Met deze rubriek willen wij inspireren. We laten u kennismaken met nieuwe gezichten, professionele trajecten en profielen. Wij vroegen aan een tiental rekruterings- en businessspecialisten of we hun adresboekje mochten inkijken en pikten daar de mannen en vrouwen uit die het meeste kans maken om uit te groeien tot een echte leider in de Belgische bedrijfswereld.
...

Met deze rubriek willen wij inspireren. We laten u kennismaken met nieuwe gezichten, professionele trajecten en profielen. Wij vroegen aan een tiental rekruterings- en businessspecialisten of we hun adresboekje mochten inkijken en pikten daar de mannen en vrouwen uit die het meeste kans maken om uit te groeien tot een echte leider in de Belgische bedrijfswereld. Deze nieuwe leaders kiezen was - zoals altijd - erg moeilijk. Al zijn de criteria onveranderd gebleven: jonger zijn dan veertig jaar en nu al prat kunnen gaan op een briljante loopbaan. Met 'briljant' bedoelen we: een snelle opgang qua verantwoordelijkheid (en/of in omzet als het om een ondernemer gaat), gedurfde professionele keuzes en een onmiskenbaar charisma. Ongetwijfeld bent u nieuwsgierig hoe het de veertig leaders van vorig jaar zal vergaan. De meeste onder hen staan nog voor tal van professionele en persoonlijke uitdagingen en zullen die, gezien hun potentieel en hun ambitie, ongetwijfeld met brio aangaan. We zijn vast van plan hen te blijven volgen, via artikels of events. Hopelijk voldoet de 'grand cru' van 2012 aan de verwachtingen van de kenner die u als Trends-lezer bent. En hopelijk weten deze jonge talenten de beloftes die wij in hun naam hebben gedaan, ook waar te maken. Op de volgende pagina's stellen we de eerste vier managers voor. Om het gebrek aan praktijk tijdens zijn studies te compenseren, wilde Peter Staveloz een internetmarktonderzoeksbureau lanceren. Maar geldgebrek stak een spaak in het wiel.. Zijn e-commercesite Via Vida schopte het verder en werd later verkocht aan een Franse investeerder. Hij deed nog wat ervaring op bij twee start-ups, OptiSeo en Tensor Consulting, en begon zes jaar geleden met BizLaunch om andere starters te coachen bij het zoeken naar opportuniteiten. Hij heeft zijn doelen ruimschoots overtroffen. De jonge ondernemer hoopte binnen vijf tot tien jaar een kmo te runnen met een tiental werknemers en ongeveer een miljoen euro omzet. Het werden 25 werknemers en 2 miljoen omzet. De grote sprong kwam er in 2010 toen hij Herbots & Partners overnam. Samen konden ze een coherent marketing- en salesparcours aanbieden aan de steeds grotere klanten. Meteen haalde Staveloz de ervaring binnen die hij voordien miste. Als risicovolle en al te positieve ondernemer is Staveloz wel een paar keer bijna uit de bocht gevlogen, door bijvoorbeeld te overinvesteren in groei. "Zo zaten we in 2008 al met een dure bedrijfs- en informaticastructuur die tot dertig werknemers aankon, hoewel we maar met z'n vieren waren. Ik merkte nogal laat dat we tegen een break-evengrens aan het werken waren in plaats van goed winstgevend te zijn zoals voordien." Twee jaar geleden pompte Staveloz 200.000 euro eigen kapitaal in het bedrijf om de groei te stimuleren. Op privévlak stimuleert hij de groei van zijn zeven maanden oude dochter Nikky, wat niet toevallig 'overwinnaar' betekent. "Als nachtvogel breng ik vooral de late uren met haar door." De andere uren investeert hij in BizLaunch, waarmee hij binnen vijf jaar in Frankrijk en Nederland even sterk wil staan als in België. Een vennoot is een goed tegenwicht. "Zou ik opnieuw starten, dan zou ik het niet meer alleen doen. Dat merk ik nu ik samenwerk met mijn vennoot Pascal Persyn. Hij zorgt ervoor dat ik in balans blijf en hij kan me terugbrengen naar de realiteit." In 2004 stampte Jeremy Burdek samen met zijn vrienden Adrian Politowski en Nadia Khamlichi de Motion Investment Group uit de grond, een fonds dat investeerde in de audiovisuele sector en dus kon profiteren van de tax shelter. Sindsdien is er veel water naar de zee gevloeid. De onderneming heet inmiddels uMedia, geeft werk aan 85 mensen en houdt zich bezig met een brede waaier aan activiteiten: filmfinanciering via uFund, productie via uFilm, distributie via uDream en special effects via uFX. "Deze forse groei heeft ons gedwongen om afstand te nemen van het operationele, iets waar we lange tijd toch het leeuwendeel van onze tijd aan hebben besteed", zegt Burdek. "Nu weten we dat we dit niet meer aankunnen met ons drieën. We hebben de taken verdeeld: ieder heeft de strategische verantwoordelijkheid voor een bepaalde entiteit en staat daarnaast in voor een aantal specifieke aspecten van het management. Ik doe bijvoorbeeld alles wat juridisch is. We hebben ook een middenmanagement uitgebouwd via interne promoties en aanwervingen. Daardoor kunnen we nu meer delegeren." Wat is er daardoor veranderd? "Onze rol is duidelijk geëvolueerd naar die van een manager. Dat houdt niet alleen in dat we moeten delegeren, maar ook dat we onze kaderleden onze waarden en visie op de onderneming moeten meegeven. Zo raakt uiteindelijk elke medewerker ervan doordrongen. Dat is even belangrijk als winst en groei." Al zijn ook die van de partij: uFund haalde tot nu toe 47 miljoen euro op, meervoudig Oscar-winnaar The Artist (een coproductie van uMedia) is een enorm succes en binnenkort volgt de release van Cloclo en The Expatriate. Burdek is dus een tevreden man en bruist alweer van de nieuwe ideeën. Ken je grenzen. "Je moet weten tot waar je competenties reiken en niet aarzelen om mensen in dienst te nemen die in een bepaald domein beter onderlegd zijn. En zorg dat je je elke dag amuseert, want dat is de luxe van het ondernemerschap." Goed vier jaar geleden werd handelsingenieur Guy Henckaerts op zijn 32ste CEO van Alural Group, een oppervlaktebehandelaar van aluminium met vestigingen in Tisselt en Lummen, en dochterbedrijven in de buurt van Rijsel en Warschau. Alural zorgt er bijvoorbeeld voor dat aluminium deuren of ramen mooi gelakt worden en weerbestendig zijn. Sinds Henckaerts aan het roer kwam werd er stevig geïnvesteerd en ook dit jaar wordt de groep, die in 2011 een geconsolideerde omzet van 31 miljoen euro boekte, verder geprofessionaliseerd. "2012 wordt een jaar met veel onzekerheid. Voor ons wordt de nabijheid bij de klant dit jaar belangrijk omdat we meer kwaliteit, flexibiliteit en een goede levergarantie kunnen bieden." In zijn rol als CEO hecht Henckaerts veel belang aan een team waarin mensen vergelijkbare waarden en een duidelijk doel hebben. Hierbij staat goede communicatie centraal. In alle vestigingen samen werken 330 mensen. Na zijn studies trok Henckaerts op zijn 23ste naar de VS voor een MBA. "Ik heb daar veel aan maturiteit gewonnen. Dat hielp me om snel door te groeien als consultant bij Roland Berger, waar ik na mijn terugkeer aan de slag ging." Hij bleef acht jaar bij dat adviesbureau en deed vaak projecten met een industriële component (onder meer bij Alural). Volgens een CEO uit de bouwsector kan Henckaerts snel analyseren welk langetermijnpotentieel een industrieel bedrijf heeft. Hij doorliep de rangen tot principal, maar nam ook een sabbatical om een jaar te reizen in Azië en Zuid-Amerika. De vader van twee zonen, die in zijn vrije tijd toneel speelt en sport (fietsen, lopen, skiën), vindt dat een CEO ernaar moet streven zichzelf overbodig te maken. Maak niet te snel carrière. "Vaak merk ik dat jonge mensen in een functie terechtkomen die ze nu nog niet aankunnen, maar waarvoor ze later wel in aanmerking zouden komen. Je mag niet te snel gaan in je carrière, want dat heeft negatieve gevolgen. Tegelijk moet je de lat voor jezelf hoog leggen, zorgen dat de balans werk-privé in evenwicht blijft en dat je je houdt aan de waarden waar je voor staat." Het is duidelijk dat Quentin Nickmans zich als een vis in het water voelt in het pand aan de Witte Patersstraat in Etterbeek, waar nog tal van andere start-ups uit de technologiesector hun hoofdkwartier hebben. Want met zijn firma eFounders, opgericht in januari 2001, stuurt hij zelf vier jonge internetbedrijfjes aan. Hij richtte de kleine holding op samen met zijn vennoot Thibaud Elziere, die ooit de succesvolle fotobank Fotolia lanceerde. EFounders helpt ondernemers om hun bedrijf op de rails te krijgen, niet alleen door kapitaal te injecteren maar ook door hen te coachen. Nickmans: "Wij zijn volwaardige medeoprichters. We helpen ondernemingen om van start te gaan maar werken ook met hart en ziel mee aan elke belangrijke stap, bijvoorbeeld het aanstellen van teams." Overigens werd Nickmans onlangs CEO van Mailjet, een mailingbedrijf in zijn 'groep' die verder bestaat uit TextMaster (redactie- en vertaalplatform), PressKing (om de verzending van persberichten te beheren) en Muxi (sociaal netwerk). Samen goed voor 36 medewerkers. Nickmans stamt uit een familie van ondernemers en dat blijkt ook uit zijn parcours. In september 2004 - na studies aan Solvay en vier jaar in de Boston Consulting Group - deinsde hij er niet voor terug om samen met een vennoot het tanende merk RestoPresto (thuislevering van restaurantmaaltijden) over te nemen. Een succesverhaal, want al gauw had het bedrijf tien voltijdse en vijftig deeltijdse medewerkers in dienst, en haalde het een omzet van 1,5 miljoen euro. Eind 2009 verkocht het duo EatingDesk, de firma achter RestoPresto, aan een Parijse onderneming. Nickmans nam toen een opdracht aan voor Delhaize en analyseerde voor de groep de mogelijkheden van e-commerce. Daarna begon hij met eFounders. Het ene kapitaal is het andere niet. "Ik ontdek almaar meer het hr-aspect van de projecten. Ik blijf dingen bijleren over mensen en ik leer om het juiste evenwicht te vinden tussen financieel en menselijk kapitaal." DE REDACTIE