Design in Milaan

In april was Milaan opnieuw het wereldtrefpunt van het meubeldesign. Elk jaar wordt in de Lombardische stad in tientallen tentoonstellingszalen van de Fiera het beroemde Salone del Mobile gehouden. Voor wie op zoek ging naar een naald in de hooiberg (200.000 m² meubelen in alle genres), was de blikvanger dit jaar een wiegje van 84x60x44 cm in geboend berkehout.

SERGE VANMAERCKE

Deze barchetta (‘bootje’) werd door de Nederlandse designer Huub Hubbens getekend voor de Italiaanse producent Malofancon (1). Het schuitje dobbert als het ware op de vloer. Het werd zo ontworpen dat het in alle richtingen kan bewegen. Toch is het zeer stabiel. Een echte verrassing in een sektor waar kreatief zijn minder voor de hand liggend geworden is dan het uitvinden van nieuwe technologieën en produktieprocessen.

Het wiegje is trouwens representatief voor de nieuwe tendensen op de beurs, tendensen die zich al een jaar of twee, drie aftekenen. Vereenvoudiging door vindingrijke assemblagetechnieken en een sobere aankleding enerzijds. Natuurlijke en edele materialen vooral bleek hout en een onberispelijke afwerking anderzijds.

De barchetta heeft een grote kans op slagen, omdat het in een marktsegment valt dat nog nooit echt onder de krisis te lijden heeft gehad : het is een meubel dat de meeste gezinnen in principe ooit eenmaal moeten aanschaffen. Het vervangingsmeubel daarentegen, dat gekocht wordt door mensen die hun interieur willen vernieuwen, zit volgens vakmensen nog altijd niet op rozen. De boom van het einde van de jaren ’80 wordt nog steeds niet geëvenaard. Toen stond het sjiek zijn status en zijn goede smaak te bewijzen, door kleding en de keuze van de wagen enerzijds, maar ook door de inrichting van de woning.

Alle grote namen uit de designwereld waren in Milaan vertegenwoordigd : Philippe Starck (voor Cassina, Aleph, XO), Ettore Sottsass (Zanotta, Glas, Schopenhauer) en de veteraan Vico Magistretti (Campeggi, Cassina, E’ de Padova, Flos). Maar ook minder geïnstitutionalizeerde namen als Massimo Iosa Ghini (Glas, Fiam, Binova), Konstantin Grcic (Montina, Classicon, Cappellini) en Matthew Hilton (Sawaya & Moroni, Binova, Alterego) lijken het vertrouwen van de grote designhuizen te hebben gewonnen.

Uit de duizenden kreaties pikten we er nog twee uit, die veeleer die nieuwe hang naar eenvoud én vernuftigheid illustreren dan de algemene tendensen op het gebied van estetiek.

Spider van Giulio Manzoni voor Flexform (2). Een poef van 36 cm hoog op wieltjes die gemakkelijk kan geborgen worden onder een salontafel van dezelfde producent wordt een fauteuil met armsteunen : totale hoogte 72 cm.

Verso 532, getekend door Willem Sterken voor Leolux (3), is een rolmeubel voor televisie en videorecorder. Het bevat een grote lade voor het opbergen van videocassetten. Het meubel is bovendien uitgerust met een bergvakje voor elektrische snoeren en een meervoudig stopkontakt. Het gewicht van het meubel staat borg voor de stabiliteit.

Een fenomeen dat bij meer en meer producenten waar te nemen valt, is het ontwerpen van een tweede meubellijn, net zoals bij de grote modehuizen. Het prestige van het originele merk in het bereik van minder kapitaalkrachtigen als het ware. De aanwezigheid van de meubelreus Ikea een première voor Milaan met haalbare prijzen voor een niet onaardige vormgeving, is ook een welgekomen teken van demokratizering in het aristokratische designwereldje.

De meeste kreaties die in Milaan voorgesteld werden, zijn in België gewoonlijk niet verkrijgbaar vóór de tweede helft van het jaar, zodat we in september nog eens uitgebreid op dit belangrijke evenement zullen terugkomen.

(1) Espaces et Lignes – Tel. : (02) 427.43.43.

(2) Dépèche Agencies – Tel. : (016) 56.49.17.

(3) Leolux – Tel. : (02) 331.27.70.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content