DE VERGADERTIJGERS

De vergadercultuur van Belgen en Nederlanders verschilt sterk. Dat registreert Skyport International, exploitant van vergaderruimten in Schiphol en Zaventem.

Vierenhalf uur. Dat is de gemiddelde duur van een vergadering in het Skyport Coporate Meeting Center. Drie jaar geleden opende de Nederlandse bv Skyport International een centrum met tien vergaderruimten op de luchthaven van Zaventem.

“Onze klanten zijn uitsluitend zakenreizigers, meestal van internationale bedrijven,” zegt algemeen directeur Claudia Beers. “We bieden ruimte aan kleine groepjes, tot maximaal twintig mensen. We zijn dus niet concurrentieel met hotels, maar eerder aanvullend. Tijdens korte meetings zijn de zakenlui enkele uren in het land, zonder dat ze van de luchthaven weg moeten.”

Efficiënt omgaan met tijd staat voorop. De internationale bedrijven mijden kosten, zoals hotels en taxi’s. “Onze vergaderruimten kunnen fungeren als vooruitgeschoven post van het bedrijf. We kunnen de zalen de eigen identiteit van de onderneming bezorgen, via logo’s, vlaggen en suikerzakjes.”

Tot het pakket elektronische communicatiemiddelen dat Skyport Brussels aanbiedt, behoort ook de videoconferentie. “Dat is geen concurrent. Persoonlijk contact, handjes schudden blijft essentieel.”

Het Nederlandse Skyport International, in handen van enkele private aandeelhouders, startte zes jaar geleden met de bv Skyport Amsterdam. Begin 1996 werd het 100%-dochterbedrijf Skyport Brussels geopend, goed voor een investering van 30 miljoen frank en vier werknemers. Beide bedrijven bieden vergaderfaciliteiten aan ruim 2000 internationale ondernemingen. De gemiddelde bezetting in Schiphol bedraagt 80%, in Zaventem 65%.

“De vergadercultuur in België is anders,” weet Claudia Beers na drie jaar werking. “Grote internationale bedrijven vergaderen regelmatig in Schiphol. In Zaventem hebben we meer diversiteit. De Belgische bedrijven beleggen liever interne vergaderingen.”

Skyport International wil zijn netwerk van vergaderfaciliteiten op luchthavens verder uitbreiden. Brussel werd alvast gekozen voor zijn centrale ligging. Brussel is goed verbonden met diverse Europese steden, de zakenlui vliegen ‘s morgens heen, en ‘s avonds terug. Skyport International kijkt ook goedkeurend naar de actieve politiek van exploitant Brussels International Airport Company ( BIAC), die de luchthaven als een stad in de stad wil promoten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content