Met 7Plus wil reisbureau Ictam toeristen lokken met veel geld maar weinig tijd.
...

Met 7Plus wil reisbureau Ictam toeristen lokken met veel geld maar weinig tijd. Guido Vyncke van het reisbureau nv Ictam gooit zich met de nv 7Plus op een nieuwe nichemarkt. In november 1995 werd het bedrijf opgericht. Vyncke is hoofdaandeelhouder, Hassan Ali Merali, gewezen sales manager bij Egypt Air, minderheidsaandeelhouder. "7Plus richt zich naar mensen die wel geld hebben, maar weinig tijd. Het zijn vrij korte reizen, die luxueus zijn en de nodige gadgets bevatten. Thee drinken in een riksja in Myanmar bijvoorbeeld. Zeven reizen steken in het gamma van 7Plus. China, Egypte, Guatemala, Israël-Jordanië, Lybië, Myanmar en Syrië-Jordanië. Guido Vyncke maakte in de Belgische reiswereld vooral naam met Ictam. De nv, in handen van de familie Vyncke, zag haar omzet tussen 1975 en 1995 groeien van 30 miljoen frank naar 445 miljoen. Het aantal werknemers klom van 3 naar 23. De specialiteit van het huis zijn onbekende bestemmingen. Ictam biedt er 73 aan. Nieuw dit jaar is bijvoorbeeld een reis naar Albanië : acht kandidaten tekenden al in. De klanten van Ictam zijn in hoofdzaak 60-plussers. "Mensen met tijd en geld. Maar wij beogen meer dan winst. Onze reizen zijn sterk cultureel gericht. Onze missie is de culturele verrijking. Niet dat we de snobistische toer opgaan. Het blijven licht verteerbare reizen."Ictam verkoopt zijn reizen bijna uitsluitend zelf. Andere touroperators die toch een Ictam-reis verkopen, krijgen nauwelijks commissie. Deze alleenverkoop drukt de rendabiliteit. "Wij hebben grote ontwikkelingskosten. Maar we kunnen die niet recupereren door grote verkopen te doen." Vorig jaar had Ictam 10.000 reizigers. "We hebben een trouwe cliënteel. Maar we moeten voor hen jaarlijks een groot aantal bestemmingen vernieuwen of veranderen. Ictam was voor sommige landen pionier. Dat brengt in het begin veel researchkosten mee. Neckermann maakt de reizen die wij tien jaar geleden brachten." 7Plus, een aparte nv volledig los van Ictam, moet deze researchkosten drukken. De reizen zijn bestemmingen die vroeger al door Ictam werden gebruikt. Maar wat exclusiever. 7Plus moet een groter volume aan reizigers meebrengen. Bovendien wordt 7Plus ook door andere reisbureaus verkocht, mét commissie. Het businessplan voorziet de eerste twee jaren verliezen. Voor 1996 hoopt Vyncke op 2300 reizigers. Kannibalisme vreest hij niet. Meer beducht is hij voor het stijgend succes van verre bestemmingen bij de reisbureaus die mikken op het massatoerisme. "Daar zit een overlapping met ons publiek. Een zaak die we in het oog moeten houden."GUIDO VYNCKE (7PLUS) Exclusieve reizen moeten de hoge ontwikkelingskosten drukken.