DE VERBORGEN INKOMSTEN

VAN SAMENWERKINGSOVEREENKOMSTEN.

“Zodra ik hier in dienst ben getreden, heb ik gezegd dat ik zou concurreren met Belgavia,” poneert Paul Reutlinger. De waarschuwing was bij Belgavia, onderdeel van de Aviapartner-groep en gespecialiseerd in afhandeling van vliegtuigen op onder meer de luchthaven van Zaventem, niet in dovemansoren gevallen. Maar, zo stelt Luc Meurrens, algemeen directeur van Belgavia, “concurreren met de traditionele prijs-kwaliteitelementen wordt steeds moeilijker.” Vorig jaar verloor Belgavia meer dan 300 miljoen frank afhandelingsomzet aan Sabena – met een verlies van een honderdtal arbeidsplaatsen. De reden? “De onderhuidse gevolgen van de globalisering in de luchtvaart,” aldus Meurrens. Meer en meer luchtvaartmaatschappijen sluiten zogenaamde code share-overeenkomsten om de densiteit van hun netwerk te verhogen. Sabena zit in een alliantie met Swissair, Austrian Airlines, Delta Air Lines (zie ook hoofdtekst), en kondigt geregeld nieuwe partnerships aan. “Wij merken dat de overeenkomsten zich niet beperken tot het delen van een vluchtnummer en het afstemmen van de vluchtschema’s, de afhandeling volgt stilzwijgend.”

Zo bijvoorbeeld sloten Sabena en VASP begin deze maand een protocolakkoord voor het maken van code share-vluchten. Tegelijk verloor Belgavia, dat al sinds 1991 deze Braziliaanse luchtvaartmaatschappij afhandelt, VASP als klant. Een gelijkaardig scenario deed zich voor toen Sabena en Virgin Express hun samenwerking einde 1996 startten. De voorbeelden zijn legio. Luc Meurrens: “Door de samenwerkingsakkoorden tussen luchtvaartmaatschappijen krimpt het marktaandeel dat overblijft voor de onafhankelijke afhandelaars gestaag. Niet alleen in België, maar overal in Europa.”

In Zaventem is Belgavia’s deel van de koek gekrompen tot minder dan 30%. Dat is eveneens slecht nieuws voor de Regie der Luchtwegen, want die verdient van rechtswege geen frank op de afhandelingsomzet (eigen en derden) van Sabena, terwijl Belgavia 2% op de omzet afdraagt als concessievergoeding. Paul Reutlinger repliceert dat “de verschuiving van de afhandeling geen automatisch gevolg is van een code share-overeenkomst. Wij moeten dat contract verdienen, door een goede prijs en kwaliteit.” Ook het belang van die 2% wordt weggewuifd. “De Europese reglementering inzake liberalisering van de grondafhandeling op luchthavens maakt daar binnenkort ( nvdr – einde 1998) toch een einde aan,” aldus Sabena’s secretaris-generaal Patrick du Bois.

Misschien is het net daarom dat de geruchten over het afstoten van de passagiersafhandeling door Sabena weer – en luidruchtiger dan ooit – de kop opsteken.

CATHY BUYCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content