Van textiel tot architectuur, van keramiek tot verlichting, en van lokaal talent tot internationale kleppers: het Brusselse festival Design September toont design in de breedste zin van het woord. Dat resulteert in een programma van meer dan honderd evenementen: tentoonstellingen, lezingen, parcours en beurzen. Designliefhebbers kunnen van 10 tot 30 september hun hart ophalen in de hoofdstad.
...

Van textiel tot architectuur, van keramiek tot verlichting, en van lokaal talent tot internationale kleppers: het Brusselse festival Design September toont design in de breedste zin van het woord. Dat resulteert in een programma van meer dan honderd evenementen: tentoonstellingen, lezingen, parcours en beurzen. Designliefhebbers kunnen van 10 tot 30 september hun hart ophalen in de hoofdstad. In 2006 richtte ondernemer Jean de Gheldere het festival op, samen met de designjournaliste Marie Pok. Het evenement heette toen nog Design Week. Het was bedoeld als aanvulling op het Design Week-end, waarin meubelverdelers eenmaal per jaar hun showroom openden voor het grote publiek. De eerste editie was een groot succes en al vanaf 2007 duurde het festival een maand. Het heet sindsdien Design September. Marie Pok bleef zes edities aan boord. In 2011 werd ze directeur van het designmuseum Grand Hornu Images, dat tegenwoordig CID heet. Delphine Vercauteren, die vijf edities van Design September had meegedraaid als stagiair, nam het roer van haar over. Sinds vorig jaar is de artistieke leiding in handen van Roel Rijssenbeek. Dat Design September plaatsvindt in Brussel, is geen toeval. Zoals Antwerpen de Belgische modehoofdstad is, is Brussel het designcentrum van ons land. De Zes van Antwerpen hebben zelfs een Brusselse designtegenhanger, de Zes van Brussel. Sylvain Willenz, Marina Bautier, Benoit Deneufbourg, Nathalie Dewez, Diane Steverlynck en Elric Petit besloten in 2004 een werkplek te delen in de Ardennenstraat in Sint-Gillis: Atelier A1. Ze werkten niet samen, maar door hetzelfde atelier te delen, profileerden ze zich toch als een groep. Samen zetten ze het Belgische design weer op de kaart. Ook internationaal werd hun werk opgemerkt. Sinds 2007 is hun werk te zien op elke editie - ook dit jaar is dat het geval. In het programma zitten veel circuits, zoals het Art & Craft-parcours, waar bezoekers kunnen binnenkijken in beroemde ambachtshuizen die normaal meestal gesloten zijn. Nieuw is Urban Crafts, een initiatief dat jonge makers een podium geeft in de vorm van een jaarlijkse wedstrijd. In Co.Station is het werk van de 32 finalisten te bekijken. De wedstrijd wil het publiek warm maken voor Makerstreet, een groter Urban Crafts-event dat plaatsvindt van 1 tot 18 december. Een ander parcours loopt langs de genomineerden van de Commerce Design Awards: winkels die door interieurarchitecten zijn ingericht. Daarnaast is er een Design Shops Parcours dat de leukste meubel-, design- en decowinkels van de stad in de kijker zet. Een andere vaste waarde is de halfjaarlijkse Brussels Design Market in Tour & Taxis, waar het grootste aanbod vintage meubels van Europa te zien is. Het lezingenprogramma verdient evengoed een aanbeveling. Dit jaar is de organisatie er onder meer in geslaagd de Libanese designer Carlo Massoud en de Zweedse architect-designer Mårten Claesson van Claesson Koivisto Rune naar Flagey te lokken. Ook veel shops organiseren een tentoonstelling of een lezing, en kregen zo een plaatsje in het officiële programma. Design September wil geen commercieel festival zijn, maar voor de shops is het een kans om publiek aan te trekken. Dat is meer dan welkom, na de commerciële klappen die Brussel heeft gekregen door de invoering van de voetgangerszone in het centrum en de lockdown na de aanslagen van 22 maart. Iris De Feijter