De virtuele diamanthandelaar

Van het oorspronkelijke businessplan van A-DX.net (een elektronisch handelsplatform voor diamantairs) blijft niet bijster veel over. Toch blikt algemeen directeur Patrick van Rosendaal tevreden terug op het eerste jaar.

Het Antwerpse diamantwereldje heeft bewogen maanden achter de rug, maar veel impact heeft die turbulentie niet gehad op A-DX. net. Het vorig jaar uit de startblokken geschoten elektronische handelsplatform vergemakkelijkt de communicatie tussen diamantairs. Verkopers kunnen op de virtuele marktplaats tonen welke steentjes ze in aanbieding hebben, terwijl partijen die op zoek zijn naar een specifiek stuk hun boodschap kunnen achterlaten.

Na een aanloopfase waarin de diamantairs zich gratis konden registreren, was het de bedoeling om na zes maanden een abonnementsgeld van 29 euro per maand aan te rekenen. Uit schrik om de prille klanten te verliezen, is dat er nog altijd niet van gekomen. “Omdat de kritische massa zeer belangrijk is, willen we voorlopig de drempel zo laag mogelijk houden, maar op termijn wordt de registratie betalend,” laat algemeen directeur Patrick van Rosendaal in zijn kaarten kijken. “Intussen hebben we al 680 geregistreerde diamantairs. Tegen 2007 willen we dat aantal nog verdubbelen. Op onze webstek staan nu ongeveer 80.000 steentjes.” Die database wordt samengesteld door een internationaal getint gezelschap. Amper een derde van de geregistreerde diamantairs komt uit Antwerpen. Met 15 % is Hongkong de tweede belangrijkste groep, gevolgd door Israël.

Een tweede bron van inkomsten dacht A-DX. net te halen uit een commissie op transacties in de anonieme zone, waarbij koper en verkoper elkaars identiteit niet kennen. “Er wordt vrij veel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, maar wanneer beide partijen tot een akkoord gekomen zijn, verkiezen ze meestal zich bekend te maken. Diamantairs zijn zeer prijsgevoelig en op die manier vermijden ze extra kosten,” lacht Patrick van Rosendaal.

Op die manier bleven de twee verwachte inkomstenstromen droog staan. Gelukkig betekende dat niet het einde voor A-DX. net. Initiatiefnemer Antwerp Diamond List Group (ADLG) zat immers – zonder het echt te beseffen – al jaren op een waardevolle schat: een uitgebreide database van contactpersonen uit het mysterieuze wereldje van de blinkende steentjes. Het bedrijf is al jaren uitgever van ADL International Magazine en publiceert ook wekelijks een vaak geraadpleegde referentieprijslijst die gebaseerd is op de transacties van een reeks Antwerpse firma’s. Via een CRM-pakket werden al die gegevens samengebracht en geïnteresseerden kunnen die schat aan informatie nu tegen betaling consulteren.

In 2005 heeft Patrick van Rosendaal bijna twee maanden in het buitenland vertoefd. Op vakbeurzen in India, Hongkong en de Verenigde Staten probeerde hij A-DX. net zoveel mogelijk aandacht te bezorgen. Zijn veelvuldige bezoeken aan onder andere Las Vegas hebben van hem een echte Americalover gemaakt. “In maart nog ben ik zelfs speciaal naar ginds gereisd om er mijn dertigste verjaardag te vieren,” verklapt Patrick van Rosendaal.

IS: algemeen directeur van A-DX.net.

VRIJE TIJD: berg- beklimmen, reizen.

D.V.T.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content