Het was in 1932 dat Charles Bouvy in Brussel zijn modehuis oprichtte. Stijlvolle kleding was het kenmerk van zijn zaak die tot begin jaren negentig veel succes kende en achtereenvolgens in de handen van zijn zoon Julien en diens kleinzoon overging. In juni 1996 kwam er echter een keerpunt. Huize Bouvy had de keuze: vernieuwen of met lede ogen toezien hoe het ooit zo florerende schip langzaam maar zeker zonk.
...

Het was in 1932 dat Charles Bouvy in Brussel zijn modehuis oprichtte. Stijlvolle kleding was het kenmerk van zijn zaak die tot begin jaren negentig veel succes kende en achtereenvolgens in de handen van zijn zoon Julien en diens kleinzoon overging. In juni 1996 kwam er echter een keerpunt. Huize Bouvy had de keuze: vernieuwen of met lede ogen toezien hoe het ooit zo florerende schip langzaam maar zeker zonk. Het wordt de eerste optie. Drie partners bekommeren zich over het lot van de zaak: Michel Abelew, Belgisch dassenfabrikant; Bernard Lescalier, Belgisch fabrikant van hemden en jasjes; en de Fransman Hervé Nakab, afgevaardigd bestuurder, minderheidsaandeelhouder en zaakvoerder van het huidige modehuis, de nv Bouvy waar 23 personen tewerkgesteld zijn. Bouvyricht zich nu op drie verschillende doelgroepen. Allereerst is er de stijlvolle, klassieke herenkleding. Die is geenszins klassiek-ouderwets, en dat is voornamelijk te wijten aan de uitgesproken keuze van de stoffen. Vervolgens is er het gamma voor de dames. Die speelt in op de sterke vraag naar verscheidenheid. Met meer modellen aan betere prijzen. Tenslotte heeft Bouvy nu ook een afdeling sportswear, voor mannen en vrouwen.Bovendien is Bouvy bijzonder flexibel. Met andere woorden, Bouvy doet alles: van maatwerk tot op de laatste draad (10% van de omzet; van 65.000 tot 130.000 frank het kostuum), tot gedeeltelijk maatwerk (30%; vanaf 23.000 frank) van het merk Bouvy. Datzelfde merk biedt nu ook een lijn prêt-à-porter (60%), vergezeld van de merken Belvest en Baldessarini (het toplabel van Boss, exclusief in België). Voor een herenkostuum of een damestailleur betaal je bij Bouvy gemiddeld 25.000 frank. Behalve de sportieve modelijn van Bouvy (die het meest verkocht wordt) en die van merken als Ralph Lauren, Timberland, Calvin Klein, Guess heeft het modehuis sinds vorige herfst ook Tommy Hilfiger in huis gehaald, een Amerikaan die in België hoge toppen scheert. Aldus Nakab. Bij de overnamedoor het trio telde het huis zo'n 16.000 klanten. Vandaag zijn dat er al 20.000. En als vroeger de klanten voornamelijk afkomstig waren uit de betere wijken van Brussel - waar men er prat op ging om generatieslang klant te zijn bij Bouvy -, dan is daarin duidelijk verandering gekomen. De klanten komen van overal, en ook het Nederlandstalig cliënteel is erg uitgebreid. "De mensen komen van overal", zegt Hervé Nakab en voegt eraan toe dat die uitbreiding voor een groot deel te wijten is aan de sportkleding voor jongeren.Maar voor welk segment de Bouvy klant ook kiest, hij zal nooit een echte fashion victim zijn. "Omdat wij geen modehuis zijn in de zuivere zin van het woord. Wij maken kwalitatief hoogstaande, bijna onvergankelijke kleding. Aan kortstondige modeverschijnselen doen wij niet mee. Wij verkopen geen middenmaat." Eind januari 1996 noteerde Bouvy een verlies van 36 miljoen ten opzichte van het vorige boekjaar. Februari-maart zagen er voor het bedrijf dus niet bepaald rooskleurig uit. Om niet te zeggen: catastrofaal!Het merk was prestigieus, dat zondermeer. Maar wat bewoog de drie zakenlieden ertoe om het huis over te nemen? De twee partners van Nakab waren al decennialang leveranciers van het modehuis. Wat meteen een verklaring inhoudt van hun betrokkenheid. Bouvy was hun wankelend huis van vertrouwen. Als het in elkaar zou storten, waren zij ook een belangrijke omzet kwijt.Het is uit deze situatie dat de nv Bouvy ontstond. Einde januari '97 is de schuldenlast herleid tot 3.7 miljoen. De break-even is voor dit jaar. En hoewel het modehuis niet meteen van plan is om het aantal verkooppunten in België te verhogen, sluit het trio niet uit dat Bouvy in de toekomst ook in Parijs en Japan aanwezig zal zijn.SERGE VANMAERCKE