Den baard van BeLgacom

Bart Van Den Meersche volgt op 3 januari Michel De Coster op bij Belgacom. Bij IBM maakte hij de transformatie van technologie naar diensten mee, die ervaring kan hij nu bij Belgacom benutten.

Het is een publiek geheim dat Bart Van Den Meersche twee jaar geleden al aangezocht werd als executive vice-president enterprise business unit van Belgacom. Hij was toen de kandidaat van CEO Didier Bellens, maar hij haalde het niet omwille van de gebrouilleerde relatie tussen Bellens en de raad van bestuur.

Twee jaar geleden was Van Den Meersche countrymanager Belux bij IBM, verantwoordelijk voor 714 miljoen euro omzet en 2400 personeelsleden. In april werd hij gepromoveerd tot vice-president industries & business development voor Zuidwest-Europa, waaronder Italië, zijn favoriete vakantiebestemming. Een reizende job voor de kersverse grootvader, die in Ninove opgroeide en graag het lokale Witkap-bier promoot.

Vrienden omschrijven hem als een keiharde werker, die ook keihard plezier kan maken. “Maar in die volgorde”, zegt voormalig VRT-baas Tony Mary, die Van Den Meersche nog bij IBM heeft weten beginnen. “Hij heeft dat volkse, hij kan mensen op hun gemak stellen”, zegt de gewezen Telindus-topman Jan De Schepper.

Dat Van Den Meersche in 2001 de eerste baardige algemene directeur van IBM Belux werd, is zelf een verhaal met een baard. “Toen ik bij IBM kwam, raadde de hr-manager me aan mijn baard af te scheren als ik carrière wilde maken. Ik heb hem gezegd dat ik hem het tegendeel zou bewijzen. In april stuurde hij mij nog gelukwensen.”

“Doe waarvoor je gepassioneerd bent en probeer uit te blinken in wat je doet. Dan komen de kansen vanzelf”, adviseert Van Den Meersche ook zijn drie kinderen, de jongste is twintig. Zijn vrouw is logopediste en werkte jaren in revalidatiecentra.

Mr. Outsourcing

Vanuit zijn 28 jaar bij IBM brengt hij een aanzienlijke goodwill mee naar Belgacom, maar vooral ook zijn ervaring met de transformatie van IBM zelf. Hij begon daar in 1982 als systeemingenieur in de CAD/CAM-divisie, recht van de KU Leuven, waar hij wiskunde studeerde na zijn humaniora aan het Ninoofse college.

“IBM was een technologiebedrijf. Diensten werden bijna meegeleverd met de technologie. Vandaag komt ongeveer 60 procent van de omzet uit diensten en oplossingen. Dat is een enorme transformatie geweest. ”

Van Den Meersche speelde daar actief in mee. Na zes jaar CAD/CAM werd hij accountmanager voor een aantal grote internationale klanten, zoals Philips en Alcatel. Hij won onder meer een contract voor de vervanging van alle werkstations bij Philips, dat toen nog zelf computers verkocht.

Ondanks twijfels bleef hij bij IBM in de grote crisis van 1992-1993, toen Lou Gerstner met 60.000 ontslagen een nieuwe bedrijfscultuur lanceerde. Midden dat gewoel sloot Van Den Meersche als eerste in Europa een zevenjarig outsourcingcontract om voor Kraft Food het datacenter in Diegem te runnen. Van Den Meersche ging het contract van 100 miljoen dollar in New York onderhandelen. “De wereldwijde CIO van Kraft zei me: I want mips from the wall, ik wil rekencapaciteit uit de muur. ”

De altijd elegant geklede Van Den Meersche werd de Mr. Outsourcing van IBM Belux nog voor de term bestond. “Het was een nieuwe evolutie binnen IBM om niet alleen de hardware en software te leveren, maar het totale dienstenpakket”, zegt Van Den Meersche. IBM counterde daarmee EDS en CSC, die hardware inkochten en de toegevoegde waarde naar zich toetrokken.

Trotse vader

Van Den Meersche ziet dezelfde evolutie vandaag in de telecom, waar operatoren vrezen tot simpele leveranciers van capaciteit te verworden. “Vandaar de focus van Didier Bellens op diensten en oplossingen, zeker in de bedrijvenmarkt”, zegt Van Den Meersche, die ook zes jaar voorzitter was van Agoria ICT.

Dat hij bij Belgacom meer ondernemer kan zijn, trekt hem aan. “Werken in een bedrijf waar de strategie in België wordt bepaald en waar je actief aan bijdraagt, is natuurlijk boeiend. “Hij wordt verantwoordelijk voor zo’n 5200 werknemers en 37 procent van de Belgacom-omzet.

“Tussen Didier Bellens en Bart Van Den Meersche klikte het al langer. Dat zag je gewoon bij events. En dat is een goede zaak, want dit is een zware job. Je ziet in andere landen hoe moeilijk het is om een telecomspeler om te vormen tot een volwaardige ICT-dienstenleverancier”, zegt Philippe Rogge, ex-Belgacom en nu enterprise & partner- directeur bij Microsoft Belux.

Eén man is bijzonder trots op de overstap. Vader Van Den Meersche werkte zijn hele leven voor de RTT, de voorloper van Belgacom.

Door Bruno Leijnse, illustratie Jens Claessens

“Dat het klikt tussen Didier Bellens en Bart Van Den Meersche is een goede zaak”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content