'MEDEWERKERS MOETEN MINIONDERNEMERS ZIJN'

Deze zomer verhuisde het pr-bureau Finn van de Brusselse garage, waar Kristien Vermoesen haar bedrijf in 2006 opstartte, naar een nieuw kantoor om de hoek. Dat was hoog tijd, want ondertussen zijn er zeven werknemers in dienst. Dit jaar zal de omzet van het bureau naar schatting uitkomen op 712.000 euro. Een directeur uit de bedrijfswereld omschrijft Vermoesen als een ondernemer met een gezonde dosis pragmatisme, die een pr-bedrijf strategisch en operationeel op de kaart kan zetten.
...

Deze zomer verhuisde het pr-bureau Finn van de Brusselse garage, waar Kristien Vermoesen haar bedrijf in 2006 opstartte, naar een nieuw kantoor om de hoek. Dat was hoog tijd, want ondertussen zijn er zeven werknemers in dienst. Dit jaar zal de omzet van het bureau naar schatting uitkomen op 712.000 euro. Een directeur uit de bedrijfswereld omschrijft Vermoesen als een ondernemer met een gezonde dosis pragmatisme, die een pr-bedrijf strategisch en operationeel op de kaart kan zetten. Finn wil bedrijven vooral helpen hun weg te vinden in de wirwar van de traditionele en de sociale media. "Vroeger werd de strategie centraal van boven naar beneden uitgestippeld. Maar door de sociale media werkt dat niet meer. Wat bedrijven nu moeten doen, kun je vergelijken met een guerrilla: ze moeten heel goed weten wat hun doel is, zonder dat ze een uitgewerkt plan hebben. Ze moeten ook opportunistisch zijn: als er zich een kans voordoet, moeten ze die grijpen." Na haar studie romaanse talen aan de KU Leuven werkte Kristien Vermoesen als journaliste, maar ze stootte daarbij op haar grenzen en kreeg zin om te ondernemen. "Ik wilde zelf iets uitbouwen dat ik kon koppelen aan mijn competenties." Sindsdien laat ze weinig kansen voorbijgaan om het ondernemerschap aan te prijzen. Ze zet zich als Female Ambassador for Entrepreneurship, een initiatief van de Europese Commissie, in om vrouwen aan te moedigen tot ondernemen. Ze is ook meter van een Plato-groep, een project om starters te begeleiden. Sinds dit jaar kunnen Vermoesen en haar man, met wie ze twee kinderen heeft, elkaar als klankbord gebruiken, want hij startte dit jaar een onderneming op. In haar bedrijf waakt ze over de juiste mentaliteit. "Ik geef veel verantwoordelijkheid aan mijn mensen, zodat iedereen kan werken als een miniondernemer." Zo werken alle medewerkers mee aan de marketing van het bureau door te bloggen of webinars te geven op de website van het bedrijf, die is opgevat als een platform om kennis uit te wisselen over sociale media. "Ik sta zo veel mogelijk open voor suggesties. Als groeibedrijf moet je constant kunnen bijschakelen. Het is daarbij belangrijk dat iedereen zelf initiatief neemt." Het advies van Kristien Vermoesen: Dames, denk groot. "Ik moedig vrouwelijke ondernemers aan om groot te denken, want in de economie van vandaag gaan de kleintjes eruit. Dat kan door meteen in het businessplan op te nemen hoe je het bedrijf kunt schalen. Of door niet alleen te denken aan diensten, maar ook aan productontwikkeling, want producten kunnen sneller een eigen leven leiden dan een dienst." Industrieel ingenieur Robin Bruninx sprong op zijn 24ste in het diepe. Hij richtte samen met Katleen Venderickx, zijn voormalige docente aan de Xios Hogeschool Limburg, het energieadviesbureau Encon op. Het bedrijf heeft twee afdelingen: de ene adviseert ondernemingen om energie te besparen, de andere stimuleert hen om hernieuwbare energie te produceren. De omzet groeit de jongste jaren met 20 à 25 procent per jaar en klokte in 2011 af op 3,5 miljoen euro. De afgelopen drie jaar verdubbelde Encon het aantal medewerkers, tot 35 vandaag. Dit jaar werd het genomineerd voor de Kmo Laureaat 2012. Die successen kwamen niet vanzelf. De eerste jaren waren hard voor Bruninx. "In 2007 hadden we al enkele interessante grote klanten en was er een beetje groei, maar ik kende niets van bedrijfsbeheer. We kampten met een liquiditeitsprobleem. Ik wilde groeien, maar we kregen geen geld van de bank. Gelukkig hebben mijn vennoten me toen financieel gesteund." Het duurde drie jaar om het liquiditeitsprobleem weg te werken. In 2009 kwam de doorbraak voor Bruninx. Dat jaar schreef hij zich in aan de Vlerick Business School om het Kmo Excellence-programma te volgen. "70 procent van wat ik vandaag heb, heb ik te danken aan de opleiding bij Vlerick. Ik kom van heel ver. Voordat ik startte met de cursus, wist ik niet eens wat ebitda of cashflow was. Na elke les paste ik de leerstof toe op mijn bedrijf." Door die professionalisering maakte Encon plots grote sprongen voorwaarts. Nu er een managementteam is, kan Bruninx zich concentreren op de analyse van de snel veranderende markt en onderzoek naar het potentieel van hernieuwbare energie. Op basis daarvan ontwikkelt hij nieuwe diensten. Dat leidt soms tot verrassende ideeën, zoals de Eno-campagne. Daarmee kunnen bedrijven hun medewerkers ertoe aanzetten energie- en milieuvriendelijker te zijn op het werk en thuis. De kinderen van de werknemers krijgen een hoofdrol in de campagne. "Vaak zetten kinderen hun ouders aan tot verandering", stelt Bruninx. Anderhalf jaar geleden werd Encon Nederland opgericht - het begin van een internationale organisatie. Het advies van Robin Bruninx: Betrek uw partner bij het bedrijf. Toen Robin Bruninx Encon mee oprichtte, wilde hij dat zijn vrouw, met wie hij twee kinderen heeft, medeaandeelhouder werd. "Een bedrijf is geen baan van negen tot vijf. Doordat mijn vrouw medeaandeelhouder is van het bedrijf, voelde ze zich vanaf het begin betrokken bij de onderneming en stond ze altijd achter mij." In 2008 besloot ze de financiën en de administratie van Encon op zich te nemen. Gaetan Van de Populiere volgde na zijn studie communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent een MBA Marketing aan de Vlerick Business School. Hij werkte enkele maanden voor Nike en stapte daarna over naar Kraft Foods. Daar leerde hij de kneepjes van het marketingvak. Hij werkte mee aan de lancering van nieuwe verpakkingen voor het chocolademerk Côte d'Or en aan acties voor Chokotoff. Zeven jaar geleden ging hij bij Coca-Cola aan de slag als brandmanager van Coca-Cola regular. In die functie introduceerde hij de reclamefilmpjes met de Coca-Cola-kersttruck in ons land. Daarna kreeg hij bekende merken als Minute Maid, Fanta, Sprite, Nalu en de energiedrank Burn onder zijn hoede. Het reclameconcept dat hij voor Fanta uitwerkte ('King of the Park'), werd overgenomen in heel wat landen. Later werd de marketeer customerdirector Benelux. In die functie onderhield hij de relaties tussen Coca-Cola en merken als Burger King, McDonald's en KLM. Sinds een halfjaar waakt Van de Populiere over de marketing van Coca-Cola. "Ik ben constructief ontevreden, met het doel altijd beter te doen en het beste uit onze teams te halen", zegt hij. Zijn belangrijkste dossiers zijn de James Bond-campagne voor Coke Zero en de lancering van een nieuw assortiment ijsthee van Nestea met stevia, een alternatieve zoetstof. Van de Populiere beseft goed dat hij met belangrijke merken werkt, maar dat biedt hem juist de gelegenheid te innoveren. "Denk anders" is zijn motto. Het advies van Gaetan Van de Populiere: Mik hoog. "Mik hoog genoeg om succes te hebben. Je moet altijd proberen verder te gaan in wat je doet, zelfs als je daardoor met tegenslagen af te rekenen krijgt." Na haar studie aan de Brusselse hogeschool Ichec ging Caroline de Strycker in 1999 aan de slag bij het reclamebureau Leo Burnett. Korte tijd later stapte ze over naar DDB. "Bij de agentschappen kon ik werken met merken als Porsche, Heinz of Roc. Toch voelde ik me uiteindelijk een beetje gefrustreerd, omdat ik me niet voor honderd procent kon inzetten voor één merk en beperkt was tot communicatie via traditionele media, als televisie, radio en print." De Strycker stapte daarom over naar MCS (het huidige Pernod Ricard), dat toen de champagnemerken Mumm en Perrier-Jouët in portefeuille had. Aangestoken door het luxesegment volgde ze in Parijs een speciale opleiding over het management en de marketing van luxe. "Een jaar werkte ik drie dagen per week in Brussel en drie dagen in Parijs om het werk en de opleiding te combineren. Het was hard, vooral op sociaal vlak, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Ik ben trots dat ik in mijn opzet ben geslaagd." Toen haar werkgever haar voorstelde om voltijds in Parijs aan de slag te gaan, ging ze daar niet op in. "In Frankrijk is het gewicht van de hiërarchie heel zwaar, waardoor beslissingen nemen een lang en vervelend proces is. Ik wilde een baan met echte beslissingsmacht." De Strycker stapte over naar het Duitse Beiersdorf, dat verzorgingsproducten produceert. "Dat zijn geen luxeproducten, maar de waarden zijn ongeveer dezelfde. Ik wilde me richten op de farmaceutische afdeling van het bedrijf, waarvan het merk Eucerin de vaandeldrager is, omdat het in het verlengde van mijn eerdere ervaring lag: er zijn heel wat raakpunten tussen restauranthouders en apothekers." Ze werd eerst senior brandmanager en daarna marketingmanager van de farma-afdeling van de groep. "Het is een bedrijf in het bedrijf. We zijn met 25 en ik ben de rechterhand van mijn businessunitmanager, die me uitzonderlijk goed begeleidt en heeft gevormd." Na vier jaar presteert Eucerin goed, ondanks de crisis. "Voor mijn komst groeide het merk met dubbele cijfers. Dat was moeilijk vol te houden. Om toch te blijven groeien op een markt in crisis hebben we veel geïnvesteerd in de perceptie van het merk." Caroline de Strycker hoopt op termijn door te groeien tot een internationale functie. Het advies van Caroline de Strycker: Blijf sereen. "Ik had het geluk voor heel inspirerende bazen te werken, die me leerden sereen te blijven tijdens frustrerende of conflictueuze situaties." TEKSTEN: REDACTIE TRENDS