De weg teruggevonden

Benoit d’Ydewalle en Jean-Claude Jouret namen in 1992 het zieltogende Emaillerie Belge over. Vandaag levert het tachtig signalisatieborden voor de fonkelnieuwe metro van Caïro. En het prestigieuze contract met de Parijse metro wordt deze maand vernieuwd.

E maillerie Belge is druk in de weer met het emailleren en zeefdrukken van tachtig wegwijzers voor de metro van Caïro. Ze zijn 320 bij 80 cm groot en wegen 60 kg. “Ons bedrijf is één van de weinige ondernemingen in Europa die nog zulke grote borden maken. De opdracht, die wij in onderaanneming voor het Franse Ateliers de Chevreuse uitvoeren, is vooral belangrijk voor ons imago. Caïro bouwt immers de eerste echte metro van heel Afrika. Wij worden dus dé referentie voor een heel continent”, legt Benoit d’Ydewalle, voorzitter van Emaillerie Belge, uit.

d’Ydewalle nam

in 1992 met Jean-Claude Jouret de aandelen (6,25 miljoen frank) van het toen zieltogende Emaillerie Belge over van de familie Petit. De afgelopen vier jaar is het in 1923 gestichte Molenbeekse bedrijf opnieuw winstgevend. In 1997 verhoogden beide aandeelhouders het kapitaal tot 20 miljoen frank. De omzet is op zeven jaar tijd verdrievoudigd tot ongeveer 45 miljoen frank. “Emaillerie Belge was sinds 1978 in handen van het textiel- en jutebedrijf Janssens uit Berlaar. Die onderneming ging een goede tien jaar geleden failliet. De curator verkocht de emailpoot aan de familie Petit. Die was echter in de eerste plaats geïnteresseerd in de waarde van gebouwen en terreinen (4200 m²). “Toen wij de zaak overnamen in 1992 waren de machines en installaties dan ook in slechte staat”, zegt gedelegeerd bestuurder Jouret. Deze marketing manager werkte in de jaren tachtig voor de Stichting Hergé en was gedelegeerd bestuurder van Tintin Licensing. Hij maakte kennis met de Emaillerie Belge toen de Molenbeekse onderneming emailtoepassingen van Kuifje-tekeningen maakte. d’Ydewalle is als jurist gespecialiseerd in fusies. Hij werkte destijds als expert van Investco mee aan de overname van de Emaillerie Belge door Janssens.

Emaillerie Belgie produceert vooral emailbewegwijzering en publiciteitsborden. Alle straatborden van Brussel worden bijvoorbeeld in het bedrijf gemaakt. Daarnaast is de onderneming actief in wand- en dakgootbekleding en andere architecturale toepassingen. In 1994 bijvoorbeeld reef Emaillerie Belge het contract binnen voor de wandbekleding (6000 m²) van de hst-terminal in Brussel-Zuid. Jouret: “Dat project werd een belangrijk visitekaartje voor ons bedrijf.” Internationale erkenning volgde in 1997, toen de RATP (het openbaar vervoernetwerk van Parijs) Emaillerie Belge de opdracht gaf om de signalisatie- en wegwijzerpanelen voor de Parijse metro te vervaardigen. Dat contract zorgt meteen voor een derde van de jaarlijkse omzet van het emailbedrijf. “Die overeenkomst loopt nog voor één jaar, maar wordt deze maand verlengd. Via Ateliers de Chevreuse, dat de communicatie van de SNCF, de Franse spoorwegmaatschappij, ondersteunt, kunnen wij bovendien geleidelijk op de Franse markt komen. Zo hebben wij onlangs de bewegwijzering voor Nord-Pas-de-Calais gemaakt”, aldus d’Ydewalle.

Emaillerie Belge zoekt met het bedrijfsleven naar nieuwe toepassingen voor email. Jouret: “Eén van mijn prioriteiten van bij de overname was de verbetering van de communicatie met potentiële klanten. Veel managers zien email als iets uit het verleden. Bij een kennismaking van publiciteits- en reclamelui, architecten en marketingdirecteurs met het product kwamen vrij snel interessante mogelijkheden naar boven. Email kan bijvoorbeeld worden gebruikt als afwerkingslaag voor wasmachines, als basisstof voor een trofee of voor een beschermkastje van een telefoontoestel”, verduidelijkt Jouret, die ook marketing doceert aan het IHECS ( Institut de Hautes Etudes de Communication Sociale) te Brussel.

Ook binnenhuisdecoratie

is een toepassingsdomein voor email. Dat toonde het bedrijf op de wereldtentoonstelling in Lissabon, waar de onderneming het Belgisch paviljoen hielp versieren.

Veel concurrentie heeft Emaillerie Belge niet. “Wij zijn het enige bedrijf in de Benelux dat het hele productieproces – van de ruwe staalplaten tot het emailleren en het zeefdrukken – zelf uitvoert. In Frankrijk zijn er nog een tweetal concurrenten. Wij krijgen dan ook veel buitenlandse bestellingen binnen. Ruim 80% van onze productie gaat naar het buitenland,” zegt Benoit d’Ydewalle.

EVB

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content