DEELECONOMIEPLATFORMEN ONDER DE LOEP

Een maand werken als fietskoerier, hoteluitbater, klusser en hobbykok leverde een brutoloon van 2124 euro op. De sterke en zwakke punten van deze platformen op een rij.

AIRBNB: 40 % GOEDKOPER DAN HOTEL

Vorig jaar werden in België via Airbnb ruim 1,3 miljoen overnachtingen geboekt. In ons land zijn liefst 13.000 amateur-hotelhouders actief op het platform.

VOORDELEN

Oplossing om een ongebruikt pand te laten renderen. Belgen die hun pand verhuren via Airbnb, verdienden daar vorig jaar gemiddeld 2300 euro mee. Een fraai extraatje waarmee je als eigenaar bijvoorbeeld de kosten van de woning kunt betalen of op reis kunt gaan.

Sterke vraag. Ik slaagde erin mijn woning drie van de vier weekends te verhuren, zes nachten in totaal. Niet slecht als je weet dat er op dat moment volgens de website AirDNA (Airbnb Data and Analytics) in Brussel 1057 accommodaties te huur waren.

NADELEN

Airbnb drukt de prijzen. Bij het opstellen van de advertentie komt het erop aan een zo eerlijk mogelijke prijs te kleven op een overnachting. Maar wat is eerlijk? Op basis van de criteria die in de website zijn ingebouwd en op basis van de gegevens waarover die beschikt (vraag, locatie, concurrentie) stelde Airbnb me 44 euro per nacht voor. Voor een huis met drie slaapkamers en een mooie tuin in Ukkel vond ik dat erg mager. Ik zette mijn woning daarom te huur voor 60 euro, nadien zelfs voor 65 euro per nacht. Wat nog niet bepaald duur is, maar volgens Philippe Coulon van Airbnb wel 40 procent goedkoper dan een hotel.

Ultieme flexibiliteit. Na de aanslagen in Brussel annuleerden mijn huurders voor het laatste weekend van maart ei zo na hun reservering. Om de klantvriendelijkheid ten top te drijven, is het bij Airbnb in sommige gevallen mogelijk de reservering kosteloos te annuleren tot 24 uur vóór het verblijf. Super voor de huurder, maar geen fijn scenario voor de amateur-hoteluitbater: in zo’n korte tijdspanne een andere huurder vinden, is niet vanzelfsprekend.

WAT ZEGT DE BAAS?

Philippe Coulon (lead country Belgium)

“De automatische pricing suggereert een prijs die inderdaad vaak lager ligt dan wat de verhuurders graag willen krijgen. Anderzijds zijn ze niet verplicht zich aan die prijs te houden en kunnen ze gerust wat meer vragen, wat de meesten trouwens ook doen. Voor de flexibiliteit is er keuze uit meerdere niveaus: van zeer flexibel (kosteloos annuleren tot 24 uur vóór het verblijf) tot strikt (geen terugbetaling). Een beslissing die we overlaten aan de amateur-hoteluitbaters.”

LISTMINUT: EINDELIJK OFFICIËLE MINI-JOBS?

Is ListMinut bij machte om zwartwerk een halt toe te roepen of werkt het dat fenomeen net in de hand?

VOORDELEN

Nieuwe mini-jobs. Toen ik een Ikea-meubel in elkaar ging zetten of een poel met stilstaand water ging leegtrekken, heb ik daarmee wellicht geen werk afgesnoept van een vakman. Zeg nu zelf: probeer maar eens een stielman te vinden die bereid is zich voor zo’n klus te verplaatsen. Als alle inkomsten die via de website passeren ooit aan de bron worden belast – zoals minister Alexander De Croo dat graag zou zien -, dan zal ListMinut in verhouding tot zijn omvang bijdragen tot minder zwartwerk.

Verzekering. In Schaarbeek moest ik een raam opschuren. Stel dat ik toen een kras had gemaakt op het vensterglas, dan was die schade gedekt. Elke prestatie die via ListMinut wordt verricht, valt onder een verzekering die niet enkel schade aan derden dekt, maar ook schade die wordt veroorzaakt door producten of door de werkzaamheden zelf nadat die zijn uitgevoerd. Ook het gereedschap dat door de klant ter beschikking wordt gesteld, is gedekt in geval van schade. ListMinut werkt daarvoor samen met AG Insurance.

NADELEN

Grijze zone. Hoewel elke dienstverlener zijn ListMinut-verdiensten in theorie moet aangeven aan de belastingen, is het weinig waarschijnlijk dat iedereen dat ook doet.

De tarieven. Klanten die op zoek zijn naar een arbeidskracht, ramen zelf hoeveel tijd de klus in beslag zal nemen en kleven er zelf een prijs op. Niet zelden stellen ze een tarief voor van 12 euro per uur. Soms iets meer, maar soms ook iets minder. Aangezien de start-up een commissie van 10 tot 15 procent afroomt, houdt de dienstverlener niet zo veel over.

Kritische massa nog niet groot genoeg. Met circa 50 nieuwe jobs per dag, gaat het er op het platform eerder rustig aan toe. Niet alle aanbiedingen draaien uit op werk: slechts 30 procent van de opdrachten wordt uiteindelijk ook echt aan een dienstverlener toegekend. Veel aanvragers haken ergens in de loop van de procedure af.

WAT ZEGT DE BAAS?

Jonathan Schockaert (ListMinut)

“Een tool aanreiken aan al wie op een legale manier klussen wil opknappen voor iemand anders, dat is altijd al de bedoeling geweest van ListMinut. In België betaal je gewoonlijk 10 à 15 euro per uur voor zulke kleine opdrachten – het maximumbedrag van een aanvraag via de website is 500 euro – omdat het klussen zijn die doorgaans in het zwart worden opgeknapt. Een duidelijk kader scheppen is dus een eerste, noodzakelijke stap naar een mentaliteitswijziging.”

FIETSKOERIER: MAALTIJDBEZORGING ALS BIJBAANTJE

De start-ups Take Eat Easy en Deliveroo hebben de wind in de zeilen. Hun fietskoeriers zoeven door de Brusselse straten met restaurantmaaltijden voor hongerige internauten. Een nieuw trendy beroep?

VOORDELEN

Flexibele jobs. Deliveroo stelde zich flexibel op toen ik aangaf wanneer ik wel en niet wilde werken. Ideaal voor wie af en toe wat tijd vrij heeft en graag wat wil bijverdienen. De meeste studenten zijn, net zoals de zelfstandige koeriers, tevreden over het flexibele systeem.

Extra inkomsten voor de restaurants. Het systeem valt erg in de smaak bij de restaurantuitbaters. Zij kunnen er meer omzet door draaien, ook al moeten ze een commissie van 30 procent afstaan op de maaltijden die ze via Take Eat Easy of Deliveroo verkopen. Naar verluidt draaien de populairste maandelijks 15.000 tot 20.000 euro extra.

NADELEN

Lage en onzekere verdiensten. Ik was 60 uur in de weer als fietskoerier en verdiende daar gemiddeld 12,33 euro per uur mee. Niet om van achterover te vallen als zelfstandige. “Gemiddeld verdient een koerier 15,50 tot 16 euro per uur”, klinkt het bij Karim Slaoui, medeoprichter van Take Eat Easy. Bij Take Eat Easy krijgt een zelfstandige koerier 7,5 euro per rit, plus minibonussen die bijvoorbeeld afhangen van het weer. Deliveroo betaalt de zelfstandige koerier een vast bedrag van 11 euro per uur, plus een bonus van 2 euro per rit. Allemaal brutobedragen uiteraard.

Koeriers moeten eigen middelen gebruiken. Wanneer ik naar klanten moest bellen omdat hun naam bijvoorbeeld niet op de bel stond, moest ik die oproepen zelf betalen. Idem dito voor 3G, nodig voor de gps en de werking van de app. Bovendien moest ik zelf voor een verzekering zorgen en mijn eigen fiets verslijten. Kosten die ik uiteraard moet aftrekken van mijn 12,33 euro per uur.

Belastende uurregeling voor wie overdag werkt. Op een dag moest ik voor Take Eat Easy mijn laatste maaltijd afleveren op de Reyerslaan. Daarna moest ik nog 9,9 kilometer, of 38 minuten, huiswaarts fietsen. Wil je bij Deliveroo een middagshift draaien, dan moet je omstreeks 11.45 uur inloggen en actief blijven tot 14.15 uur. Dat komt er eigenlijk op neer dat je minstens vanaf 11.30 uur klaar moet zijn en soms pas rond 15.00 uur thuis bent. Die extra tijd wordt niet vergoed.

WAT ZEGGEN DE BAZEN?

Karim Slaoui (Take Eat Easy) en Mathieu de Lophem (Deliveroo)

“Voor een job als koerier is ervaring van het grootste belang”, zegt Karim Slaoui van Take Eat Easy. “Een doorgewinterde koerier is veel efficiënter. Hij doet meer ritten en zal per uur ook wat meer verdienen. Soms wel 20 euro.” Net als Karim Slaoui ziet Mathieu de Lophem van Deliveroo een baantje als maaltijdkoerier als een bijverdienste.”Het is een manier om een centje bij te verdienen, ofwel als zelfstandige in bijberoep of als student. Wij doen heel wat om onze koeriers te steunen. Als een koerier zijn fiets laat onderhouden bij een van de herstellers waarmee wij een partnership zijn aangegaan, dan komen wij daar bijvoorbeeld financieel in tussen.”

Een hobbykok die zijn kans waagt op Menu Next Door, een één jaar oude start-up die actief is in Brussel en Parijs, is een beetje restauranthouder en een beetje traiteur.

VOORDELEN

Brengt aardig wat geld in het laatje. In het voorbereiden en klaarmaken van mijn menu’s zat heel wat tijd. Ik boekte voor elk verkocht menu 100 tot 200 euro winst na aftrek van de kosten voor ingrediënten en vlootjes. Niet slecht voor een groentje. Koks die van elk menu 50 of zelfs 80 stuks verkopen, verdienen ongetwijfeld veel meer.

Zeer strikte opvolging door de start-up. De jonge werknemers van Menu Next Door stuurden me de hele tijd e-mails of belden me op om te polsen hoe het ging en om advies te geven over de prijs, de foto’s of hygiëne. Zo moedigen ze hun koks aan om vol te houden en zorgen ze dat die plezier beleven aan wat ze doen.

NADELEN

Soms te agressieve marketing. Sociale contacten en ontmoetingen tussen koks en klanten zijn dé aspecten waarmee Menu Next Door zich tracht te positioneren. Dat leidt tot te veel mails aan gebruikers.

Geen beste maatjes met het FAVV. Voor het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen is Menu Next Door een ufo die in geen enkel vakje thuishoort. Particulieren die plots traiteur spelen, wie had dat gedacht? De jonge onderneming mag elke kok dan al goed omkaderen, ze controleert vooraf niet hoe hygiënisch hij te werk gaat. Toen ik me inschreef, moest ik zelfs niemand van het team van Menu Next Door ontmoeten, al ben ik daarmee volgens hen een uitzondering. Het is zonneklaar dat de start-up met een oplossing moet komen voor controle en opvolging op het terrein.

Niet zo lief voor het milieu. In tijden van duurzame ontwikkeling is veel afval produceren geen goed idee. Als je meeneemmenu’s met diverse gerechten aanbiedt (voorgerecht + hoofdgerecht / hoofdgerecht + dessert), komt daar heel wat verpakking aan te pas.

WAT ZEGT DE BAAS?

Nicolas Van Rymenant (Menu Next Door)

“Hygiëne is voor ons een voortdurend aandachtspunt. Nu al bezorgen wij de koks praktische en gedetailleerde handleidingen met de regels die ze moeten naleven. De community staat in voor permanente controle: de klanten die bij een hobbykok langsgaan om hun gerechten op te halen, kunnen problemen melden. Overigens zijn wij vóór controle door het FAVV, op voorwaarde dat het agentschap ermee rekening houdt dat de koks particulieren zijn. Tot slot zijn wij ook van plan opleidingen te organiseren voor koks die geregeld voor ons werken.”

CHRISTOPHE CHARLOT

“Een duidelijk kader scheppen is een eerste, noodzakelijke stap naar een mentaliteitswijziging”

“Voor het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen is Menu Next Door een ufo die in geen enkel vakje thuishoort”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content