De hevige concurrentiestrijd en de hoge olieprijs hielden de luchtvaartmaatschappijen de afgelopen jaren stevig in de tang. Zowel de olieprijs als de nood om steeds lagere verkoopprijzen aan te rekenen, wurgde de winstmarges. De financiële en economische crisis deed er bovendien nog een schepje bovenop. Gelukkig moest ook de olieprijs daardoor flink wat terrein prijsgeven. We schreven in de zomer van 2008 al dat we aan de vooravond stonden van een grondige herschikking van de Europese luchtvaart. De fusie van ...

De hevige concurrentiestrijd en de hoge olieprijs hielden de luchtvaartmaatschappijen de afgelopen jaren stevig in de tang. Zowel de olieprijs als de nood om steeds lagere verkoopprijzen aan te rekenen, wurgde de winstmarges. De financiële en economische crisis deed er bovendien nog een schepje bovenop. Gelukkig moest ook de olieprijs daardoor flink wat terrein prijsgeven. We schreven in de zomer van 2008 al dat we aan de vooravond stonden van een grondige herschikking van de Europese luchtvaart. De fusie van British Airways en Iberia bevestigt onze stelling. Luchtvaartmaatschappijen zien hun winsten verdwijnen als sneeuw voor de zon en komen in financiële moeilijkheden. Door samen te werken, besparen ze op de kosten en kunnen ze een groter gezamenlijk marktaandeel verwerven. De Franse luchtvaartmaatschappij Air France gaf de eerste aanzet tot een consolidatieronde door de fusie met het Nederlandse KLM in 2004. Het Duitse Lufthansa volgde bijna meteen met de overname van Swiss in 2005. Australian Airlines nam een belang van 62 procent in Slovak Airlines in 2005, maar de Slowaakse luchtvaartmaatschappij bezweek onder de internationale druk en ging failliet in 2007. De allianties krikken de winsten op (of beperken de verliezen) van de luchtvaartmaatschappijen, dankzij een bredere activiteit en geografische spreiding, operationele optimalisatie en kostenreducties. Begin april kwam de tweede consolidatieronde op gang. United Airlines en US Airways Group praten over een fusie. Kort daarna werd in Europa al meteen een grote deal gesloten tussen British Airways en Iberia, respectievelijk de derde luchtvaartmaatschappij in Europa en de zesde wereldwijd. Het fusiebedrijf moet sterker staan tegen de bikkelharde concurrentie van het Europese nummer één, Air France-KLM, en het nummer twee, Lufthansa. British Airways en Iberia behouden elk hun merknaam en zetten hun activiteiten voort onder de nieuwe holding International Consolidated Airlines Group. De tweede consolidatiefase kan een aanzet geven tot het bundelen van de krachten buiten de Europese grenzen. In de markt wordt geopperd dat beide fusiespelers op termijn de banden zullen aanhalen met hun Amerikaanse sectorgenoot American Airlines. Op die manier zouden de drie kunnen profiteren van de liberalisering van de Noord-Atlantische markt van luchtvaarttransport. Die is mogelijk dankzij de Open Sky-overeenkomst die Europa en de Verenigde Staten ondertekenden. (C) Door Ken Van WeyenbergDe tweede consolidatiefase kan een aanzet geven tot het bundelen van de krachten buiten de Europese grenzen.