M aking the inaccessible accessible. De slagzin van Quintessentially maakt het duidelijk: het luxeconciërgebedrijf spaart naar eigen zeggen kosten noch moeite om tegemoet te komen aan de luimen en wensen van zijn steenrijke klanten. Hoe exuberant en afwijkend die ook mogen zijn, en op welk moment van de dag ze zich ook mogen voordoen.
...

M aking the inaccessible accessible. De slagzin van Quintessentially maakt het duidelijk: het luxeconciërgebedrijf spaart naar eigen zeggen kosten noch moeite om tegemoet te komen aan de luimen en wensen van zijn steenrijke klanten. Hoe exuberant en afwijkend die ook mogen zijn, en op welk moment van de dag ze zich ook mogen voordoen. Wat u zich daar concreet bij mag voorstellen? Het vinden van een babysit, het boeken van een suite in een exclusief vijfsterrenhotel, het reserveren van een plaats bij een toprestaurant in Brussel of elders in de wereld ... Dat allemaal, maar ook heel wat minder gewone verlangens, zoals het leveren van een zandloper gevuld met diamantpoeder. Of het vinden van een dozijn witte pauwen voor een decadent verjaardagsfeestje, zoals het verzoek van Jennifer Lopez ooit luidde. Ze is overigens niet de enige wereldster die lid is van Quintessentially: ook onder meer Madonna, Mick Jagger, Justin Timberlake, Gwyneth Paltrow en Victoria Beckham doen wel eens een beroep op de diensten van de ultraluxueuze butlerservice. Die vanaf nu dus ook beschikbaar is in Brussel. Quintessentially werd in december 2000 in Londen opgericht door Aaron Simpson (een voormalige filmproducer en eigenaar van een filmproductiehuis) en Ben Elliot (een jonge neef van Camilla Parker-Bowles). Jean-Michel Wathelet, pr-verantwoordelijke voor Quintessentially Benelux: "Stap per stap werd de service uitgebreid naar Cannes, New York, Miami, Los Angeles, Dubai ... en nu zijn we vertegenwoordigd in 38 steden, Brussel inbegrepen. We bieden onze diensten uitsluitend aan aan onze leden. We stellen ze drie soorten kaarten ter beschikking: General, voor 1150 euro per jaar, Dedicated, voor 3750 euro per jaar en ten slotte Elite, een kaart die 36.000 euro per jaar kost (de vermelde prijzen zijn zonder btw, red.). Met de eerste kaart kan de klant tijdens de kantooruren bellen naar een callcenter dat zich met zijn wensen bezighoudt. Bij de tweede kaart kan hij rekenen op een persoonlijke accountmanager die dag en nacht en zeven dagen op zeven ter beschikking staat. En als een klant met een Elitekaart ons contacteert, houdt voor ons de wereld op met draaien. Hij kan ons alles vragen, zonder limieten, zolang het binnen de grenzen van het wettelijke valt. De Elitekaart kan je echter alleen krijgen op invitatie: je moet voorgedragen worden." Wie zijn de klanten van Quintessentially, behalve de al eerder genoemde wereldsterren? Het bedrijf mikt vooral op de hogere middenklasse en de grote fortuinen, maar haalt zijn cliënteel naar eigen zeggen ook voor een groot deel uit de bedrijfswereld. "Bij de Elitekaart bestaat het grootste deel van het cliënteel uit zakenlui", zegt Zishan Ansari, het hoofd van Quintessentially Benelux. "In de Verenigde Staten zijn er daarnaast heel wat sterren. Maar in België verwachten we vooral een publiek van zakenlui en topambtenaren. Onder meer de aanwezigheid van de Europese Commissie sterkt ons in de overtuiging dat er een aanzienlijk potentieel is." Cijfers over hoeveel klanten Quintessentially hier wil bereiken, wil Ansari niet kwijt. "Onze klanten willen hun privacy bewaren. We zijn uiterst discreet, zelfs als het over cijfers gaat. Het enige wat ik kan zeggen, is dat het aantal leden per land beperkt is tot 5000, om de exclusiviteit te bewaren. Maar het is duidelijk dat we meer Dedicatedleden hebben dan Eliteleden, dat spreekt voor zich." Sowieso kijkt Ansari niet vreemd op van het succes dat allerlei luxeservices zoals Quintessentially hebben. "Veel mensen komen tijd en geld te kort om alles zelf te doen. Bovendien neemt het aantal grote fortuinen nog altijd toe. Logisch dus dat we die behoefte opvullen. We hebben niet toevallig kantoren in India en China (Sjanghai): dat zijn twee landen waar je steeds meer rijke mensen vindt." De cijfers geven Ansari gelijk. Volgens het World Health Report, een studie die Merrill Lynch - Capgemini elk jaar publiceert, waren er tien jaar geleden 4,5 miljoen euromiljonairs. Vandaag zijn dat er ongeveer 10 miljoen, meer dan het dubbele. Tijd en geld uitsparen voor zijn leden, daar draait het volgens Quintessentially om. Of het nu gaat om CEO's, topambtenaren of wereldsterren: veel tijd om zich met huishoudelijke taken, reservaties en andere praktische besognes bezig te houden, hebben ze niet. Maar bestaan daar dan geen persoonlijke assistenten voor? "We brengen zaken voor elkaar die een secretaresse of persoonlijke assistent niet kan regelen, omdat wij met de juiste partners samenwerken", zegt Ansari. "Een vipticket versieren voor een concert van Céline Dion is iets wat een gewone PA niet zomaar zal kunnen. Of een lastminutekamer boeken in een luxehotel in het buitenland. Daar heb je connecties over de hele wereld voor nodig. En die mankeren gewone secretaresses of personal assistants. Met een Elitekaart gaan de deuren open van de exclusiefste spa's, golfclubs, dancings, of wat dan ook ter wereld." Om die beloften waar te maken, werkt Quintessentially wereldwijd samen met een aantal partners die aansluiten bij het exclusieve imago van het bedrijf. "In Groot-Brittannië krijgt elke eigenaar van een Jaguar XJ of Jaguar XK bijvoorbeeld één jaar lang een kaart van Quintessentially aangeboden. Zij doen dus een beroep op ons om hun klanten te verwennen. Het is voor Jaguar ook een marketinginstrument: wat voor vragen krijgen wij meestal van hun klanten? Waar gaan ze naartoe? Op basis daarvan krijgt de autofabrikant een beter beeld van zijn klanten. Het is dus een samenwerking waar beide partijen van profiteren. In België willen we ook dat soort partners vinden. We spreken ook hier met Jaguar, maar ook met andere bedrijven. Welke precies kan ik nog niet zeggen", aldus Zishan Ansari. Wat hij wél kwijt kan, is dat de meest voorkomende wensen bij Quintessentially met reizen te maken hebben. "Dat is logisch: wij hebben een zeer goed uitgebouwd netwerk van luxehotels waarmee we wereldwijd samenwerken. Onze leden krijgen bij die hotels iets extra, afhankelijk van het contract dat we met ze hebben. Ze krijgen een prioritaire behandeling. In een drukke periode hebben ze meer kans om een kamer te krijgen. Of een upgrade naar een betere kamer voor dezelfde prijs. Maar intussen doen we nog meer. We zijn begonnen als een luxeconciërge, maar houden ons nu ook bezig met wijn, vastgoed, shopping, kunst, chauffeursdiensten en exclusieve ervaringen (Quintessentially Escape), elk met de typische stempel van Quintessentially." (T) QUINTESSENTIALLY START IN APRIL, EN DAT GAAT GEPAARD MET EEN FEEST IN THURN & TAXIS. Door Dominique Soenens