De aandeelhouders van Delhaize kijken met meer dan gewone belangstelling uit naar de resultaten bij Ahold, sinds de Nederlanders eerder dit jaar een overnamebod op Delhaize lanceerden. Ahold betaalt 4,75 eigen aandelen per aandeel van Delhaize, waardoor de theoretische waarde van het Delhaize-aandeel op dit moment ongeveer 97 EUR bedraagt. Hoe beter de prestaties van Ahold en hoe hoger die op de beurs worden gewaardeerd, hoe beter voor de aandeelhouders van Delhaize.
...

De aandeelhouders van Delhaize kijken met meer dan gewone belangstelling uit naar de resultaten bij Ahold, sinds de Nederlanders eerder dit jaar een overnamebod op Delhaize lanceerden. Ahold betaalt 4,75 eigen aandelen per aandeel van Delhaize, waardoor de theoretische waarde van het Delhaize-aandeel op dit moment ongeveer 97 EUR bedraagt. Hoe beter de prestaties van Ahold en hoe hoger die op de beurs worden gewaardeerd, hoe beter voor de aandeelhouders van Delhaize. Met die resultaten zit het alvast snor, zowel voor Ahold als voor Delhaize. Het derde kwartaal bracht de bevestiging van de betere gang van zaken op de Amerikaanse markt, die voor beide ketens de belangrijkste markt is. Ahold bleef met een vergelijkbare omzetgroei van 1,8 % (uitgedrukt in euro) iets onder de verwachtingen, maar maakt die kleine ontgoocheling ruimschoots goed met een beter dan verwachte marge. De onderliggende operationele marge dikte met 0,2 % aan, tot 4 %, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, vooral dankzij efficiëntieverbeteringen en besparingen. Ook Delhaize zag bemoedigende omzetontwikkelingen in de Verenigde Staten, maar het moest in het derde kwartaal wel wat inboeten op de onderliggende operationele marge. Die daalde tot 4,1 % als gevolg van investeringen in lagere prijzen en informatietechnologie. Beide ketens trekken in de Verenigde Staten ook voordeel van de sterke dollar, die dankzij het uiteenlopende beleid van de Amerikaanse en Europese centrale banken niet meteen aan een verzwakking toe lijkt. Beide spelers doen het ook opnieuw beter (Delhaize) tot uitstekend (Ahold) op de thuismarkt. Na zes opeenvolgende kwartalen met een dalende vergelijkbare omzet bracht de zomer een ommekeer bij Delhaize. De vergelijkbare omzet steeg in België met 1,7 %, en dat bij een vlakke onderliggende marge ondanks de zware investeringen in lagere prijzen en promotie. Ahold pakte in Nederland via de keten Albert Heijn uit met sterke resultaten, gebouwd op een stijgend marktaandeel en een vergelijkbare omzetgroei met liefst 4 %. Dankzij de opening van nieuwe winkels steeg de omzet zelfs met 7,4 %. Albert Heijn zit intussen aan 33 winkels in België, al valt het af te wachten of de groep Ahold/Delhaize in België twee merken zal ondersteunen. De sterke omzetgroei wordt ook gedragen door een stijging van de onlineverkoop met 30 % van Albert Heijn online en de onlineketen bol.com. Een van de pijnpunten van Delhaize was dat het een flinke achterstand had opgelopen in e-commerce, maar dat euvel is door de overname van Ahold opgelost. Naast de bemoedigende prestaties in de belangrijkste markten droegen ook de goede gang van zaken in de kleinere markten van Tsjechië (voor Ahold) en Zuidoost-Europa (voor Delhaize) bij aan de goede resultaten. Opvallend is dat de creatie van een jaarlijkse vrije kasstroom bij Ahold oploopt tot ongeveer 7 % van de beurswaarde. ?Beleggers hebben de sterkere prestaties van Ahold niet genegeerd, en door de rally van de voorbije weken bedraagt de koers nu 20 keer de winst van dit jaar. Ook de ondernemingswaarde is opgelopen tot bijna 8 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) voor dit jaar. Beleggers nemen al een voorschot op de synergievoordelen die de fusie oplevert. De aandelen van Ahold en Delhaize zijn daarmee fair gewaardeerd. Advies: houden/afwachten Risico: gemiddeld Rating: 2B