De top voor de mannenhuid

Nu de mannen eindelijk aan hun uiterlijk gaan denken, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor de markt van de huidverzorging. In parfumerie, apotheek en supermarkt verschijnen steeds meer specifieke producten voor heren.

Allicht zal het nog wel een paar generaties duren vooraleer de mannelijke huidverzorging algemeen wordt, maar de mentaliteit is aan het veranderen. De verkoop van cosmetica voor mannen gaat vooruit: de sector is in 10 jaar meer dan verdubbeld en omvat nu 12% van de markt.

De lijn Skin Supplies van Clinique (niet-geparfumeerd) draait rond drie noties: reinigen, peelen en hydrateren. Een bestseller is de Face Scrub die de alledaagse grauwsluier van afgestorven cellen, talg en vervelende zwarte puntjes weghaalt. Een topper is ook de befaamde Lotion Turnaround, een meer geconcentreerde peeling voor mannen: vale huid en vermoeide trekken worden omgetoverd tot een frisse en stralende teint.

Heel wat mannen die klagen over een droge huid, hoeven niet langer te scharrelen tussen de producten van hun partner: Azzaro heeft voor hen een specifiek potje samengesteld, getooid met mannelijke kleuren. Het gaat om een lichte en luchtige crème met dubbele werking, hydraterend dankzij de smeuïge ingrediënten (karité-boter, jojoba-olie, avocado,…) en actief tegen de veroudering: door de huid zacht en soepel te houden, gaat ze minder snel rimpelen.

Dit is Belgisch: Bodysol, het paradepaardje van de beursgenoteerde groep Omega Pharma, sinds 1997 op de markt tegen scherpe prijzen. Absoluut comfort met de producten uit de gamma for men, zoals de verzachtende alcoholvrije aftershave-balsem op basis van zorgvuldig gekozen actieve bestanddelen.

Het aanbod van Biotherm is doelgericht en zeer compleet. Het allernieuwste is Hydra-Detox, met het effect van een fikse dosis frisse lucht: de huid wordt bevrijd van alle schadelijke stoffen die het gevolg zijn van te veel zit- en denkwerk. Licht geparfumeerd, net voldoende om de hersenen op te frissen. Nog een topper in deze gamma is Fluide Anti-Brillance T-Pur, dat het hardnekkige vet van de mannelijke huid matteert.

Bij Nivea gaat de eerste prijs naar de Patch Clear-Up Strip, evenzeer geprezen als zijn vrouwelijke tegenhanger. Hij is iets breder (8 mm, wegens de viriele neus) en de frisse mentholgeur valt erg in de smaak. Doelgroep: 15 tot 35 jaar, de leeftijdscategorie die geen genade kent in de jacht op zwarte puntjes. Aanbrengen, verwijderen, klaar: zuiverheid tot in het diepste van de poriën.

Het bronwater van Avène wordt geroemd om zijn verzachtend vermogen en anti-irriterende werking. Dit water maakt 78% uit van het scheerschuim en 70% van de hydraterende balsem in de gamma Avène pour Homme. Beide producten bevatten bovendien een bacterie-dodend bestanddeel, ze zijn verrijkt met vitamines en werden hypo-allergeen getest van A tot Z.

Titelhouder van de verzorgingsproducten voor mannen is Basic Homme van Vichy, de rode tonicum-gamma met ergonomische vormen. Aan de kop van het peloton: de frisse gel Energetic, opgepept met ginseng, tarwekiemen, cafeïne, guanosine, vitamines en het al eeuwenlang befaamde bronwater. In één gebaar de verzachting van een aftershave en de punch van een langdurige stimulerende verzorging.

Een vaal gezicht is niet aantrekkelijk; vandaar het groeiend succes van ‘bruinmakers’ voor mannen. Bij Shiseido vinden we de Gel Autobronzant Basala pour Homme van Shiseido, die elke bleekneus een subtiele gebronzeerde teint geeft. De textuur van de gel zorgt voor een snelle indringing, tegelijkertijd hydraterend en vitaliserend. Aanbrengen, de handen wassen en wachten op het vakantiekleurtje…

Het programma van Sisley omvat producten voor reiniging en peeling, bescherming en hydratatie, verzachting en opfrissing, het wegwerken van rimpels, wallen onder de ogen en kraaienpootjes; dit alles telkens met een aangepaste textuur. Omdat de mannenhuid even goed verzorgd moet worden als die van de vrouw – en zelfs beter, wegens de pijniging van het scheren en het sneller verschijnen van rimpels.

Mannen blijven meestal onwrikbaar trouw aan het gekozen eau de toilette; daarom ontwikkelt de cosmeticasector ook meer specifieke producten op basis van hetzelfde geurenpalet. Met de Tonic Fahrenheit Face System van Dior staan we wel heel erg ver van de simpele aftershave: hij beschermt, hydrateert, voorkomt rimpels en zorgt voor een onberispelijk uiterlijk.

Ook het lichaam van mannen wordt nogal eens verwaarloosd. Snel en doeltreffend is de Body Tonic A-Men van Thierry Mugler. Een flinke spray van dit tonicum werkt verzachtend en discreet parfumerend. Iets om altijd bij de hand te hebben, voor een gebaar van onmiddellijke verfrissing dat de lichaamstemperatuur terugbrengt op een comfortabel niveau.

Verzorgingsproducten voor mannen bestaan niet in mini-verpakking; neem dus een ruime toilettas mee op weekend. Of gebruik de praktische Crème Intégrale Polo Sport van Ralph Lauren: hydratatie van top tot teen, een niet-vette structuur die snel indringt, vitaliserende bestanddelen uit de zee. Water- en zweetbestendig.

Nog zo’n aanrader voor weekendgangers is de Gel Intégral Lanvin pour l’Homme: één enkele flacon voor de verzorging en voor een heerlijk bad, met het frisse gevoel van het ochtendgloren. Deze gel wast en reinigt; gezicht en lichaam krijgen een schuimende massage met de verfijnde geuren van citrusvruchten, aromaten, amber en muskus. Een genot voor alle zintuigen.

Parfum, bad en verzorging hoeven geen allegaartje te zijn van lavendelzeep, een harde menthol-aftershave en een eau de toilette met de geur van sandelhout. Elegantie en goede smaak zijn gediend met het gebruik van één zelfde lijn, bijvoorbeeld Coriolan van Guerlain: een uitgezuiverde wisselwerking tussen geuren en flacons.

TEKST: SUZANNE LAMBERTS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content