"Dat het er ooit komt, staat als een paal boven water. Wanneer precies en of ik degene ben die het doet, dat is een andere zaak." Gregory Theunis (28) is ervan overtuigd dat hij een spoormaatschappij met goedkope tarieven in België kan lanceren.
...

"Dat het er ooit komt, staat als een paal boven water. Wanneer precies en of ik degene ben die het doet, dat is een andere zaak." Gregory Theunis (28) is ervan overtuigd dat hij een spoormaatschappij met goedkope tarieven in België kan lanceren. Theunis is een bezig baasje. Na zijn studies handelsingenieur aan de ULB richtte Theunis zijn eigen bedrijfje op, Genlever, en realiseerde een vastgoedproject. Tussendoor deed hij een stage van vier maanden op het strategische departement van Deutsche Telekom. Volgende halte werd Australië, eerst BNP Paribas (financiering van treinmaterieel) en later McQuarie Bank en JP Morgan. Na achttien maanden keerde hij terug naar België en studeerde antropologie, transport- en concurrentierecht, en Engels, Duits en Amerikaans recht. Samen met drie anderen - Karl Reremoser, directeur van het secretariaat van aftredend minister van Ambtenarenzaken Luc Van den Bossche ( SP.A), Chris Homburg, de Duitse adviseur en professor Verkeer aan de universiteit van Potsdam, en Maurice Kopecky, een Franse spoorwegjournalist - timmert Theunis nu aan zijn Vengo Rail, een lagetarievenmaatschappij op het spoor. In plaats van een ticket van 102 euro voor het traject Parijs-Brussel maakt de jonge Gentenaar zich sterk dat tegen tarieven tussen 2 en 60 euro te kunnen doen. Hoe? Door de kosten rigoureus te beperken: geen restauratiewagon, slechts één schoonmaakbeurt per dag en de treinen zo veel en zo gevuld mogelijk laten rijden. Maar de infrastructuurvergoeding, die de beheerders van het spoornet van Europa moeten gaan aanrekenen aan de operatoren, blijft een van de onbekenden in Theunis' berekeningen. "We zijn nog in gesprek met potentiële investeerders en industriële partners."Ook zijn vraag om de zeven Thalys-treinen te leasen die de Belgische spoorwegmaatschappij nu al bezit, zal in het NMBS-hoofdkwartier niet op applaus worden onthaald. "Als ze weigeren, bouwen we zelf zo'n trein. Alleen kost dat meer tijd en geld." Gregory Theunis (28). Is: initiatiefnemer van Vengo Rail. Vrije tijd: reizen, antropologie, exotisch eten. L.H."Als de NMBS weigert de Thalys aan ons te leasen, bouwen we zelf zo'n trein."