Info: www.suze.com, www.perrier.com, www.orangina.fr
...

Info: www.suze.com, www.perrier.com, www.orangina.fr Het is de fles die telt, niet wat erin zit." Zo zou het nieuwe motto kunnen luiden van de alcohol- en frisdrankfabrikanten die in zee gaan met designers om hun gamma een nieuwe look te geven. Flessen, karaffen, kannen, glazen: alle producten passeren de revue. Nieuwste creatie voor Suze: een fles met horizontale strepen van modeontwerpster Sonia Rykiel. "Ik zag die sublieme fles op een schilderij van Picasso, en het was liefde op het eerste gezicht. Met haar uitgepuurde vorm à la Giacometti heeft ze iets sculpturaals en doet ze bijna bizar aan. Bovendien zijn de verhoudingen perfect," aldus de stiliste over de fles die haar oorspronkelijke vorm uit 1889 volledig behield. Al voor het vierde jaar op rij waagt het aperitiefmerk zich aan een vorm van trendy transformisme, na de samenwerking met Jean-Charles de Castelbajac en Christian Lacroix (twee keer). De fles, waar de drank alleen druppelsgewijs uit kan, zal ongetwijfeld opnieuw een collector's item worden. Maar Suze koesterde nog meer ambities en vroeg aan Jean Nouvel, de Franse architect die onder meer bekend is wegens zijn ontwerpen van het Institut du Monde arabe in Parijs en de Dentsu Tower in Tokio, om een glas voor het label te ontwerpen. Het voorwerp ademt Nouvels typische stijl uit: volkomen transparant en maximaal uitgepuurd. Zozeer dat de materie bijna volledig plaats heeft geruimd voor de geest. Een compleet ander genre biedt Matali Crasset, ex-leerlinge van Philippe Starck en ontwerpster van het avant-gardistische hotel Hi in Nice. Ze pakte in 2000 uit met een zeer ludiek Orangina-glas. Het gaat om een object in lichte retrostijl, met een korrelige, sinaasappelhuidachtige textuur en een grote blauwe reliëfband. Het kwam er onder impuls van Françoise Darmon van Creative Agent Consultants. Die vroeg aan de jonge designer om het feestelijke en verrassende merkimago te beklemtonen. Het glas is bestemd voor de horeca en onderging dan ook genadeloze duurzaamheidstests. Een des te zwaardere uitdaging omdat er een derde speler bij te pas kwam: de fabrikant. Meer bepaald Les Cristalleries d'Arques, die voor het eerst met een externe designer werkte. Sommige merken staan meer open voor design dan andere. Het pastismerk Ricard rijgt sinds jaren de initiatieven aaneen, met medewerking van het bureau Kréo. Dat ging deze keer in zee met Olivier Gagnère voor een nieuw glas, met Marc Newson voor een kan met vloeiende vormen - het stokpaardje van de Australiër - die bestemd is voor discotheken, en liet de broers Ronan en Erwan Bouroullec een volledig servies ontwerpen met fluorescerende banden. Om op te vallen in donkere clubs. Ten slotte vroeg Ricard aan Elizabeth Garouste en Mattia Bonetti om een fles te ontwerpen, versierd met een zon. "Het fenomeen hangt samen met het toenemende succes van reclame op het verkooppunt," benadrukt Françoise Darmon. "Het is een manier om het verschil te maken tegenover de concurrentie."Al is dat natuurlijk relatief, want intussen heeft zowat elke drankenproducent een designer opgezocht. Zo ontwierp Ora-Ito voor het Duitse merk Ogo een grote bolvormige fles. Philippe Starck van zijn kant knutselde voor het Corsicaanse label Saint-Georges raadselachtige recipiënten in elkaar met veelhoekige vormen. En Christophe Pillet, die in de Verenigde Staten, Japan en Rusland tal van modezaken inrichtte, waagde zich aan een asymmetrisch glas voor Badoit. Kortom, designers houden tegenwoordig van water. Zolang ze niet kopje onder gaan, zal niemand daarover klagen. Antoine Moreno"Een glas ontwerpen, lijkt kinderspel, maar je moet technisch heel wat in je mars hebben voor je eraan begint." Zowat elke drankenproducent heeft vandaag een designer opgezocht.