Pierre Willaert (36), regional head central Europe bij Ogone : 'BEHOUD JE STARTERSMENTALITEIT'

Pierre Willaert groeide mee met het bedrijf waar hij zijn carrière begon. Toen de Antwerpenaar na zijn studie economie en IT-management in dienst trad als verkoper bij Ogone, was de Belgische onlinebetalingsspecialist nog een start-up. De afgelopen tien jaar groeide het bedrijf gemiddeld met 30 procent per jaar. Het heeft in Europa bijna 300 personeelsleden en zoekt wereldwijd 80 nieuwe medewerkers. "De groei van de onderneming leverde kansen op voor mijn carrière", zegt Pierre Willaert, die al gauw opklom tot countrymanager voor België. Sinds een kleine twee jaar staat hij aan het hoofd van de Centraal-Europese activiteiten van Ogone, waarbij hij zowel België als Nederland onder zijn hoede heeft. Als countrymanager bracht Willaert de stakeholders in de e-commercewereld in kaart, zoals de banken, de beroepsorganisaties en de webwinkeliers, en was hij betrokken bij BeCommerce, de Belgische vereniging die onder meer de webwinkels overkoepelt.
...

Pierre Willaert groeide mee met het bedrijf waar hij zijn carrière begon. Toen de Antwerpenaar na zijn studie economie en IT-management in dienst trad als verkoper bij Ogone, was de Belgische onlinebetalingsspecialist nog een start-up. De afgelopen tien jaar groeide het bedrijf gemiddeld met 30 procent per jaar. Het heeft in Europa bijna 300 personeelsleden en zoekt wereldwijd 80 nieuwe medewerkers. "De groei van de onderneming leverde kansen op voor mijn carrière", zegt Pierre Willaert, die al gauw opklom tot countrymanager voor België. Sinds een kleine twee jaar staat hij aan het hoofd van de Centraal-Europese activiteiten van Ogone, waarbij hij zowel België als Nederland onder zijn hoede heeft. Als countrymanager bracht Willaert de stakeholders in de e-commercewereld in kaart, zoals de banken, de beroepsorganisaties en de webwinkeliers, en was hij betrokken bij BeCommerce, de Belgische vereniging die onder meer de webwinkels overkoepelt. Pierre Willaert vindt het erg belangrijk dat Ogone tijdens zijn groei de startersmentaliteit van weleer behoudt. "Wie bij dit bedrijf komt werken, moet autonoom en zelfstandig kunnen werken. Als bedrijf kun je pas groeien als je medewerkers spontaan de dingen aanpakken die beter kunnen." Volgens Willaert zal Ogone zijn activiteiten in de toekomst uitbreiden naar nieuwe territoria en nieuwe businessunits opstarten in deelsectoren van de e-commerce, zoals vliegtuigvakanties. Willaert verdeelt zijn tijd tussen België en Nederland, dat in de e-commerce heel wat voorsprong heeft op ons land. "Er is vooral een verschil in mentaliteit", stelt hij vast. "Nederland is een competitievere markt, omdat er meer ondernemerschap en een andere marktbenadering is. De markt in België volgt de trends, terwijl Nederland liever zelf de markt helpt te maken. Dat betekent dat je in Nederland meer ondernemende mensen vindt die zelf met ideeën komen, terwijl we in België veel meer een opvoedkundige rol moeten vervullen." Het advies van Pierre Willaert: Je moet expertise opbouwen in je team. "Het is belangrijk dat elk teamlid expertise opbouwt over de diensten en de e-commercemarkten. Businesstravel is bijvoorbeeld iets helemaal anders dan cinematickets verkopen. Iedereen bij Ogone krijgt een volledig programma dat hen inzage biedt in de verschillende diensten. Dat maakt dat ik er niet alleen voor sta als we beslissingen moeten nemen." Stijn Henderickx werkt in het hoofdkantoor van Philips Lighting in Eindhoven aan een nieuwe groeipoot voor het bedrijf. Als directeur van de afdeling Arena Solu-tions verkoopt hij totaalconcepten voor de verlichting van sportstadions en evenementenhallen. Vroeger focuste het bedrijf bijna enkel op veldverlichting. "We kiezen nu voor een geïntegreerde benadering, omdat die meer mogelijkheden biedt", zegt Henderickx. "We verkopen geen individuele producten, maar een totaalpakket voor de verlichting in het stadion, in de loges en op het parkeerterrein. Je kunt zo een veel sterkere ervaring creëren voor de bezoekers." In die geïntegreerde benadering spelen ledlampen een belangrijke rol, maar er worden nog altijd veel conventionele lampen gebruikt. "De veldverlichting in stadions is bijvoorbeeld altijd hid-verlichting." Henderickx mikt vooral op grote evenementen en de stadions van Europese topclubs. "Kleine stadions hebben minder behoefte aan zulke geïntegreerde verlichtingsconcepten." Het eerste grote succes van Arena Solutions was het Europese kampioenschap voetbal in 2012. Ook op het wereldkampioenschap in 2014 in Brazilië zal Philips Lighting sterk aanwezig zijn. De Oost-Vlaming ging na zijn studie aan de slag bij Boston Consulting Group, waar hij als consultant meedacht over de groeistrategie en de bedrijfsorganisatie van klanten in verschillende sectoren. "Ik leerde er gestructureerd denken om tot conclusies te komen die waardevol zijn voor de organisatie en ik leerde mezelf voortdurend uit te dagen." Na enkele jaren wou Henderickx zich richten op één bedrijf. In 2007 ging hij aan de slag bij Philips. "Ik begon er als senior consultant, maar kreeg al gauw meer verantwoordelijkheid. Zo ondersteunde ik de CFO toen de crisis losbrak. We moesten uitzoeken hoe het bedrijf zo goed mogelijk door die woelige wateren heen kwam." Toen Henderickx in 2009 bij Philips Lightning begon, besefte hij niet meteen dat dit project zijn verdere loopbaan zou sturen. "Het was toen al duidelijk dat de duurzamere ledverlichting de traditionele lampenmarkt van Philips onder druk zou zetten. En het was mijn taak na te denken over hoe een typische productorganisatie zoals Philips Lighting ook diensten en oplossingen in de markt kon zetten. Voor ons was dat onbekend terrein." Het project groeide al gauw uit tot een nieuwe organisatie binnen Philips. Stijn Henderickx kreeg de leiding van een van de businessunits. "Het was duidelijk dat de markt hierop zat te wachten." Het advies van Stijn Henderickx: Neem je carrière zelf in handen. "Een van de fouten die ik goede medewerkers zie maken, is dat ze ervan uitgaan dat ze vanzelf worden beloond met een promotie als ze goed werk leveren. Ze verwachten te veel van het bedrijf, terwijl je je carrière zelf in handen moet nemen. Je kunt dat doen door je eigen kansen te creëren. Als je ideeën hebt om iets te veranderen, blijf dan niet in je hoekje zitten. Deel je voorstellen, zodat er iets mee wordt gedaan."Ik werk zo graag dat ik mezelf ertoe moet verplichten te stoppen met werken, om mijn werk en mijn gezinsleven in evenwicht te houden", zegt Joachim Rubin, die vicevoorzitter marketing bij Delhaize is. Na zijn studie economische wetenschappen begon hij zijn loopbaan als productmanager bij Bongrain, de producent van Chaumes en Chamois d'Or. Hij werkte er drie jaar en volgde tegelijk een master in de marketing aan de Solvay Brussels School. Zijn scriptie groeide uit tot een toegangsticket voor Danone, waar hij aan de slag ging als productmanager en later verantwoordelijk werd voor de innovatie. Na drie jaar verhuisde hij naar Hongarije, om daar het yoghurtmerk op de kaart te zetten. Drie jaar later keerde Rubin terug naar België, om aan de slag te gaan bij Delhaize. Bij dat bedrijf zal hij langer blijven, belooft hij. "Omdat de uitdaging groter is." Zijn takenpakket is enorm: hij is verantwoordelijk voor de merkpositionering, de sponsoring en marketing op de uithangborden, de producten en de gebouwen. De recente koerswijziging van Delhaize -- de distributeur legt voortaan sterker de klemtoon op kwaliteit en minder op de prijzen -- was deels zijn idee. Het advies van Joachim Rubin: Wees dol op uitdagingen en dromen. "Ik heb een heel rationele kant, maar ik drijf ook op creativiteit. Het komt erop aan je goed te omringen. Successen vier ik nooit alleen. Ik houd van mensen! Dat is het geheim van een goede marketeer. Bovendien moet je je kunnen aanpassen en evolueren. De wereld draait almaar sneller, en wij moeten mee."iProspect Belgium, een internetbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in marketing via zoekmachines, loopt als een trein: de omzet steeg van 3,7 miljoen euro in 2008 naar bijna 12 miljoen euro eind dit jaar. Laurent Bousis is dan ook een tevreden managing director. Toen hij bij Philips werkte als systeemarchitect, voelde hij het tij keren: "We ontwikkelden internetradio's en soortgelijke producten. Even later lanceerde Apple zijn iPod." Daarom stapte hij in 2006 over naar een bedrijf dat zich specialiseerde in webreferencing. Bousis verwachtte niet enkel dat internetmarketing almaar meer succes zou hebben, hij wilde er ook deel van uitmaken. Hij moest er een totaal nieuw vak voor leren, dat niet meteen in het verlengde lag van zijn opleiding als burgerlijk ingenieur. Bij iProspect, dat toen nog Extenseo heette, kon hij aan de slag gaan als productieverantwoordelijke. Nadat het bedrijf in 2008 werd overgenomen door Aegis Media, nam hij de touwtjes in handen. Vandaag leidt hij een team van 29 medewerkers. "Ik ben dol op deze branche, een van de weinige waarin marketing en techniek elkaar ontmoeten", zegt hij. "De sector evolueert ook voortdurend. Wat ik vandaag doe, verschilt sterk van wat ik twee jaar geleden deed." De kers op de taart: in dit vak wordt nog volop gerekruteerd: "Gespecialiseerde agentschappen schreeuwen om bepaalde profielen." Het advies van Laurent Bousis: Kies voor een baan die je boeit. "Als je niet meteen een baan vindt, sluit je dan niet bij gebrek aan beter op in een baan die je niet voor 100 procent bevalt. Als ik iemand in dienst neem, ga ik niet af op de opleiding van de kandidaat, maar vooral op zijn passie."REDACTIE TRENDS