De showroom van Mercedes bulkt van de basismodellen, van de A- tot S-Klasse. Van de meeste modellen zijn er flink wat versies, ook van de E-Klasse, de grootste concurrent van de Audi A6 of de BMW 5. We gingen testrijden met de coupé - de vierde versie van het model, na de berline, de break en de cabrio. We vonden veel kenmerken van het basismodel terug. Die heerlijke boordplank met dat digitale scherm bijvoorbeeld, dat hee...

De showroom van Mercedes bulkt van de basismodellen, van de A- tot S-Klasse. Van de meeste modellen zijn er flink wat versies, ook van de E-Klasse, de grootste concurrent van de Audi A6 of de BMW 5. We gingen testrijden met de coupé - de vierde versie van het model, na de berline, de break en de cabrio. We vonden veel kenmerken van het basismodel terug. Die heerlijke boordplank met dat digitale scherm bijvoorbeeld, dat heel breed is en dat tot voorbij het midden van de boordplank komt. Uiteraard is dat een optie. Maar in vergelijking met de vorige generatie van de E Coupé is wel heel wat veranderd. Zo is de coupé meer dan 10 centimeter langer en bijna 5 centimeter breder, wat resulteert in meer binnenruimte. Achterin is er 7 centimeter meer beenruimte. Met een kofferinhoud van 425 liter kan er ook al wat bagage mee. Maar groter is in dit geval geen synoniem met lomper. Integendeel, de E Coupé oogt sierlijker dan ooit. De designers hebben zich grote inspanningen getroost om ervoor te zorgen dat de E Coupé esthetisch niet te veel verwantschap met andere modellen in het gamma verraadt. De jongste tijd kreeg Mercedes vaak de kritiek dat de C-Klasse een kleinere versie is van de E-Klasse, die op zijn beurt een kleinere S-Klasse is. Om van een optimaal comfort te genieten, is de optionele luchtvering top, maar niet onmisbaar. De standaardvering doet het al uitstekend. De wielbasis (de afstand tussen de voor- en de achteras) is meer dan 5 centimeter kleiner dan in de berline, wat het dynamische rijgedrag ten goede komt. De technologische verwantschap met de berline is erg groot. Ook in de coupé etaleert Mercedes zijn nieuwste tweeliter turbodiesel, zonder twijfel een van de beste motoren op de markt. Hij is niet alleen krachtig en soepel, maar ook zeer stil en behoorlijk zuinig (uiteraard afhankelijk van de rijstijl). Om semiautonoom te rijden is deze E Coupé al aardig op weg. Het systeem laat zich bovendien gemakkelijk inschakelen: twee keer aan een hendeltje trekken en de E Coupé past zijn snelheid aan het verkeer aan en de wagen stuurt zelf keurig tussen de witte strepen op het wegdek. JO BOSSUYT