De luchtvaartmaatschappij Delsey Airlines legde op dinsdag 5 no- vember de boeken neer bij de rechtbank van koophandel in Antwerpen. Die verklaarde 's anderendaags de luchtvaartonderneming failliet. Daarmee komt meteen een eind aan de geruchten van de voorbije weken die stelden dat de jonge maatschappij met zware financiële problemen te kampen had.
...

De luchtvaartmaatschappij Delsey Airlines legde op dinsdag 5 no- vember de boeken neer bij de rechtbank van koophandel in Antwerpen. Die verklaarde 's anderendaags de luchtvaartonderneming failliet. Daarmee komt meteen een eind aan de geruchten van de voorbije weken die stelden dat de jonge maatschappij met zware financiële problemen te kampen had. Amper vijf maanden na de eerste vlucht tussen Brussel en New York moest stichter Freddy Van Gaever de ruim tweehonderd personeelsleden melden dat eigenaar Tony Gram niet langer wenste op te tornen tegen een heleboel "onwil, kritiek en onbegrip". Voor de meeste van die personeelsleden riep het faillissement herinneringen op aan hun vorige werkgever, Sabena. De drie toestellen van Delsey Airlines stonden al sinds 24 oktober aan de grond op de luchthaven van Zaventem. De leasingfirma haalde de toestellen inmiddels terug; er is nog geen duidelijkheid omtrent een eventuele opzegvergoeding. Volgens curator Thierry Van Doosselaere heeft de maatschappij in haar jonge bestaan een put geslagen van ongeveer 20 miljoen euro. Een bedrag dat volgens hem zeker nog met 7 miljoen euro kan oplopen. Ook de liquiditeiten bij Delsey Airlines zijn nagenoeg op, al zijn er wel enkele vorderingen. Zo onder meer voor 4 miljoen euro bij het eveneens noodlijdende Air Holland. Daarnaast zijn er ook nog eens voor 12 miljoen euro schulden aan de aandeelhouders. Bestuurder Freddy Van Dyck, een neef van Tony Gram, schermde eerder met mogelijke investeerders. Maar zowel de curatoren als andere bronnen dicht bij het dossier zeggen geen weet te hebben van kandidaat-investeerders. Hierdoor is een snelle doorstart - iets waarvan Freddy Van Gaever droomt - nagenoeg uitgesloten. Volgens Van Gaever, die een jaar geleden de maatschappij oprichtte als VG Airlines, is het personeel bereid om daarvoor een maand gratis te vliegen. Van Gaever, die eerder Delta Air Transport ( DAT) succesvol maakte en de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij ( VLM) oprichtte, ziet financieel weinig bezwaren voor een doorstart. De nieuwe resolutie 1441 is een onnoemelijk gevaarlijk precedent. Als de Amerikaanse president Bush niet had gezegd dat hij het vel van Saddam Hoessein wou, dan zou er nooit een resolutie zijn geweest. Er is immers geen wereldwijde bezorgdheid over de situatie in Irak. Alleen Bush jr. wou een resolutie, omdat Saddam 'tried to kill my dady'. (De Gentse moraalfilosoof Etienne Vermeersch ziet geen heil in de VN-resolutie jegens Irak, in De Morgen)