Is er nog ruimte voor een nieuwe radiozender op de Vlaamse markt? In Zijne majesteit de kijker, het recente boek van voormalig VRT-topman Piet van Roe, lijkt de markt vrijwel opgevuld. De Vlaamse Media Maatschappij ( VMM) gelooft dat niet. TOPradio en binnenkort Radio Mango zijn de ijzers in het vuur van VMM. Vergeleken met Nederland en Frankrijk, blijkt het aanbod hier nog lang niet gevarieerd genoeg. "De VRT verkondigde weliswaar dat ze met de vijf netten alle behoeften dekt, maar waarom denkt ze dan aan een nieuwe radio ( Mona Lisa)?" kaatst Dirk Vanhegen de bal terug. De projectma...

Is er nog ruimte voor een nieuwe radiozender op de Vlaamse markt? In Zijne majesteit de kijker, het recente boek van voormalig VRT-topman Piet van Roe, lijkt de markt vrijwel opgevuld. De Vlaamse Media Maatschappij ( VMM) gelooft dat niet. TOPradio en binnenkort Radio Mango zijn de ijzers in het vuur van VMM. Vergeleken met Nederland en Frankrijk, blijkt het aanbod hier nog lang niet gevarieerd genoeg. "De VRT verkondigde weliswaar dat ze met de vijf netten alle behoeften dekt, maar waarom denkt ze dan aan een nieuwe radio ( Mona Lisa)?" kaatst Dirk Vanhegen de bal terug. De projectmanager radio bij VMM ziet nog ruimte voor verschillende stations. "Als commercieel bedrijf kijken we vooral naar de interesses van de doelgroep 18-44 jaar." VROUWELIJKER.VMM popelt om een landelijke radio te beginnen, maar het blijft wachten op een politiek fiat. Ondertussen is TOPradio in de ether, een keten met inmiddels 32 stations. VMM maakte immers gebruik van de wettelijke mogelijkheid om een netwerk uit te bouwen. "Met TOPradio willen we een jong, open en trendy publiek bereiken, jonge mensen met een stedelijk profiel," schetst Veerle Colin, salesmanager radio van de eigen regie R2/AirToo. Overdag gaat de zender breder (15 tot 35 jaar), 's avonds volgt een nauwere focus met onder meer Het Land van Hoogland (15 tot 25 jaar). De zender moet happy radio maken en de luisteraars laten reageren. "Jongeren doen makkelijk mee met acties en reageren op wat er redactioneel gebeurt. Ze gebruiken alle middelen om in contact te komen. We merken dat ook op de website." VMM staat al klaar met een tweede keten, Radio Mango. Ook nu worden bestaande regionale zenders onder één vlag gebracht. Het nieuwe concept is vrouwelijker ( Man! Go!). Het station moet complementair worden met TOPradio. Licht Colin toe: "Radio Mango zal gericht zijn op 18- tot 44-jarigen, verantwoordelijken voor de aankopen. De stijl van de muziek is ook complementair. TOPradio is dance en house. Mango brengt mooie muziek, toegankelijke nummers uit de jaren '70, '80 en '90. De luisteraars zullen de muziek herkennen, kunnen meezingen." Dirk Vanhegen vergelijkt het karakter van de nieuwe zender graag met de tijdschriftenmarkt. Mango moet de Goed Gevoel, Feeling en Weekend Knack van de radio zijn. De zender spiegelt zich aan de Nederlandse Sky-Radio, al zullen de cd's bij Mango wel aan elkaar gepraat worden. Sky-Radio biedt vrijwel non-stop muziek. 15 AUGUSTUS.Radio Mango gaat op 15 augustus de lucht in. "We proberen te starten met een twintigtal zenders. De onderhandelingen met lokale radio's slorpen veel tijd op. Net als met TOPradio, mikken we op zowat 30 stations." De lancering van de nieuwe zender wordt begeleid door een ruime, maar vrij klassieke mediacampagne. VMM zet de eigen media in ( VTM en Text) en adverteert in kranten en tijdschriften. Er komt geen teasercampagne. VMM nam ook de reclameregie van de radio in eigen handen. AirToo is het resultaat en die wordt nu via de vakpers en de businessbladen in de markt gezet. Officieel liep de regie al in januari 1999 van stapel. "Daarvoor zat de regie bij IP-Radio. De samenwerking werd opgezegd - niet omdat we klachten hadden, maar omdat we vinden dat projecten als TOPradio en Radio Mango beter tot hun recht komen als je er dicht bij staat," verklaart Veerle Colin. Sinds de jongste radiometrie kreeg TOPradio nog heel wat zenders bij. De cijfers over het bereik (7,5%) zijn dus niet bijster accuraat. Via zijn website zette TOPradio zelf een enquête op. Zo krijgt men een indicatie van het radioluisterend webpubliek. Dat is vooral mannelijk (78,8%), jong (48,5% tussen 15 tot 20 jaar), student (42%), enthousiast (meer dan 90% vindt de programma's goed tot zeer goed) en trouw (80,7% luistert elke dag).AVP