De uitvoering is belangrijker dan het idee

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Zoek niet eindeloos naar een volstrekt uniek idee: een eenvoudig concept kan volstaan, want de uitwerking maakt van een starter een succesvolle starter. Meteen met de marketing beginnen is daarbij noodzakelijk.

De presentaties van nogal wat van de 200 deelnemers aan het ondernemersprogramma Topstarter konden stukken beter, stelde de driekoppige jury vast. Ondernemen is veel meer dan een goed idee. Juryleden Inge Geerdens (CEO onlinerekruteringsbureau CV Warehouse), Wouter Torfs (CEO Schoenen Torfs) en Jan Kriekels (CEO Jaga Radiatoren) decimeerden het startersgild in twee afleveringen tot zeven overblijvers, die strijden voor de hoofdprijs van 25.000 euro. Arthur & Friends, Wasbar en Moochie zijn erbij.

Minne Warmenbol, de onderneemster achter het speelmeubelenbedrijf Arthur & Friends, zegt dat ze het warm water niet heeft uitgevonden, maar dat de feeling van het bedrijf en de uitstraling van het merk belangrijker zijn. Greet Buy-taert, die onder het merk Moochie in Gent de eerste bevrorenyoghurtwinkel startte, beklemtoont dat het idee al lang bestaat in het buitenland. Dat geldt ook voor de Gentse Wasbar: Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde zijn er zich van bewust dat in het buitenland al wassalons gecombineerd worden met een café in een origineel concept.

“Het belangrijkste is voor mij dat de collectie hetzelfde uitzicht behoudt en dat ik bij mijn visie blijf”, zegt Minne Warmenbol. “De speelmeubelen moeten een eenheid vormen. Dat is op dit moment gemakkelijk omdat ik ze allemaal zelf ontwerp en steeds hetzelfde materiaal en een specifiek kleurenpalet gebruik. In elk ontwerp zijn er ook altijd cirkels te zien.” Het belang dat ze besteedt aan een coherente uitwerking, sluit niet uit dat ze zich toch slim als nieuw in de markt zet. “Een kinderstoel vind ik geen rechtstreekse concurrent”, zegt Warmenbol. “Daarom spreek ik van ‘speelmeubelen’.” De onderneemster beheert goed haar eigen boodschap door de categorie ‘speelmeubel’ te claimen. Die in de jaren zeventig populaire productcategorie wil ze nieuw leven inblazen met een fris merk en eigentijdse ontwerpen.

“Vooral de uitvoering toont hoe goed je bent en of je durft te ondernemen”, zegt Greet Buytaert, die samen met haar partner Moochie opstartte. “Er zijn weinig mensen die hun businessidee echt kunnen verwezenlijken.” Voorlopig is bevroren yoghurt — te vergelijken met ijs, maar dan op basis van yoghurt in plaats van room — nog niet bekend in België, maar Buytaert weet dat het slechts een kwestie van tijd is voor de concurrentie in België toeneemt. “Het product op zich is niet zo origineel, maar de uitwerking is dat wel. In de VS zie je bijvoorbeeld dat het interieur fel wit is, met TL-lampen en felle kleuren. Bij ons is er meer charme: we zitten in een gebouw van 200 jaar oud en combineren dat historische karakter met een moderne look-and-feel. Uitvoering betekent ook dat je het doorzettingsvermogen en de energie hebt om moeilijkheden te overwinnen, want uiteindelijk loopt elk businessplan anders dan je had vooropgesteld. Belangrijk zijn de drie G’s waar Inge Geerden het over heeft: guts, goesting en gezond verstand.”

Begin meteen met de marketing

Nogal wat starters stellen de marketing aanvankelijk uit omdat ze er niet genoeg geld voor hebben en omdat ze eerst hun product zo veel mogelijk willen verfijnen. Het valt op hoeveel aandacht deze drie starters besteden aan de marketing: hun deelname aan een televisieprogramma, een gebruiksvriendelijke website en een uitgekiende strategie op de sociale media zijn cruciaal.

“Voorlopig praten we helemaal niet over onze deelname aan Topstarter op Facebook en Twitter”, zegt Yuri Vandenbogaerde van Wasbar. “Onze klanten hebben daar ook geen baat bij en we willen bij hen zeker niet als een verkoper overkomen.” In een verder stadium zal de reeks wel ter sprake komen op de Facebook-pagina van Wasbar, die al 5000 fans telt.

De oprichters van Wasbar achtten hun businessplan niet haalbaar als ze alles moesten lenen bij de bank. Geïnspireerd door hun marketingachtergrond zijn ze constant op zoek naar win-winsituaties. Ze klopten aan bij de Zweedse producent van wasmachines Electrolux, die de jongste jaren investeert in ‘ervaringsmarketing’. “Wij krijgen hun machines en de ondersteuning van een goede technische ploeg. Electrolux krijgt er een vorm van experience marketing bij. Bovendien leren consumenten werken met hun toestellen zodat ze later, wanneer ze zelf een wasmachine kopen, de producten van Electrolux al kennen”, zegt Yuri Vandenbogaerde.

Herkenbaar product

Minne Warmenbol heeft een vennoot die gespecialiseerd is in webdesign. Naast de veertien winkels waar haar speelmeubelen te koop zijn, heeft ze ook een webshop. Stapje voor stapje zetten in het begin is volgens haar niet de juiste strategie voor een starter. “Ik wou het eerst rustig aan doen, maar dat is niet haalbaar. Het is beter jezelf ernstig te nemen en meteen te springen. In mijn investering is de marketing van in het begin ingecalculeerd: het is belangrijk meteen een herkenbaar product te creëren. Je hebt niets aan een goed product als je er niet mee naar buiten komt.”

Greet Buytaert van Moochie is dezelfde mening toegedaan. “We zagen het van in het begin groot: we willen naar alle grote steden van België en de komende drie jaar een zevental winkels openen.” Moochie gebruikt Facebook om dagelijks contact te hebben met zijn doelpubliek. “Klanten komen niet elke dag naar je website, maar ze bezoeken wel elke dag Facebook. Je blijft zo top of mind.” In Foursquare ziet Buytaert een mogelijke bondgenoot om te groeien. Als mensen op het internet zoeken naar een hotel of restaurant, bekijken ze graag tips van andere gebruikers. “Een goede score en positieve commentaren op Foursquare zijn eigenlijk een vorm van mondreclame.”

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content