De vraag van een half miljard euro

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Hebberige beursjongens ondergraven de fundamenten van het eens zo solide huis D’Ieteren. Zij eisen duidelijkheid over het bijna half miljard euro cash van de onderneming, de groeiperspectieven, de strategische toekomst. Kansen genoeg voor Axel Miller om te laten zien dat hij meer is dan een brokkenpiloot.

Donderdag 27 februari, D’Ieteren Gallery. Het aandeel D’Ieteren is net ruim 13 procent gecrasht, maar CEO Axel Miller blijft er ogenschijnlijk kalm bij. Tegen een decor van blinkende oldtimers van Audi, Bugatti, Bentley en andere raspaarden, benadrukt hij vooral de 209 jaar lange geschiedenis van het huis D’Ieteren.

“Weet je, de beurs is geobsedeerd door de korte termijn, drie tot zes maanden. Maar D’Ieteren werd opgericht in 1805. Wij willen waarde creëren voor de lange termijn. We hebben in onze geschiedenis al diverse dingen gedaan. We zijn begonnen als wielenmaker en koetswerker, later deden we autoassemblage. Vandaag verkopen we auto’s en herstellen we autoruiten.”

Axel Miller mag dan al de markt willen sussen, de benoeming van de voormalige CEO van Dexia (2006 tot 2008) half mei vorig jaar tot CEO van D’Ieteren was verrassend. ‘De brokkenpiloot van D’Ieteren’ stond onder de cartoon van onze huistekenaar Karl. “Verwacht u echt dat ik daarop commentaar geef? Dan kent u me niet goed”, lacht Axel Miller de typering sportief weg.

Nochtans was er vorige week weer een opdoffer, vooral door de alweer zwakke vooruitzichten voor dit jaar, nadat vorig jaar al de vooruitzichten voor 2013 waren teruggeschroefd. De winst zou opnieuw dalen, nadat die vorig jaar al fiks was afgekalfd.

Prijzenslag op verzadigde markt

De beursgenoteerde onderneming uit Elsene heeft twee activiteiten: autoverkoop van Volkswagen Groep in België via D’Ieteren Auto, en de herstelling en vervanging van autoruiten via Belron (onder de merknaam Carglass in België).

D’Ieteren Auto is de marktleider in eigen land, met vorig jaar 22,4 procent. Dat is een klim in vergelijking met een decennium terug (zie tabel). Maar sinds 2011 boert de markt achteruit, en vorig jaar verloor D’Ieteren Auto bovendien marktaandeel. Ondanks de prijzenslag onder de constructeurs op een verzadigde West-Europese markt verdiende D’Ieteren Auto het voorbije decennium toch meer bij een stijgende verkoop in volume. De onderneming verkocht vorig jaar een kwart meer wagens dan een decennium geleden. Het bedrijfsresultaat steeg nog meer, met 57 procent.

“De markt staat onder druk”, beseft CEO Axel Miller. “Met innovaties, een stijgende klantentevredenheid en flexibiliteit willen we daaraan werken.” En de nieuwbakken CEO wil sneller gaan. In het Brussels gewest komt er een grondige herstructurering van het eigen concessienetwerk, goed voor een tiende van de verkoop aan particulieren. “Onze concessies in Brussel maken al jaren 10 miljoen euro verlies per jaar”, zucht de CEO. “We hebben er te veel, met als gevolg te zware investeringen voor een te geringe schaalgrootte en volumeverkoop, waardoor we ook te weinig in optimale kwaliteitszorg kunnen investeren.” De operatie, met investeringen in de overblijvende sites, zal 27 miljoen euro kosten.

Een tweede deel van de strategie moet de winstgevendheid van het concessienetwerk opkrikken. D’Ieteren Auto kocht de voorbije maanden twaalf concessies van de families Joly en Berens voor 26 miljoen euro. Die concessies staan voor 4 procent van het verkoopvolume van D’Ieteren Auto. “Wij waren geen vragende partij voor de overname”, duidt Axel Miller. “De families kwamen naar ons. Concessionarissen hebben het moeilijk. Ze zitten geprangd tussen de lage marges omdat de klanten steeds meer kortingen vragen, en de autoproducenten die de volumeverkoop willen opdrijven. En dat in een verzadigde automarkt. Maar wij vinden die concessies strategisch belangrijk en kunnen met onze schaalvoordelen hun winstgevendheid opdrijven.”

Grenzen aan de schervengroei

Het groeiverhaal bij D’Ieteren de voorbije jaren was vooral Belron, de wereldwijde marktleider in glasherstelling met activiteiten in 35 landen. Ook daar hapert de groei. Van 2005 tot 2010 kende Belron een gemiddelde jaarlijkse organische groei van 6 tot 10 procent. Sindsdien is dat minder. “De algemene marktevolutie is negatief”, verklaart Benoît Ghiot, de financieel directeur van de groep. “Het weer speelt ons parten. De zachte winter in Europa was voor ons echt rot. En die werd niet gecompenseerd door de bijzonder strenge winter in de Verenigde Staten, waar we ook marktleider zijn. De winstmarges in Noord-Amerika zijn beduidend lager.” Maar Belron ziet vooral het aantal gereden kilometers en de gemiddelde snelheid van de wagens dalen. Die twee factoren bepalen het aantal herstellingen. Een steeninslag bij hoge snelheid leidt bijna meteen tot glasschade.

En toch scoorde Belron het voorbije jaar behoorlijk. In belangrijke markten zoals Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten werd marktaandeel gewonnen. Bovendien werd meer omzet gehaald per interventie. Alleen Australië en Brazilië, samen goed voor geen tiende van de Belron-omzet, gooiden roet in het eten, en deden het bedrijfsresultaat met 15 miljoen euro verminderen. “Als je die twee landen wegneemt, oogt het bedrijfsresultaat van Belron veel beter”, vindt Benoît Ghiot. “In onze andere landen steeg de bedrijfswinst met 19 miljoen euro.”

‘De auto is geen fetisj’

De organische groei van Belron was vorig jaar 5 procent, maar dat kon de beleggers niet overtuigen. Want over de meest prangende kwestie zwijgt D’Ieteren al meer dan twee jaar. Het is de vraag van bijna een half miljard euro. D’Ieteren heeft 200 miljoen euro liquide middelen, en nog eens 288 miljoen euro kortetermijnbeleggingen op de balans. Dat is vooral het resultaat van de verkoop van de leasedochter Avis Europe in 2011. Dat geld wordt vooral in zogoed als risicoloze staatsobligaties belegd, waar het niet eens 1 procent rente opbrengt. De inflatie vreet de bom geld weg, terwijl de beursjongens likkebaardend uitkijken naar een nieuwe, derde pijler, waarin D’Ieteren zou kunnen investeren. Opnieuw vraagt CEO Axel Miller geduld. “De derde pijler moet niet noodzakelijk verband houden met de autosector. De auto is geen fetisj voor ons. Uiteraard kennen we die business door en door. Maar onze activiteiten draaien vooral rond uitstekende dienstverlening. We hebben al diverse aanbiedingen bekeken, maar overnames worden vandaag relatief duur betaald. We staan niet onder druk.”

Maar wat als morgen een roerige minderheidsaandeelhouder (de familie D’Ieteren controleert 61 procent van de aandelen) eist dat de berg cash wordt uitgekeerd? “Uiteraard hebben we dat scenario al vaak besproken in de raad van bestuur. Maar dat zou de verkeerde beslissing zijn. We kunnen meer waarde creëren als we onze cash behouden voor activiteiten. En we kunnen het geld zelfs gebruiken voor de groei bij D’Ieteren Auto en Belron.”

WOLFGANG RIEPL

“Ik een brokkenpiloot? U verwacht toch geen commentaar?” Axel Miller

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content