Alphabet werd de holding boven Google in 2015. Google werd de naam voor de tak met de internetactiviteiten, de geldkoe die de 'other bets' financiert. Die term omvat de meest uiteenlopende activiteiten: investeringsfondsen, drones en ballonnen voor draadloos internet, onderzoek naar onsterfelijkheid, maar vooral zelfrijdende wagens. Alphabet-dochter Waymo test in Arizona een taxidienst met zelfrij...

Alphabet werd de holding boven Google in 2015. Google werd de naam voor de tak met de internetactiviteiten, de geldkoe die de 'other bets' financiert. Die term omvat de meest uiteenlopende activiteiten: investeringsfondsen, drones en ballonnen voor draadloos internet, onderzoek naar onsterfelijkheid, maar vooral zelfrijdende wagens. Alphabet-dochter Waymo test in Arizona een taxidienst met zelfrijdende auto's. Voorlopig rijden ze met een chauffeur die kan ingrijpen, omdat de auto's nog niet alle situaties aankunnen. De zakenbank Morgan Stanley waardeerde Waymo onlangs op 175 miljard dollar, omdat de software van Waymo even dominant kan worden in de auto-industrie als Android in smartphones. Maar het is niet al rozengeur en maneschijn in het Google-universum. De dominantie in smartphones en onlinediensten kan Google weleens zuur opbreken. Er loopt een antitrust-onderzoek naar zijn advertentienetwerk Adsense. Google kreeg in 2017 van de Europese commissaris voor de Mededinging Margrethe Vestager al een boete van 2,42 miljard euro omdat het zijn eigen prijsvergelijkingsdienst voortrok in zijn zoekresultaten. Deze zomer viel nog een grotere boete in de bus van 4,3 miljard voor de manier waarop het de concurrentie aan banden zou leggen met zijn Android-besturingsysteem. Google gaat in beroep tegen die uitspraak. Nicolas Petit, professor aan de Universiteit van Luik en visiting fellow aan Stanford University Hoover Institution, denkt dat het bedrijf nog een kans maakt. De juristen van Vestager zetten de dominantie van Google immers extra in de verf door de onderzochte markt te beperken tot 'licentieerbare besturingssystemen voor smart mobile devices'. Dat haalt de concurrentie van Apple uit beeld, want Apple geeft geen licenties op zijn iOS. "Er zijn voorbeelden waarin het Europees Hof de Commissie terugfluit als het een strategische bricolage met marktdefinities vaststelt. Het Hof eist sinds vorig jaar ook meer economische analyse van de Commissie", argumenteert Petit.