,6 miljoen euro. Maar die Vlaamse overheid houdt sinds de aanslagen op New York en Washington van 11 september 2001 de knip op de beurs.Ook in de privé-sector valt niet meteen soelaas te verwachten. Sinds 2002 is Agfa-Gevaert de enige structurele sponsor, met een bijdrage van 75.000 euro. Het Gemeentekrediet haakte af, na de fusie tot Dexia. Die laatste is vandaag huissponsor van radiozender Klara. "De markt van de sponsoring is door de recessie ineengestuikt. Banken en verzekeringsmaatschappijen besteden nog nauwelijks geld," zucht Aerts. Eén lichtpunt: er is nog aanzienlijk wat geld voor projectgebonden sponsoring. In februari legde Fortis AG 25.000 euro op tafel voor een concert door het London Philharmonic Orchestra. "Maar de bijkomende kosten zijn aanzienlijk," aldus Aerts. "De sponsor organiseert mee het concert en nodigt personeel uit. Dat slorpt heel wat energie op." W.R. [{ssquf}]