Gaat Sint-Stevens-Woluwe Hollywood achterna en wordt Rudy Verbeeck de nieuwe Steven Spielberg? Vlaamse technologie gaat voorop in de doorbraak van de computergeanimeerde cinema, waarbij de regisseur niet langer de camera, maar de muis hanteert. "Op termijn kunnen we zelfs de acteurs van vlees en bloed perfect nabootsen," zegt Verbeeck, de 32-jarige gedelegeerd bestuurder van Imagination in Motion (IIM). Zijn bedrijf heeft net een contract van een miljoen dollar in de wacht gesleept om voor de Hollywo...

Gaat Sint-Stevens-Woluwe Hollywood achterna en wordt Rudy Verbeeck de nieuwe Steven Spielberg? Vlaamse technologie gaat voorop in de doorbraak van de computergeanimeerde cinema, waarbij de regisseur niet langer de camera, maar de muis hanteert. "Op termijn kunnen we zelfs de acteurs van vlees en bloed perfect nabootsen," zegt Verbeeck, de 32-jarige gedelegeerd bestuurder van Imagination in Motion (IIM). Zijn bedrijf heeft net een contract van een miljoen dollar in de wacht gesleept om voor de Hollywood majorTwentieth Century Fox de animatiefilm Raptoms te produceren. De komende twee jaar zullen 75 nieuwe medewerkers in het Brusselse de film ontwikkelen. IIM hoort ook bij de laatste drie productiehuizen die in de running zijn om voor Spielbergs DreamworksAntz II - de eerste Antz loopt momenteel in de bioscoop - te produceren. Nog meer Hollywood-projecten zitten in de pijplijn. Rudy Verbeeck verenigt een creatieve geest met een passie voor computers en elektronica: "Ik tekende van jongsaf mijn eigen stripverhalen. In 1982 zette ik op de Apple II mijn eerste stappen in de grafische computerwereld. Op de baanbrekende Amiga kon ik volop experimenteren." Na zijn studies industrieel ingenieur, optie software-engineering, in Antwerpen, ging Rudy Verbeeck als verkoper van grafische systemen aan de slag. Tot hij in 1993 af te rekenen kreeg met rugklachten, waardoor de Wilrijkenaar een jaar buiten strijd viel. In die gedwongen rustperiode tankte hij inspiratie en ambitie. In 1994 richtte hij samen met zijn broers Marc en Eric en hun vriend Kim Goossens IIM op. Het bedrijf ontwikkelde aanvankelijk alle mogelijke grafische toepassingen als stereogrammen, commercials of allerhande animaties om wat centen in het laatje te brengen. Al van bij het begin werkte het viertal ook aan het eigen Raptoms-filmconcept. "Het originele idee dateert al van 1991," aldus Verbeeck. "Bij gebrek aan interesse vonden we het nodige budget in Europa niet bij elkaar." Verbeeck trok dan maar de plas over. Hij wist dat verscheidene Amerikaanse filmmaatschappijen de Disney-studio's op het vlak van animatiefilms naar de kroon wilden steken. De doorbrak kwam er toen topregisseur Steve Oedekerk wel wat zag in Raptoms. Samen stapten ze naar Fox. De in huis ontwikkelde software vormt de sleutel op de toekomst. Rudy Verbeeck: "Aan elk bestaand softwarepakket ontbrak wel iets. Vooral de karakteranimatie - zoals de spraaksynchronisatie - bleek een struikelblok." IMM wist niet alleen de kwaliteit fors te verbeteren, Verbeeck en zijn team dreven ook de productiesnelheid gevoelig op, waardoor ze de concurrentie op prijsvlak met verschillende lengtes kunnen kloppen. Op termijn wil Verbeeck zelfs de distributie van de eigen creaties in handen nemen. Een Vlaamse filmmaatschappij staat in de steigers.