'Wetenschappelijke info boeiend overbrengen'

Sinds mei prijkt 'head communica-tions & patient advocacy van Novartis Pharma Belux' op het businesskaartje van Nele Van Malderen. De jaren daarvoor leidde ze naast de communicatieafdeling van het farmaceutische bedrijf ook Novartis Pharma Luxemburg. "Daar heb ik de integratie geleid in de Belgische organisatie. Dankzij die ervaring begrijp ik beter wat het inhoudt om geneesmiddelen op de markt te brengen. Het zorgt er ook voor dat ik in mijn directiefunctie communicatie dichter bij de business sta."
...

Sinds mei prijkt 'head communica-tions & patient advocacy van Novartis Pharma Belux' op het businesskaartje van Nele Van Malderen. De jaren daarvoor leidde ze naast de communicatieafdeling van het farmaceutische bedrijf ook Novartis Pharma Luxemburg. "Daar heb ik de integratie geleid in de Belgische organisatie. Dankzij die ervaring begrijp ik beter wat het inhoudt om geneesmiddelen op de markt te brengen. Het zorgt er ook voor dat ik in mijn directiefunctie communicatie dichter bij de business sta." Nochtans had de Wemmelse, gehuwd en moeder van twee zoontjes, het niet altijd even gemakkelijk toen ze in 2008 van Unilever overstapte naar het Zwitserse farmabedrijf. Bij Unilever, waar ze na haar studies in dienst kwam als nutrition manager, werkte ze zich op tot directeur communicatie voor België. "Unilever is een bedrijf met een marketingmachine. Daar is mijn passie voor communicatie ontstaan. Ik leerde er hoe je wetenschappelijke informatie kan vertellen op een boeiende manier, die mensen begrijpen." Het eerste jaar bij Novartis miste ze een beetje de creativiteit en marketinginnovatie die horen bij het vermarkten van consumentengoederen. "In de farmaceutische sector is communicatie heel sterk gereglementeerd, maar dat onze geneesmiddelen het verschil kunnen maken in het leven van patiënten, is voor mij een echte meerwaarde." Een zakenvrouw uit de telecom omschrijft Van Malderen als iemand die vecht voor haar ideeën en haar agenda goed verdedigt tegenover haar bazen. "Met haar opleiding in voedingswetenschappen, aangevuld met een Vlerick-diploma, heeft ze een gezond businessinzicht dat ze in veel domeinen kan uitoefenen, van nutrionist tot communicatieadviseur of businessmanager. Haar perfectionisme speelt haar af en toe parten." Nele Van Malderen, die sinds kort gebeten is door de fietsmicrobe en vorig jaar met muco- en astmapatiënten de Galibier beklom, streeft naar ethische communicatie. Die bekommernis bracht haar ook in het directiecomité van het bedrijvennetwerk Business & Society, dat maatschappelijk verantwoord ondernemen promoot. Creëer zelf kansen. "Dat doe je door vertrouwen te creëren bij je management en je teamleden. Dat vertrouwen ontstaat door je opdrachten goed te doen, de lat hoog te leggen voor jezelf en anderen en steeds open te staan voor nieuwe dingen. Er zijn veel zaken die je in je job eigenlijk niet hoeft te doen, maar ik vind zulke opdrachten net interessant. Het houdt me scherp." In de eerste citygame die Kristof Van den Branden ontwikkelde op zijn zolderkamer, maakte hij van Gent een gangsterstad. Tijdens teambuildingsdagen en vrijgezellenavonden kon er als politieteam jacht gemaakt worden op een gangster die 1 miljoen euro probeerde buit te maken. Vijf jaar later zet zijn bedrijf La mosca overal in Europa gangsters, inspecteurs en andere spelfiguren uit. Het eenmansbedrijf uit 2006 is uitgegroeid tot zeven mensen en een omzet van boven 500.000 euro, tegenover 405.000 euro in 2011 toen de eerste winsten werden geboekt. Nadat hijzelf samen met family, friends and fools 200.000 euro had geïnvesteerd in de opstart, kocht Van den Branden alle aandelen begin 2012 terug. Als ondernemer profiteerde Van den Branden maximaal van zijn eerdere werkervaring. "Mijn ervaring bij de VRT, gecombineerd met de online-expertise als webproducer bij één, usability engineer bij het communicatiebureau These Days en consultant bij internetbedrijven vormden een prima mix." Vooral zijn innovatieve spirit wordt gesmaakt. "Hij is na zijn originele idee niet op zijn lauweren gaan rusten", klinkt het bij een goede bekende. "Hij breidt internationaal uit in hoog tempo, weet zijn business onder controle te houden en doet gericht de volgende stap." Voor die volgende stap is het nu hoog tijd. Want La mosca stoot op de limieten van zijn businessmodel. "Het is logistiek zeer moeilijk om de toestellen die we uitlenen voor onze games naar verre landen te brengen", zegt Van den Branden. "Op wereldschaal is dat helemaal onmogelijk." De oplossing vindt de ondernemer in apps. "We bereiden apps voor die vanaf 2013 overal ter wereld gespeeld kunnen worden, en niet meer verbonden zijn aan één stad." Maar hoe laat je die opvallen tussen de duizenden anderen? "Ik probeer een expert te worden in appstore-optimalisatie en zo de juiste keywords te schrijven bij een app. Het is vergelijkbaar met het werk dat we vandaag in Google doen met woorden als 'vrijgezellenfeest', 'teambuilding' en 'bedrijfsuitje'." En binnen vijf jaar? "Ik voorspel geen omzetten, ik zal gelukkig zijn de dag dat iemand ons spel speelt in Vietnam, Zuid-Amerika of Kuala Lumpur." Leg uw doelen concreet vast en maak ze meetbaar. "We leggen voor nieuwe apps kwalitatieve doelen vast zoals de gemiddelde waardering op de appstores en scores van collega's en opdrachtgevers. We houden gedetailleerd bij wat gebruikers doen met onze apps. Hoe meer cijfers, hoe meer we de apps kunnen verbeteren. Deze cijfers en doelen communiceer ik naar mijn team." *Kristof Van den Branden werd 40 nadat hij in de lijst Leaders of Tomorrow 2012 werd opgenomen. De leeftijdsgrens ligt op 40 jaar.Axel Vuylsteke werkte in zijn studententijd als promoboy op evenementen die het toenmalige Interbrew sponsorde. "Door mijn goede contacten met het bedrijf en mijn belangstelling voor de industrie kon ik na mijn studie handelsingenieur bij AB InBev aan de slag." Hij werkte er in de hr-afdeling boordtabellen uit voor het management, werd vertegenwoordiger voor de horecasector en kreeg een aantal projecten in de regio Benefralux onder zijn hoede zoals de ontwikkeling van Leffe in de Franse horeca en het operationele beheer van het Franse franchisenetwerk Bars&Co. AB InBev stootte die laatste activiteit weer af, maar Vuylsteke had ondertussen wel geleerd hoe fijn het is "een kmo te ontwikkelen onder de vleugels van een internationale groep". Na een ommetje als consultant bij de adviesbureaus AT Kearney en Roland Berger bleek de lokroep van eerste liefde AB InBev onweerstaanbaar te zijn. "Toen ik gevraagd werd de leiding van de nieuwe afdeling pricing op mij te nemen, heb ik niet lang geaarzeld." De korte uitstap buiten de brouwerskringen heeft de carrière van Vuylsteke vooruitgeholpen, want nadien klom hij gestaag hogerop. In januari werd hij verkoopdirecteur on trade (horeca) voor België. Een functie die hij altijd al ambieerde, geeft hij toe. "In de grootdistributie konden we mooie resultaten boeken door synergie te vinden tussen de verschillende markten en door een strategie in te voeren die de klant centraal stelt. In de horeca kan je echt inzetten op de productbeleving. Het is een markt die het zwaar heeft, ook al groeit ze nog altijd in waarde. Dat maakt de uitdaging er nog boeiender op." Toon wat je waard bent. "Laat geen gelegenheid onbenut om verantwoordelijkheid op te nemen en te laten zien dat je een project tot een goed einde kan brengen. Met wat geluk pluk je gegarandeerd de vruchten van dat opportunisme." Nadat Solvay-alumnus Gilles Bindels ruim drie jaar als consultant had gewerkt, eerst bij KPMG en daarna bij PWC, kwam hij met zijn twee kompanen een nieuwe business op het spoor. "We sprokkelden profielen op het internet en verkochten ze aan adverteerders", zegt Bindels over de start-up Just For You. Toen Skynet Just For You in 2002 overnam, had het twaalf mensen in dienst en bedroegen de inkomsten 2 miljoen euro. Bij Belgacom stond Bindels mee aan de wieg van een interne regie voor de verkoop van reclameruimte op het Skynet-portaal en verwante websites zoals Kid City. "Met een excellent team van wel 45 mensen groeiden we uit tot het grootste reclamebureau, voor MSN", blikt hij terug. Toen de operator in 2005-2006 de teugels weer zelf in handen nam en de aparte structuren integreerde, was het mooie liedje uit. Een groot deel van het Skynet-team hield het voor bekeken en verliet het bedrijf. Zo ook Bindels. Hij startte in 2007 met drie partners een nieuw project op: de webradio Radionomy. In 2008 brak de crisis uit, de start-up zag de dingen te groot, de zoektocht naar geld verliep moeizamer dan verwacht en het bleef zoeken naar het juiste zakenmodel. Bindels trok zich terug uit Radionomy, al bleef hij wel aandeelhouder. In 2010 stortte hij zich samen met Yves Baudechon op de sociale media. Hij richtte Social Lab en So. Space op, twee gespecialiseerde bureaus die adverteerders begeleiden op Facebook en andere netwerksites. Na anderhalf jaar tellen ze dertig medewerkers en adviseren ze merken als Coca-Cola, P&G, L'Oréal en Belfius. Ga spaarzaam met je geld om. "Haal als starter snel geld op en geef het niet zo snel uit als in je businessplan is voorzien. En als de inkomsten achterblijven, moet je de buikriem aanhalen." TEKSTEN: REDACTIE BIZZ