Drukkerij De Wrikker levert degelijk, maar betaalbaar drukwerk aan buurtwerkers en aktiegroepen.
...

Drukkerij De Wrikker levert degelijk, maar betaalbaar drukwerk aan buurtwerkers en aktiegroepen."De stijl van onze klanten is enorm veranderd. In 1975 waren ze idealistisch en amateuristisch bezig. Nu werken ze allemaal professioneel. Diezelfde verschuiving vind je ook bij ons. Wij zijn meegegroeid met hen naar een hogere kwaliteit. "Aan het woord is het kollektief. Zelfs een woordvoerder heeft de vzw De Wrikker niet, een drukkerskollektief waarbij de tien werknemers allemaal gelijk zijn. De tien vormen samen de raad van bestuur, en zijn ook samen werkgever. Iedereen heeft hetzelfde loonniveau, alleen de anciënniteit verschilt. "Maar de taakverdeling is technisch strikt. Want het bedrijf wordt in de praktijk behandeld als iets dat moet draaien. Een drukkerij is technisch gezien niet zo eenvoudig. "De Wrikker viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. In 1975 richtten twee post-68'ers de drukkerij op. Bedoeling was aan aktiegroepen, buurthuizen, milieu-aktivisten en derde-wereldorganizaties degelijk, maar betaalbaar drukwerk te leveren. Vandaag vormt diezelfde doelgroep nog steeds het gros van het klantenbestand. Twee derde van het drukwerk is bestemd voor aktiegroepen allerhande, één derde voor kulturele verenigingen. Okkasioneel worden ook naamkaartjes voor bedrijven gedrukt. Affiches, folders, brochures, briefhoofden, maar vooral tijdschriften behoren tot het gamma. De Wrikker kende een trage, maar konstante groei. 1994 werd afgeklokt op een omzet van 22 miljoen frank. De vzw die overigens onderworpen is aan de vennootschapsbelasting telt tien werknemers. Specifiek voor de drukkerij is de milieuvriendelijke aanpak. "Dat komt duurder uit voor ons, maar we rekenen de prijs niet door aan de klant. " Twee derde van het papier is gerecycleerd ; voor ophaling en verwerking van de afvalstoffen wordt extra betaald. Ook de levering van menig produkt gebeurt op een milieuvriendelijke manier, met fietskoerier EcoBike. Dat is mogelijk omdat de klanten zich vooral in het Antwerpse situeren. Het machinepark is volledig afgestemd op de nichemarkt : het dient om niet-luxueus drukwerk te maken. Bovendien zijn de oplages beperkt. De Wrikker drukt een honderdtal tijdschriften voor verenigingen die maximaal 2000 leden tellen. Toch werd de voorbije vijf jaar het machinepark danig vernieuwd. Twaalf miljoen werd geïnvesteerd in de modernizering. "De volgende vijf jaar gaan we nog meer investeren in meerkleurenpersen. Ook op de drukvoorbereiding gaan we ons meer toespitsen. "DRUKKERSKOLLEKTIEF DE WRIKKER De tien drukkers zijn samen raad van bestuur en werkgever.