Het blijft feest bij Honda: in 1998 was er het 50-jarig bestaan en dit jaar viert het Japanse merk 40 jaar deelname aan de TT van Man én het feit dat 30 jaar geleden de CB750 op de markt kwam. De 736 cc-viercilinder met een vermogen van 67 pk betekende de doorbraak van de Japanse motorindustrie en het begin van het einde van de Britse motorsector.
...

Het blijft feest bij Honda: in 1998 was er het 50-jarig bestaan en dit jaar viert het Japanse merk 40 jaar deelname aan de TT van Man én het feit dat 30 jaar geleden de CB750 op de markt kwam. De 736 cc-viercilinder met een vermogen van 67 pk betekende de doorbraak van de Japanse motorindustrie en het begin van het einde van de Britse motorsector. Japanners maakten eerder al lichte motoren en brachten zo een publiek in de markt dat later over zou stappen naar de zwaardere motoren. Dergelijke motoren rolden van de band bij BSA,Triumph en Norton. De verrassing was groot toen in 1968 op de show van Tokio de CB750 stond te prijken. Dat was een aanval op de positie van de Britten. De CB750 was de eerste viercilinder die door Jan met de Pet gekocht kon worden. Viercilinders werden toen quasi alleen in de racerij gebruikt, aanvankelijk door de Italianen, maar later ook door Honda. De Honda CB750 zag er modern uit, had vier verchroomde uitlaten, een schijfrem in het voorwiel (de eerste standaard geleverde schijfrem!) en een top van 200 km/u. De motor trilde nauwelijks en lekte geen olie, twee problemen die de Britse fietsen plaagden. Logisch dat de motorpers lyrisch was.Tot 1969 was Honda's topmodel de tweecilinder CB450. Die motor maakte veel schakelen noodzakelijk. Honda Amerika wilde een bredere powerband en een grotere cilinderinhoud. In die periode werkten BSA en Triumph aan driecilindermachines en de reactie bij Honda was: als de Britten driecilinders hebben, maken wij een viercilinder.Honda zette met die motor een nieuwe norm. Tussen 1968 en 1975 kwam Honda met een reeks viercilinders van 350 cc, 400 cc, 500 cc, 550 cc en 650 cc. De andere merken moesten volgen. Kawasaki was de eerste in 1973 met een 900 cc vierpitter. Kawasaki was al bezig met een 750 cc-viercilinder, maar toen men daar hoorde dat Honda al verder stond, besloot men nog bigger te gaan. Suzuki zette in de tweede helft van de jaren '70 ook een reeks viercilinders op de markt. Die concurrenten boden net iets meer: een dubbele bovenliggende nokkenas en meer vermogen. In 1978 kwam Honda met een opvolger, de 750F. Een viercilinder met een dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en 77 pk. De eerste CB750 is uitgegroeid tot een collector's item en kan meer dan 200.000 frank opbrengen. AD VAN POPPEL