Traditioneel laten onder meer Omega Pharma en de afgesplitste dochter Arseus als een van de eersten hun licht schijnen over de voorbije drie maanden. Dat is ook dit jaar niet anders. Omega Pharma bevestigde het herstel met het sterkste eerste kwartaal ooit. De groepsomzet kwam in de periode januari-maart uit op 202 miljoen euro, een toename van 4,4 % ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het is de eerste keer dat het bedrijf een omzet realiseert van meer dan 200 miljoen euro in het eerste trimester. Het is hoopgevend dat Omega Pharma verwacht die groei te kunnen doortrekken naar het volledige boekjaar. Het management sprak die verwachting ook al uit na de cijfers over het vierde kwartaal van 2009. Ter ...

Traditioneel laten onder meer Omega Pharma en de afgesplitste dochter Arseus als een van de eersten hun licht schijnen over de voorbije drie maanden. Dat is ook dit jaar niet anders. Omega Pharma bevestigde het herstel met het sterkste eerste kwartaal ooit. De groepsomzet kwam in de periode januari-maart uit op 202 miljoen euro, een toename van 4,4 % ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het is de eerste keer dat het bedrijf een omzet realiseert van meer dan 200 miljoen euro in het eerste trimester. Het is hoopgevend dat Omega Pharma verwacht die groei te kunnen doortrekken naar het volledige boekjaar. Het management sprak die verwachting ook al uit na de cijfers over het vierde kwartaal van 2009. Ter herinnering: in het volledige boekjaar 2009 realiseerde Omega Pharma een omzetgroei van 0,3 %. In het eerste kwartaal van 2010 springt de sterke vooruitgang van de emerging markets in het oog. Daar moet natuurlijk ook de sterkste groei van komen, al was de eerste jaarhelft vorig jaar daar - mede door valutaperikelen - zwak. Sinds het tweede semester raakt daar de groei echter terug onder stoom en die lijn wordt nadrukkelijk doorgetrokken tijdens de eerste drie maanden van het huidige boekjaar met een groei van 31 %. Dat is een flink stuk meer dan verwacht. Omega Pharma slaagt er blijkbaar in om de bestaande productportefeuille samen met de nieuw overgenomen producten uit te rollen. Brazilië is nog een interessant opkomend land en dus prioritair om operationeel te worden. Ook op de ontwikkelde thuismarkt blijft Omega Pharma hoge ogen gooien. Net als vorig jaar slaagde de groep er in ons land in de omzet met 11 % te verhogen. Een flink stuk van die groei komt op rekening van de generische producten (+9 %). Zorgenkind blijft Frankrijk waar de groep in het eerste kwartaal tegen de trend in een omzetdaling van 10 % moest slikken. Zonder rekening te houden met de verkoop van de fabriek in Marseille (like-for-like) blijft de omzetdaling beperkt tot 7 %. Omega Pharma installeerde een nieuw management in Frankrijk en heeft duidelijk flink wat werk voor de boeg om zelfs maar terug te keren naar stabilisering dit jaar. Groei zal pas volgend jaar terug mogelijk zijn. Het aandeel van Frankrijk in de groepsomzet zakt nu terug tot onder 20 %. Ook de vooruitgang in West-Europa, met 86,5 miljoen euro omzet de grootste divisie van de groep, bleef met 2 % wat aan de onderkant van de verwachting van analisten. De valse noten werden gespeeld door Duitsland en Griekenland waar de omzet met meer dan 10 % is gedaald. Voor Griekenland is dat geen verrassing, voor Duitsland des te meer. Algemeen gezien is het belangrijk om te beseffen dat 2010 de start moet zijn van een nieuwe, derde groeifase die steunt op sterkere operationele prestaties en de verbetering van de marge door een groter gewicht in de omzet van de topmerken. De vijf categorieën waarin de groep fors wil groeien zijn derma (huid), cough and cold (verkoudheden/luchtwegen), parasites (parasieten zoals hoofdluizen), classics (vijf topmerken zoals Davitamon, Predictor, Silence,...) en multi-locals (lokale successen die andere landen veroveren). Met een k/w van 11 blijven we positief over Omega Pharma. De stevige omzetgroei in de voorbije kwartalen en de vooruitzichten boezemen alvast vertrouwen in. Uitkijken of het nieuwe management de Franse activiteiten op de rails krijgt. De margeverbetering moet een extra duw geven aan de rendabiliteit. (C) Door Steven VandenbroekeOmega Pharma installeerde een nieuw management in Frankrijk en heeft duidelijk flink wat werk voor de boeg om terug te keren naar stabilisering .