Wie met de Bimota Mantra de weg op gaat, trekt zeker de aandacht. En het ding rijdt nog lekker ook.
...

Wie met de Bimota Mantra de weg op gaat, trekt zeker de aandacht. En het ding rijdt nog lekker ook.De Bimota Mantra is niet zomaar een motorfiets, maar een design-spektakel. Het minste wat ervan gezegd kan worden is dat hij opvalt. Of je ervan houdt, is een andere zaak. Sinds de jaren zeventig heeft het Italiaanse Bimota naam gemaakt door (vooral) Japanse motorblokken te voorzien van veel betere frames dan de Japanners maken. "Made in Italy" staat in motorkringen voor scherp sturende motorfietsen met karakter. Bimota beperkt zich echter niet tot het bouwen van frames voor motoren van de andere kant van de wereld ; het gebruikt ook Italiaanse Ducati-krachtbronnen, in dit geval een 900 cc-exemplaar. Alsof Ducati geen goed sturende motorfietsen zou kunnen bouwen... Voor de Mantra is Bimota nog een stap verder gegaan. Men liet de Franse designer Serge Lakic (een leerling van Philippe Stark) zich uitleven op de Mantra. Het resultaat is een tweewieler die recht uit een SF-strip van de jaren zestig lijkt te komen. Flash Gordon zou zich niet schamen om met een dergelijke tweewieler door het verhaal te scheuren. Opvallend zijn de gecombineerde stroomlijn van tank en koplamp, de vier dempers voor de twee uitlaten, een in het oog springend frame en een scherp getekende onderkuip. Het geheel is uitgevoerd in vervaarlijke geel-zwarte wespenkleuren. Mooi ? Je moet ervan houden.Eigenlijk is de Mantra een motor die bekeken moet worden, een machine die je koopt om te bewonderen. Strikt genomen heeft de bezitter van dat stuk techniek er niks aan tijdens het rijden : hij zit erop, het kijkplezier is voor de anderen.Blijft over : het rijplezier. Dat is in ruime mate aanwezig. De Bimota Mantra stuurt scherp en is makkelijk door de bochten te gooien. De motorfiets is immers zeer compact door de korte wielbasis. Eenmaal de bocht ingestuurd, blijft hij strak zijn weg vervolgen. De 900 cc Ducati-motor is soepel en heeft een groot koppel. Verbluffende acceleraties moet je niet verwachten, wel een vermogen dat blijft komen.De Mantra is geen supersportieve motorfiets ; de zitpositie is dan ook comfortabel : je "ligt" er niet op, de druk op de polsen is niet te groot. De tank ziet er speciaal uit, maar dat heeft geen invloed op de ergonomie : de knieën passen er goed tegenaan, zonder irritante richels of hoeken te voelen.Toch heeft deze motor een paar minpunten. Het uitlaatgeluid mag de liefhebbers misschien als muziek in de oren klinken, maar voor "normale" mensen zijn het overdreven veel decibels. De koppeling is vrij zwaar te bedienen, wat na een paar honderd kilometer over bochtige wegen zeer goed voelbaar is in de linkerhand. En ten slotte is er de prijs : 599.000 frank. Dan moet de liefde wel erg diep zitten...AD VAN POPPEL Bimota Mantra Recht uit een strip van Flash Gordon.