De Economist Intelligence Unit voorspelt een wereldwijde groei van het BBP (op basis van prijs-koopkrachtpariteit) van 4 %. Dat is iets minder dan in 2005, toen de groei 4,3 % bedroeg. Hoewel de wereldeconomie duidelijk vaart heeft verloren, zal ze toch nog een groeiritme halen vergelijkbaar met dat gedurende een groot deel van de jaren negentig. Er zijn evenwel genoeg risicofactoren die de vertraging dreigen te versterken. De olieprijzen blijven hoog. De enige die daar voordeel uit zullen halen, zijn de Opec-leveranciers. Heel wat rijke landen worden geconfronteerd met een hoge privé- en overheidsschuld. Europa moet nog steeds klaarheid en vertrouwen scheppen in zijn marktstructuur. Het domino-effect van het tekort op de lopende rekening van de Verenigde Staten blijft de belangrijkste bekommernis.
...

De Economist Intelligence Unit voorspelt een wereldwijde groei van het BBP (op basis van prijs-koopkrachtpariteit) van 4 %. Dat is iets minder dan in 2005, toen de groei 4,3 % bedroeg. Hoewel de wereldeconomie duidelijk vaart heeft verloren, zal ze toch nog een groeiritme halen vergelijkbaar met dat gedurende een groot deel van de jaren negentig. Er zijn evenwel genoeg risicofactoren die de vertraging dreigen te versterken. De olieprijzen blijven hoog. De enige die daar voordeel uit zullen halen, zijn de Opec-leveranciers. Heel wat rijke landen worden geconfronteerd met een hoge privé- en overheidsschuld. Europa moet nog steeds klaarheid en vertrouwen scheppen in zijn marktstructuur. Het domino-effect van het tekort op de lopende rekening van de Verenigde Staten blijft de belangrijkste bekommernis. Een dalende dollar en langetermijn-intresten zullen de Amerikaanse obligatiemarkt beïnvloeden. De vooruitzichten op de binnenlandse markt worden somberder en daar krijgen de voornaamste handelspartners onder te lijden. Een ineenkrimpen van de internationale kapitaalstromen zal het voor opkomende markten, vooral in Latijns-Amerika, moeilijker maken om de nodige fondsen te vinden om hun groei te financieren. Nadat de langzame vraag in de Oeso-landen in 2005 leidde tot een vertraging weg van de tweecijferige aanwas in 2004, zal de wereldhandel in 2006 normaal gezien stabiliseren en met 7 % toenemen. Het opkomende Azië en Oost-Centraal-Europa zouden de snelst stijgende exportgroei kennen. Tegen die achtergrond kan de uitdaging om bloeiende markten als China en India op een duurzame wijze in de wereldeconomie op te nemen, leiden tot nieuwe handelsrestricties. De wereldwijde automarkt trekt in 2006 lichtjes aan met 2,2 %, vooral dankzij de fikse groei in de derde wereld. Aan het begin van het decennium vertegenwoordigde Azië nog maar 9 % van het aantal ingeschreven auto's. Tegen het einde van dit decennium zal een vijfde van alle wagens rondrijden op Aziatische wegen. Intussen blijft in de ontwikkelde wereld alles zowat bij het oude met een stagnerende groei, overcapaciteit en heftige prijsdalingen. De grote Amerikaanse en Europese autofabrikanten, die gebukt gaan onder torenhoge pensioenverplichtingen, kosten voor gezondheidszorg en de prijzenoorlog, blijven het moeilijk hebben. Intussen gedijen de Japanse firma's, met hun onafgebroken aandacht voor efficiëntie, kostenbesparing en met de lancering van nieuwe modellen. Binnen de drie jaar wordt 's werelds grootste autobouwer GM waarschijnlijk door Toyota voorbijgestoken. Het theemiddagje in China blijft duren. GM investeert samen met zijn joint-venturepartners 3 miljard dollar in de expansie van activiteiten. Het wil zijn jaarlijkse productie in China opvoeren van ongeveer 500.000 naar 1,3 miljoen voertuigen in 2007. Aangezien de verkoop van auto's er in 2006 en 2007 met respectievelijk 20 % en 14 % zal aangroeien, steekt China tegen 2007 Japan voorbij als tweede grootste automarkt ter wereld. Maar India zit China op de hielen, doordat het inkomen er stijgt, de wens om een auto te bezitten zich meer verspreidt en het gemakkelijker wordt om financiering te vinden. Ô IN DE GATEN HOUDEN: SNELLE BESTURING Mazda is bezig met de ontwikkeling van een USB-drive (Universal Serial Bus) die de autosleutel moet vervangen. Via die drive zullen de eigenaars ook bestanden zoals landkaarten en video's kunnen opslaan en programmeren op de harde schijf van hun auto. Het grote publiek wendt zich steeds vaker tot nichezaken, die meer bieden dan alleen maar een uitgebreid gamma, waardoor in 2006 meer warenhuizen de deuren moeten sluiten. Retailers in opkomende markten, vooral in India en China, zullen profiteren van een sterke onderliggende expansie van de vraag. Op de volgroeide markten zullen de belangrijkste winkelbedrijven steeds meer aangewezen zijn op elektronisch ingezamelde klantenfeedback om hun winst aan te zwengelen. Daarvoor doen zij een beroep op klantendatabanken met informatie afkomstig uit het gebruik van getrouwheidskaarten en uit on-lineaankopen. Ô IN DE GATEN HOUDEN: E-DOKTER MyMD is in de VS een programma aan het uittesten dat de deelnemers toelaat om een foto te nemen van hun medische probleem en die via het internet door te sturen naar dokters die de klok rond ter beschikking staan. Daarbij wordt gebruik-gemaakt van de iBook van Apple en iSight-camera's. De patiënten kunnen vervolgens on line met de arts praten over de diagnose en de behandeling.