OPGEDEELD.
...

OPGEDEELD.De gereputeerde opdeling van de detailhandel in voedingsproducten zoals het internationale marktonderzoeksbureau Nielsen die maakt, is de basis van de IMD-analyse. Men spreekt van het Nielsen-voedingsuniversum, van de Nielsen F1, F2 en F3. Op 1 januari '95 telde Nielsen 12.966 voedingswinkels in België tegenover 13.059 het jaar voordien en 13.262 begin '93. Deze permanente teloorgang van winkels situeert zich voornamelijk misschien zelfs uitsluitend in het F3-segment (winkels van minder dan 400 m² met traditionele bediening). In aantal verkooppunten blijven de kruideniers om de hoek het belangrijkste, maar hun marktaandeel is teruggevallen van 26,4 % in 1980 tot 12 % in '94.De opdeling qua winkeltypes ziet eruit als volgt :F1 staat voor de massadistributie met ketens als Colruyt, de Delhaize-supermarkten, de Match-winkels uit de groep Louis Delhaize, Cora, Super GB, Maxi GB en Sarma van de GIB Group en de Super M van het Waalse Mestdagh Frères & Cie. F2 is de middelgrote distributie en wordt opgedeeld in de geïntegreerde middendistributie ( F2 I) en de niet-geïntegreerde middendistributie ( F2 NI). F2 I omvat onder meer Aldi, Spar van Unidis, Boxer van Colruyt, Profi van de groep Louis Delhaize en de Vendex Food-acquisities Edi/Eda, Central Cash en Inter Battard. De F2 NI groepeert de geaffilieerden van Delhaize De Leeuw (zoals AD Delhaize), Unic en Nopri van de GIB Group, de nationale inkoopvereniging van zelfstandigen Alvo en haar meer regionale (Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen) collega Samgo plus een rist onafhankelijke supermarkten met een minimale verkoopsoppervlakte van 400 m². F3 tenslotte verzamelt alle zelfbedieningswinkels kleiner dan 400 m² en de traditionele voedingswinkels met bediening. BEPERKING.De Sectoriële analyse van de grootdistributie in België beperkt zich in deze achtste editie, zoals de vorige jaren overigens, tot de grote en middelgrote distributie (F1 - F2 Nielsen). Hierbij dient wel opgemerkt dat sommige bedrijven zoals Makro (want kleine zelfstandige winkeliers kopen hier) en Unidis met Spar Service en Spar Superettes een deel van hun omzet realiseren in de kleinere F3-winkels, een deel dat helaas niet kan afgezonderd worden uit de cijfers.