WIE

Stijn Heytens (46)
...

Stijn Heytens (46) Managing director van McDonald's België Stijn Heytens studeerde communicatiewetenschappen aan de UGent. Hij miste in die studie de link met de economische realiteit. Daarom volgde hij in 2000 nog een jaar marketing aan Vlerick. "Die opleiding gaf een bredere kijk en was een mooie brug tussen het academische en de praktijk." Hij begon zijn carrière als stagiair bij het toenmalige InterBrew (nu AB InBev). Binnen een jaar verkaste hij naar Sara Lee Foods, waar hij zich in het hoofdkantoor in Hoofddorp (Nederland) bij het innovatieteam voegde. In 2004 ging Heytens naar McDonald's als marketingmanager. In 2010 stapte hij over naar Unilin Flooring (Quickstep). Hij leidde er de niet-Amerikaanse marketingactiviteiten. In 2015 vroeg McDonald's hem terug, als directeur marketingcommunicatie. Dat deed hij tot september 2020, toen hij marketingverantwoordelijke van McDonald's in Zwitserland werd. Heytens was nauwelijks een halfjaar in Zwitserland, toen McDonald's hem vroeg de functie van managing director in ons land op te nemen. McDonald's heeft onlangs in Bree zijn honderdste vestiging in ons land geopend. "De ambitie is de groei nog te versnellen. De volgende vijf jaar zullen we nog vijftig restaurants openen - een investering van 192 miljoen euro. We hebben nu 24 franchisenemers en 5.700 medewerkers. Er worden er nog eens 2.500 aangeworven", zegt Heytens. De nieuwe restaurants zullen zowel grote als kleine vestigingen zijn. "Sinds de eerste lockdown zien we een verschuiving in het consumentengedrag. Er is een groei van levering en afhaal die verband houdt met de coronasituatie." Een andere uitdaging is het veranderende consumptiepatroon. McDonald's speelt met een vegetarisch aanbod in op de flexitariërs. Fietsen, lopen, voetbal en reizen.