De Belgische automarkt kreeg in 2012 een klap. De verkoop ging met 15 procent achteruit tot 487.000 wagens. Toch wil Denis Gorteman niet weten van een crisis. Hij is sinds begin vorig jaar de CEO van D'Ieteren Auto, de verdeler van de merken van de Volkswagen Groep, met 22,12 procent marktleider in België. "De daling van de autoverkoop was verwacht. In december van 2011 werden nog snel 20.000 wagens extra verkocht. Dat waren kleine, zuinige, milieuvriendelijke wagens. De consumenten wilden nog gauw gebruikmaken van de overheidspremie voor milieuvrie...

De Belgische automarkt kreeg in 2012 een klap. De verkoop ging met 15 procent achteruit tot 487.000 wagens. Toch wil Denis Gorteman niet weten van een crisis. Hij is sinds begin vorig jaar de CEO van D'Ieteren Auto, de verdeler van de merken van de Volkswagen Groep, met 22,12 procent marktleider in België. "De daling van de autoverkoop was verwacht. In december van 2011 werden nog snel 20.000 wagens extra verkocht. Dat waren kleine, zuinige, milieuvriendelijke wagens. De consumenten wilden nog gauw gebruikmaken van de overheidspremie voor milieuvriendelijke wagens. Die werd vanaf 2012 afgeschaft." DENIS GORTEMAN. "Het is geen geheim dat de economie niet in topvorm zit. Maar ik voel me heel tevreden met een automarkt met een jaarlijkse verkoop van een half miljoen auto's. België heeft een wagenpark van 5,1 miljoen wagens. De jaarlijkse vervangingsratio ligt veel hoger dan in de buurlanden." GORTEMAN. "Ik ben vierkant tegen milieuvriendelijke premies. Het enige effect is dat consumenten een wagen, die ze sowieso zouden vervangen, sneller kopen. Maar het volume aan verkochte wagens blijft op langere termijn hetzelfde. De overheid creëert een artificiële markt, maar wij blijven als autoverdelers wel zitten met onze vaste kosten. De Belgische arbeidsmarkt is niet flexibel, onze kostenbasis blijft dezelfde. De overheid zou beter subsidies geven voor opleidingen, de arbeidskosten verlagen en een duidelijk fiscaal kader creëren." GORTEMAN. "Milieuonvriendelijk? Ik rijd met een Audi Q5 hybride. Ik betaal meer taksen dan voor een vervuilender Audi Q5tdi omdat de catalogusprijs van het hybride model hoger ligt. Maar we hebben vorig jaar inderdaad minder Audi's A7 en A8 verkocht. De consumenten gingen naar Audi A4 en A6. Toch ben ik ervan overtuigd dat klanten terugkeren naar de grotere modellen." GORTEMAN. "Dat is een van de redenen. De meerderheid van de verkochte Porsches zijn bedrijfswagens, maar het heeft allemaal te maken met passie. Een wagen blijft een zichtbaar element van de sociale status van een werknemer, in tegenstelling tot het loon. Het hangt ook samen met design, kleur, comfort, technologie, rijplezier. Als we alleen naar de prijs en het verbruik zouden kijken, zouden we allen met een Volkswagen Up, het kleinste model, rijden." GORTEMAN. "We gaan voor 2013 uit van een algemene stabiele autoverkoop, maar D'Ieteren wil zijn marktaandeel vergroten. Daarvoor rekenen we vooral op de nieuwe Golf. In 2012 had het model een marktaandeel van 2,5 procent. Maar de nieuwe generatie is lichter, goedkoper, zuiniger en veiliger. Dat zegt dus ook heel veel over de prijsdruk. De nieuwe Golf is beter dan zijn voorganger, maar ook goedkoper." W.R."Ik ben vierkant tegen milieuvriendelijke premies. De overheid creëert een artificiële markt"